مایکرون بزرگ‌ترین کارخانه تراشه‌سازی آمریکا را خواهد ساخت

چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
مایکرون می‌خواهد در شمال ایالت نیویورک یک کارخانه‌ی ساخت تراشه‌ی حافظه بسازد که به گفته‌ی این شرکت مساحتی به‌اندازه‌ی ۴۰ زمین فوتبال خواهد داشت و ۵۰ هزار شغل ایجاد خواهد کرد.
تبلیغات

مایکرون تکنولوژی (Micron Technology) امروز اعلام کرد بزرگ‌ترین کارخانه‌ی نیمه‌هادی ایالات متحده را احداث خواهد کرد و امکان دارد طی ۲۰ سال تا ۱۰۰ میلیارد دلار برای ساخت آن هزینه کند. این کارخانه که در شهر اونونداگا نیویورک تأسیس خواهد شد و ابعادی به‌اندازه‌ی ۴۰ زمین فوتبال خواهد داشت. انتظار می‌رود پس از راه‌اندازی این تأسیسات، حدود ۵۰ هزار شغل ازجمله ۹ هزار شغل با درآمد بالا برای این منطقه ایجاد شود و عرضه‌ی داخلی تراشه‌های حافظه به‌میزان درخورتوجهی افزایش یابد.

مایکرون درحالی خبر ساخت کارخانه‌ی تراشه‌سازی در ایالات متحده را اعلام کرد که اخیراً شرکت‌های دیگری مثل اینتل، سامسونگ و TSMC نیز تصمیم گرفته‌اند تأسیسات تراشه‌سازی جدیدی در این کشور احداث کنند. کارخانه‌های جدید بخشی از تلاش آمریکایی‌ها برای بازگرداندن صنعت تراشه‌سازی و سایر فناوری‌ها به این کشور است.

مایکرون در ماه سپتامبر گذشته، فعالیت کارخانه‌ی تولید حافظه‌ی خود را در نزدیکی مقر خود در Boise آغاز کرد. این کارخانه اولین مرکز تولید حافظه‌ی مایکرون در ایالات متحده است. این شرکت همچنین قصد دارد تا پایان دهه‌ی جاری حدود ۱۵ میلیارد دلار دربخش تولید حافظه‌های پیشرفته در Boise سرمایه‌گذاری کند که درواقع بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خصوصی این شرکت در ایالات متحده محسوب می‌شود. هدف این کارخانه این است که با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری تا پایان دهه‌ی جاری، حافظه‌های پیشرو را در ایالات متحده تولید کند.

سانجی مهروترا، رئیس و مدیرعامل شرکت مایکرون در بیانیه‌ای از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و اعضای کنگره‌ برای تصویب قانون ۵۰ میلیارد دلاری CHIPS در ماه آگوست تشکر کرد. هدف این قانون، احیای صنعت تولید نیمه‌هادی داخلی در ایالات متحده است که سهم بازار آن طی سال‌های اخیر به‌دلیل هزینه‌های عملیاتی بالا درمقایسه با رقبای آسیای شرقی، به‌شدت کاهش یافته است. گاوراو گوپتا، معاون فناوری‌های نوظهور گارتنر می‌گوید:

درحالی‌که عوامل دیگری مثل مسائل جغرافیایی-سیاسی و ملی‌گرایی فنی، نقش بزرگی در تقویت مجدد تولید نیمه‌هادی ایفا می‌کنند، قانون CHIPS انگیزه‌ی اصلی محسوب می‌شود زیرا وجوه، یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی، زمینه‌ی یکسانی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند که باعث می‌شود ایالات متحده ازنظر هزینه، با کشورهای آسیایی رقابت کند.

مایکرون درطول عمر پروژه‌ی خود، علاوه‌بر کمک‌های مالی پیش‌بینی‌شده‌ی فدرال و اعتبارات مالیاتی قانون CHIPS، مبلغ ۵٫۵ میلیارد دلار مشوق مالیاتی برای حمایت از استخدام و سرمایه‌گذاری از ایالت نیویورک دریافت خواهد کرد.

درحالی‌که تولیدکنندگان پیشرو نیمه‌هادی برای ساخت تأسیسات تراشه‌سازی جدید در ایالات متحده و ایجاد چندهزار شغل برنامه‌ریزی می‌کنند، فقدان استعدادهای فنی موجود می‌تواند تهدیدی برای این تلاش‌ها باشد.

سندی هارپر، معاون منابع انسانی، برنامه‌ریزی و جذب استعداد در اینتل طی مصاحبه‌ی قبلی خود با وب‌سایت ComputerWorld گفت:

رقابت برای جذب استعدادها بسیار شدید است.

گوپتا خاطرنشان کرد اگرچه تراشه‌سازان با تدراک دیدن برنامه‌های دانشگاهی، از توسعه‌ی نیروی کار در این مراکز حمایت می‌کنند، اما همچنان چالش‌های مهمی در جذب این نیروها وجود خواهد داشت. وی در بخش دیگری از توضیحات خود گفت:

البته قانون CHIPS نیز دستورالعمل‌هایی برای جذب نیروی کار دارد. اکنون تولید تراشه به‌نوعی درحال بازگشت به ایالات متحده است و دانشجویان و مهندسان و تکنسین‌های جوان، انگیزه‌ی کافی برای فعالیت در این حوزه‌ها را خواهند داشت.
ماژول حافظه دی رم / DRAM در خط تولید از نمای نزدیک

مایکرون و ایالت نیویورک اعلام کرده‌اند با تمرکز بر جمعیت‌های محروم درطول مدت ساخت کارخانه‌، ۵۰۰ میلیون‌دلار برای توسعه‌ی جامعه و نیروی‌کار هزینه خواهند کرد. گوپتا گفت سازندگان تراشه همچنین باید با سازندگان نرم‌افزار که توانایی پرداخت حقوق بیشتر را دارند نیز رقابت کنند. وی امیدوار است یارانه‌های دولتی در این‌مسیر به شرکت‌های تراشه‌ساز کمک کنند. او در بخشی از توضیحات خود گفت:

خطوط تولید در فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ فعال خواهند شد و اکثر آن‌ها کاملاً خودکار خواهند بود. شما درابتدا به کارگران ساختمانی نیاز دارید اما نیازهای عملیاتی و کارکنان مرتبط با این بخش خیلی زیاد نیست.

مایکرون می‌گوید که محل احداث سایت نیویورک را با توجه به مؤسسات آموزش عالی منطقه انتخاب کرده است. دسترسی به استعدادهایی که به‌طور سنتی در مشاغل فناوری حضور ندارند و همچنین دسترسی به جمعیت نظامی درخورتوجه، ازجمله مزایای این ناحیه محسوب می‌شوند زیرا این شرکت به استخدام کهنه‌سربازان نیز تعهد دارد. شایان‌ذکر است که این منطقه همچنین به منابع آب و انرژی پاک دسترسی دارد.

مایکرون اعلام کرده است که آماده‌سازی سایت جدید از سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد و ساخت‌وساز آن نیز از سال ۲۰۲۴ شروع می‌شود. تولید نیمه‌هادی نیز از نیمه‌ی دوم دهه‌ی جاری آغاز خواهد شد و با توجه به نیاز بازار به‌مرور افزایش خواهد یافت. این شرکت در بیانیه‌ای خود گفت:

شرکت تراشه‌سازی DRAM ما در ایالات متحده، مزایای فوق‌العاده‌ای برای مشتریان به‌همراه دارد و آن‌ها را قادر می‌سازد با استفاده از زنجیره‌ی تأمین انعطاف‌پذیرتر و امن‌تر، تنوع بیشتری در محصولات و راهکارهای نوآورانه‌ی خود اعمال کنند.

کارخانه‌ی جدید مایکرون در ایالات متحده درنهایت می‌تواند شامل چهار اتاق تمیز (CleanRoom) باشد که مساحت هریک از آن‌ها ۵۵۷۴۱ مترمربع است. هدف این شرکت استفاده‌ی ۱۰۰ درصدی از منابع برق تجدیدپذیر است و قصد دارد از زیرساخت‌های سبز و ویژگی‌های ساختمانی پایدار برای ساخت تأسیسات خود بهره ببرد.

انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) برای تأسیسات جدید مایکرون با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، کاهش خواهد یافت و کنترل خواهد شد. این تلاش‌ها در راستای هدف مایکرون برای دستیابی به کاهش ۴۲ درصدی در انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت کارخانه‌های این شرکت تا سال ۲۰۳۰ و به‌ صفر رساندن انتشار این گازها تا سال ۲۰۵۰ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات