عصبانیت جانی آیو، طراح باسابقه اپل: طراحی بسیاری از محصولات امروزی نسنجیده است

شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
جانی آیو که سال‌ها به‌عنوان طراح ارشد در اپل فعالیت کرد، می‌گوید طراحی محصولات امروزی غالبا نسنجیده است و بسیاری از آن‌ها نباید وجود داشته باشند.
تبلیغات

جانی آیو، نائب‌رئیس ارشد سابق بخش طراحی صنعتی در اپل، در مصاحبه‌ی جدیدی با مجله‌ی والپیپر از توصیه‌های استیو جابز، بنیان‌گذار شرکت، برای طراحی محصولاتِ بهتر گفته است. او می‌گوید طراحی بسیاری از محصولات امروزی مطابق میل او و خط‌مشی استیو جابز نیست. آیو حتی در ادعایی جالب می‌گوید بسیاری از محصولات امروزی نباید وجود داشته باشند.

مصاحبه‌گر رسانه‌ی والپیپر از جانی آیو به‌عنوان فردی همواره مؤدب و مشتاق و باملاحظه یاد می‌کند؛ اما روند طراحی محصول به‌وسیله‌ی آیو را خشمگینانه و توأم با عصبانیت می‌داند. والپیپر به‌طورویژه به وسواس جانی آیو روی نحوه‌ی پاسخ‌دهی زبان طراحی محصولات به تغییرات اقلیمی اشاره کرده و گفته است که آیو با شاهزاده‌ی ولز روی این موضوع کار کرده است.

جانی آیو در سال ۲۰۱۹ اپل را ترک کرد تا شرکت اختصاصی خودش را بنیان‌گذاری کند که بر حوزه‌ی طراحی متمرکز است. آیو پس از ترک اپل هم با این شرکت در ارتباط بود؛ اما مدتی پیش تمامی ارتباطاتش را با آن قطع کرد. بااین‌حال، جانی آیو همچنان اصلی را به‌خاطر می‌آورد که به‌گفته‌ی استیو جابز، باید در تمام محصولاتی اعمال شود که آیو طراحی می‌کرد: اهمیت به محصول.

جانی آیو که به‌خاطر خدماتش به حوزه‌‌ی طراحی صنعتی رتبه‌ی امپراتوری بریتانیا با درجه‌ی «شوالیه» را دریافت کرده است، به‌عنوان «طراح سلطنتی صنعت» هم شناخته می‌شود و عضو افتخاری آکادمی سلطنتی مهندسی است.

جدیدترین نمونه‌کار آیو تفاوت‌های زیادی با آیفون دارد. او مهر پویش ترا کارتای شاهزاده‌ی ولز را طراحی کرده است که روی آن شعار «برای طبیعت، مردم و سیاره» دیده می‌شود. مهر یادشده با استفاده از فونتی به‌خصوص طراحی شده است که جانی آیو برای پروژه‌های شخصی‌اش استفاده می‌کند.

جانی آیو هنگام بحث درباره‌ی طراحی لحنی خشمگینانه دارد. او می‌گوید عصبانی است؛ چون اکثر محصولاتی که ساخته می‌شوند بسیار نسنجیده به‌نظر می‌رسند: «بسیاری از محصولات شایسته‌ی وجودداشتن نیستند.» آیو می‌گوید طراحان برای تولید محصولی مناسب باید برای آن محصول اهمیت قائل باشند. به‌گفته‌ی جانی آیو، حوزه‌ی طراحی برخلاف معماری همچنان حرفه‌ای جدید محسوب می‌شود.

جانی آیو می‌گوید: «وقتی طراحی می‌کنید باید درک کاملی از مواد اولیه داشته باشید... در اغلب مواقع می‌شنوید افراد به‌ این دلیل عذرخواهی می‌کنند که محصولات مطابق خواسته‌ی آن‌ها تولید نشده است. من این توجیه را درک می‌کنم؛ اما وقتی در اپل بودم، ماه‌ها زمان در مراکز تولید می‌گذراندم و عذرخواهی من نمی‌توانست هیچ ارزشی داشته باشد.»

جانی آیو همچنان روزهایی را به‌خاطر می‌آورد که با بنیان‌گذار فقید اپل مشغول بحث درباره‌ی طراحی محصولات بود: «استیو به من گفت وقتی چیزی را با دقت و اهمیت درست می‌کنید، مصرف‌کنندگان صرف‌نظر از اینکه چه کسی باشند، اهمیت قائل‌شده برای محصول را درک می‌کنند. اهمیت به محصول راهی برای ابراز عشقمان به انسان‌ها است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات