آمازون می‌خواهد ربات خانگی Astro بتواند همه نیازهای شما را پیش‌بینی کند

جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
مطالعه 8 دقیقه
ربات دوست‌داشتنی Astro آمازون اکنون قابلیت‌های محدودی دارد اما این شرکت می‌گوید این محصول گامی مهم در مسیر توسعه‌ی ماشین‌هایی است که عادت‌های شما را درک خواهند کرد.
تبلیغات

جف بزوس، مؤسس و مدیرعامل آمازون از مدت‌ها قبل به‌دنبال ساخت ربات‌های خانگی است. کن کرالی، معاون آمازون که درساخت کتاب‌خوان کیندل نقش داشته است می‌گوید بنیان‌گذار این شرکت از سال ۲۰۱۷ به حوزه‌ی ربات‌های عملی-تخیلی بسیار علاقه نشان داده و بارها از مهندسان و مدیران درمورد امکان‌پذیری چنین پروژه‌ای سؤال کرده است.

بدین‌ترتیب در سال ۲۰۱۷، تیم پروژه‌های ویژه‌ی آمازون به‌دلیل بلوغ هوش مصنوعی و رباتیک، کاهش هزینه‌ی حسگرها و تراشه‌های کامپیوتری و خطر ارائه‌ی طرح‌های مشابه ازجانب رقبا، به‌این نتیجه‌ رسیدند که زمان مناسب برای شروع ساخت یک ربات خانگی فرا رسیده است. آن‌ها فعالیت خود را با وجود یک ناشناخته‌ی بزرگ آغاز کردند؛‌ ربات خانگی آمازون برای چه کاری مناسب خواهد بود؟ کرالی که رهبری این تیم را به‌عهده داشت می‌گوید:

ما ابتدا ایده‌ای درمورد کارکردهای ربات نداشتیم، اما می‌دانستیم مدتی طول می‌کشد تا به نقطه‌ی دلخواه خود برسیم و بنابراین کار را آغاز کردیم.

نتیجه‌ی کار آمازون به تولید ربات Astro ختم شد؛ محصولی دوست‌داشتنی که از دو چرخ با ابعادی درحد توپ بولینگ و همچنین یک صفحه‌ی لمسی بهره می‌برد. این دستگاه از صفحه‌نمایش برای نشان دادن حالات صورت خود و موارد دیگر بهره می‌برد. این ربات می‌تواند به‌طور خودکار و با استفاده از چند حسگر مخصوص، از محیط خانه‌ی شما نقشه‌برداری کرده و سپس با کنجکاوی در اطراف پرسه بزند. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به جلوگیری از برخورد با موانع، افراد و حیوانات خانگی اشاره کرد. علاوه‌براین امکان کنترل از راه‌دور این ربات نیز وجود دارد. بااین‌حال، همان‌طور که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهند این محصول هنوز کاملاً شخصی نیست. آمازون می‌گوید که Astro با شناسایی افراد مختلف و پخش هشدار درصورت برخورد با غریبه‌ها، به شما کمک کند تا محیط خانه‌ را از راه‌دور تحت کنترل داشته باشید. این ویژگی بسیار خوب است اما نمی‌توان آن را به‌عنوان یک قابلیت بی‌نظیر درنظر گرفت.

ربات آمازون Astro

کرالی در واحدی به‌نام Lab126 که مسئول توسعه‌ی دستگاه‌های سخت‌افزاری آمازون است اعلام کرد که این شرکت کاملاً اطمینان دارد ربات‌های خانگی روزی فراگیر خواهند شد. وی توضیح داد که چنین دستگاه‌هایی چگونه مسیری بسیار خوب دراختیار آمازون قرار می‌دهند تا به هدف اصلی خود یعنی پیش‌بینی همه‌ی خواسته‌ها و نیازهای مشتریان دست یابد. کن واشنگتن، مدیرکل واحد رباتیک آمازون و رئیس پروژه‌ی Astro می‌گوید:

Astro اولین ربات ما است ولی آخرین آن‌ها نخواهد بود.

آمازون در Lab126 ویژگی جدیدی را معرفی کرد که به ربات Astro اجازه می‌دهد باز بودن در و پنجره را تشخیص و این مورد را به صاحب‌خانه هشدار دهد. این قابلیت، Astro را به یک وسیله‌ی ضروری خانگی تبدیل نمی‌کند، اما ریشه‌ در فناوری هوش مصنوعی دارد که به این دستگاه اجازه می‌دهد با نگاه کردن به اطراف و دریافت دستورالعمل مرتبط، انواع موارد مفید را درمورد خانه یاد بگیرد.

برای فعال کردن این ویژگی جدید، کاربران باید Astro را در محیط خانه بچرخانند و به درها و پنجره‌ها اشاره کنند و عبارت‌هایی مثل «در ورودی» را با صدای بلند بیان کنند تا ربات یاد بگیرد که در هشدارهای بعدی چگونه به آن‌ها مراجعه کند. این ربات از یک مدل هوش مصنوعی آموزش‌داده‌شده روی متن و تصویر بهره می‌برد که شبیه مدل‌های هوش مصنوعی برای تولید آثار هنری است.

ربات آمازون Astro

واشنگتن می‌گوید:

رویکرد آموزش Astro با حرکت‌ و کلمات می‌تواند در آینده برای مبلمان و سایر اشیاء موجود در خانه نیز مورد استفاده قرار گیرد. فناوری زیربنایی هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به ربات کمک کند تا اقدامات افراد را درک کند. هوش مصنوعی به نقطه‌ی عطف بسیار شگفت‌انگیزی رسیده است و حالا Astro می‌تواند با نگاه کردن به اطراف و شنیدن عبارت‌هایی مثل «این یک صندلی است» و «کسی روی صندلی نشسته است» موارد جدیدی را بیاموزد. آمازون همچنین درحال برنامه‌ریزی به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدیدی برای سال جاری است که به Astro اجازه می‌دهد گربه‌ها و سگ‌ها را شناسایی کند و به‌طور خودکار از آن‌ها فیلم بگیرد؛ قابلیتی که کاربران آن را درخواست کرده بودند.

واشنگتن می‌گوید فناوری مورد استفاده برای ارائه‌ی ویژگی‌های جدید در Astro بخشی از چشم‌انداز بزرگ آمازون در حوزه‌ی خانه‌های هوشمند است که شامل یادگیری و پیش‌بینی عادت‌های مردم می‌شود. این فناوری به‌عنوان هوش محیطی شناخته می‌شود و آمازون برای دستیابی به آن باید بتواند بسیاری از کارهایی که افراد در خانه انجام می‌دهند را درک کند و یک ربات چرخ‌دار بامزه، روش معقول‌تری برای نظارت بر خانه‌ها ارائه می‌دهد.

واشنگتن از پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌های آمازون برای ربات خانگی این شرکت می‌تواند شامل پیش‌بینی نیازهای افراد یا پیش‌بینی خرید‌های آن‌ها باشد اجتناب کرد. وی می‌گوید ربات باید بداند که آیا شما موارد جدیدی را به فهرست مواد غذایی موردنیاز خود اضافه کرده‌اید یا خیر و به این نکته اشاره می‌کند که آلکسا چگونه می‌تواند با بهره گرفتن از قابلیتی به‌نام Hunches، با شنیدن عبارت «شب‌بخیر»، چراغ‌ها را به‌طور خودکار خاموش کند. وی می‌گوید:

امروز برای بهره بردن از قابلیت‌های هوش مصنوعی باید درخواست‌های خود را به ابزارهای مبتنی‌بر این فناوری ارائه دهید، اما این تکنولوژی در آینده آنقدر پیشرفت خواهد کرد که قادر خواهد بود نیازهای شما را پیش‌بینی کند و بنابراین نیاز به بیان همه‌ی درخواست‌های خود نخواهید داشت.

با توجه به دیدگاهی که آمازون از قبل درمورد زندگی مشتریان خود دراختیار دارد، چشم‌انداز این شرکت برای یک ربات زیبا که حرکات شما را زیرنظر داشته باشد، احتمالاً برای برخی افراد ناراحت‌کننده است. واشنگتن می‌گوید که Astro درحال حاضر تقریباً همه‌ی محاسبات خود را با استفاده از سخت‌افزار داخلی انجام می‌دهد و فقط بخش مختصری از آن را به سرورهای آمازون ارسال می‌کند. علاوه‌براین، نقشه‌ی تهیه‌شده از خانه‌ی کاربران به گوشی هوشمند آن‌ها ارسال می‌شود. آمازون ادعا می‌کند که درساخت ربات خود، رویکرد حفظ حریم‌خصوصی را درپیش گرفته‌ است.

وب‌سایت WIRED ربات Astro را در آپارتمان ساختگی Lab126 آزمایش‌ کرده است. به‌گفته‌ی کارشناس این وب‌سایت که طی سال‌های گذشته مطالب زیادی درمورد ربات‌ها نوشته است، وی تحت‌تأثیر توانایی ربات آمازون در حرکت سریع میان درها، عبور از موانع و رابط کاربری بصری آن قرار گرفته است که تا حدودی احساس را به انسان انتقال می‌دهد. Astro با استفاده از دوربین‌ها، حسگرهای حرکتی و برخی نرم‌افزارهای هوشمند خود، فیلم‌های ویدئویی را به نقشه تبدیل می‌کند.

ظاهراً آمازون، Astro را بیشتر یک حیوان خانگی هوشمند درنظر می‌گیرد تا ماشینی که تلاش می‌کند شبیه انسان به‌نظر برسد و این دیدگاه با توجه به محدودیت‌های ربات معقول است. برخی کارمندان Lab126 اعلام کرده‌اند که افراد پس از کار کردن با Astro معمولاً تمایل دارند که این ربات بتواند کارهای بیشتری انجام دهد.

آمازون امیدوار است با حفظ Astro در بازار، ارتقای پیوسته‌ی آن، و درنهایت ارائه‌ی برنامه‌های کاربردی پیشرفته، مشکل محدود بودن عملکردهای آن را برطرف کند.

ربات آمازون Astro

یکی از قابلیت‌هایی که احتمالاً به Astro اضافه خواهد شد، مراقبت از سالمندان است. واشنگتن می‌گوید یکی از کاربران این ربات با اتصال از راه‌ دور به آن، وضعیت والدین مسن خود را بررسی کرد و متوجه شد که آن‌ها از ویلچر خود روی زمین افتاده‌اند. او می‌گوید ربات آمازون در آینده قادر خواهد بود چنین حوادث ناگواری را شناسایی و بسیاری از اقدامات کاربردی را به‌طور خودکار انجام دهد. به‌عنوان مثال این محصول می‌تواند زمان‌بندی مصرف داروهای سالمندان را تحت‌نظر داشته باشد یا افتادن آن‌ها را از ویلچر تشخیص دهد تا درصورت نیاز به کمک، به دیگران اطلاع دهد.

رادنی بروکس، یکی از کارکنان سابق واحد رباتیک MIT و از بنیان‌گذاران iRobot که اولین ربات خانگی را به تولید انبوه رساند اعلام کرده است که پس از قابلیت‌های مرتبط با نظافت، مراقبت از سالمندان، واضح‌ترین کاربرد یک ربات خانگی است.

آمازون ماه گذشته اعلام کرد که قراردادی برای خرید iRobot منعقد کرده است اما بروکس و آماوزن هردو از گمانه‌زنی درمورد این‌که این قرارداد چه تغییراتی در عملکرد شرکت اعمال خواهد کرد، خودداری کرده‌اند.

همچنین امکان دارد آمازون بیشتر از شخصیت ازپیش‌ برنامه‌ریزی‌شده‌ی Astro بهره ببرد. کیت دارلینگ، متخصص رباتیک در آزمایشگاه MIT گفت:

من فکر می‌کنم این‌که ربات‌ها را بیشتر شبیه حیوان خانگی توسعه دهیم، ایده‌ی بسیار هوشمندانه‌ای است. من طرفدار کارکردهای کنونی این نوع ربات‌ها نیستم اما اعتقاد دارم موارد استفاده‌ی واقعی برای ربات‌های خانگی اجتماعی، جالب خواهد بود.

بسیاری از کارکردهای احتمالی آینده‌ی Astro به تجهیزات آن بستگی دارد. واشنگتن دراین مورد گفت:

چشم‌انداز ما طی ۵ تا ۱۰ سال آینده این است که ربات‌ها، قابلیت تعامل با اشیاء را داشته باشند.

وی همچنین می‌گوید تکامل Astro می‌تواند شامل ترکیبی از طراحی کنونی آن، چرخ و حتی پا باشد، اما از ارائه‌ی توضیح بیشتر و جزئیات آن خودداری کرد.

رباتی که بتواند کنترل از راه‌دور یا مجموعه‌ای از کلید‌های گم‌شده را پیدا کند، مفید خواهد بود، اما تعامل با اشیاء، یکی از سخت‌ترین چالش‌ها در علم رباتیک است. انسان‌ها می‌توانند به یک شیء نگاه کرده و شکل آن را درک کنند و سپس دست و انگشتان خود را بدون نیاز به فکر کردن زیاد برای برداشتن آن جسم آماده کنند. علاوه‌براین انسان‌ها هنگام بلند کردن یک جسم، وزن و لغزش آن را نیز درنظر می‌گیرند. ربات‌ها سعی دارند این کار را با اطمینان کامل و شبیه روش انسان‌ها انجام دهند.

آمازون مدت‌ها قبل‌از شروع پروژه‌ی Astro، کار روی ربات‌های انباردار را نیز آغاز کرده است. بروکس ۴۵ سال پیش به دانشگاه استنفورد رفت تا روی بینایی و درک رباتیک کار کند. وی می‌گوید حتی امروز با گذشت این‌مدت، عملکرد ما در حوزه‌ی رباتیک تغییر خیلی زیادی نکرده است. سرعت پیشرفت در دنیای ربات‌ها به‌دلیل پیچیدگی‌های دنیای فیزیکی، نسبت به فناوری‌هایی مثل رایانش ابری یا گوشی‌های هوشمند که باعث پیشرفت آمازون شده‌اند، کندتر است. واشنگتن در پایان اعلام کرد Astro فقط آغاز راه است و نباید انتظار داشته باشید به‌این زودی‌ها، شاهد ارائه‌ی توانایی‌ها و قابلیت‌های فراوان در این ربات باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات