درک بهتر زبان انسان، گام جدید گوگل برای بهبود عملکرد ربات‌های کمک‌رسان

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل با ترکیب دو پروژه تحقیقاتی رباتیک و درک زبان هوش مصنوعی خود، «ربات‌های کمک‌رسان» هوشمندتری را توسعه می‌دهد که توانایی درک بهتر زبان را دارند.
تبلیغات

تاکنون ربات‌‌های مختلفی برای کمک به انسان ساخته شده‌اند و در حوزه‌های مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از مواردی که توجه افراد بیشتری را به خود جلب می‌کند، ربات‌های کمک‌رسان خانگی هستند. با وجود اینکه دستگاه‌های مذکور تاکنون پیشرفت بسیاری کرده‌اند، اما هنوز سدهای زبانی‌ای وجود دارند که باعث می‌شوند ربات‌ها نتوانند منظور انسان‌ها را متوجه شوند.

به گزارش ورج، شرکت مادر گوگل، آلفابت، دو پروژه تحقیقاتی بلندپروازانه خود یعنی رباتیک و درک زبان هوش مصنوعی را در تلاش برای ساخت «ربات کمک‌رسانی» که می‌تواند زبان طبیعی انسان را درک کند، ادغام می‌کند.

از سال ۲۰۱۹، آلفابت در حال توسعه ربات‌هایی است که می‌توانند کارهای ساده‌ای مانند آوردن نوشیدنی و تمیز کردن سطوح را انجام دهند. این پروژه که Robots Everyday نام دارد، هنوز در مراحل ابتدایی خود است. اما گوگل قصد دارد با مدل زبانی عظیم (Large Language Model یا به اختصار LLM) درک زبان بهبودیافته‌ای را دراختیار ربات‌ها قرار دهد.

بیشتر ربات‌ها فقط به دستورالعمل‌های کوتاه و ساده پاسخ می‌دهند، مانند «برای من یک بطری آب بیاور»؛ اما LLM-هایی مانند GPT-3 و MuM گوگل می‌توانند دستورهای پیچیده‌تر را بهتر تجزیه و تحلیل کنند. برای مثال، فرض کنید نوشیدنی روی میز ریخته است و کاربر از ربات خود کمک می‌خواهد و به آن می‌گوید: «من نوشیدنی را ریختم، به من کمک می‌کنی؟» هنگامی که این دستور شنیده می‌شود، ربات آن را تحلیل کرده و در نهایت متوجه می‌شود باید از آشپزخانه اسفنج را بیاورد.

گوگل این سیستم جدید تحلیل زبان را PaLM-SayCan نامیده است. شرکت مذکور می‌گوید با ادغام PaLM-SayCan در ربات‌های خود، آن‌ها توانستند به ۱۰۱ دستور در ۸۴ درصد مواقع پاسخ درست دهند و در ۷۴ درصد مواقع با موفقیت آن‌ها را اجرا کنند. این آمار فوق‌العاده‌ای است اما باید توجه داشت که به لیست کامل ۱۰۱ دستور دسترسی نداریم، بنابراین مشخص نیست که این دستورالعمل‌ها چقدر محدود بودند. بعید به نظر می‌رسد موارد مطرح‌شده وسعت و پیچیدگی کامل زبانی را که ما انتظار داریم ربات کمک‌رسان خانگی متوجه شود را در برگفته باشند.

به هر حال، مسیری که برای بهبود ربات‌های کمک‌رسان در پیش گرفته شده روشن به نظر می‌رسد و انتظار داریم در آینده‌ شاهد پیشرفت بسیار زیادی در عملکرد آن‌ها باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات