اپل می‌خواهد با مهاجرت به USB-C در گوشی‌های آیفون، کسب درآمد کند

جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کابل USB Type-C هوم‌پاد مینی اپل
قوانین اتحادیه‌ی اروپا برای کاهش زباله‌های الکترونیکی، اپل را مجبور می‌کند تا از درگاه استاندارد USB-C در محصولات خود بهره ببرد، اما به‌نظر می‌رسد این شرکت درحال برنامه‌ریزی برای کسب درآمد از این تغییر است.
تبلیغات

اتجادیه‌ی اروپا قوانینی را وضع کرده است که با هدف کاهش زباله‌های الکترونیکی، دستگاه‌های مختلف را به استفاده از درگاه USB-C به‌عنوان مکانیزم استاندارد، مجبور می‌کند. این قانون برای شارژر همه‌ی گوشی‌های هوشمند و لوازم جانبی‌های مرتبط از سال ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد.

درحالی‌که بیشتر دستگاه‌های اندرویدی قبلاً با استاندارد USB-C هماهنگ شده‌اند، اپل همچنان دربرابر این تغییر مقاومت کرده و از درگاه اختصاصی لایتنینگ روی گوشی های آیفون استفاده می‌کند.

می‌توان گفت اپل در حوزه‌های مختلف از USB-C استقبال کرده و درواقع درگاه مورداشاره را در آیپد‌ها و مک‌بوک‌های خود قرار داده است. البته وقتی نوبت به آیفون و ایرپاد می‌رسد، این شرکت همچنان به درگاه لایتنینگ خود پایبند مانده است.

به‌‌هرحال، سری آیفون ۱۴ احتمالاً آخرین نسل این گوشی خواهد بود که به درگاه لایتنینگ مجهز خواهد شد. اپل باید پس از آن به USB-C روی آورد و درگاه قدیمی را از روی گوشی‌های هوشمند خود حذف کند.

به گفته‌ی مینگ‌چی کو، تحلیل‌گر TF International Securities، اپل عجله‌ای برای مهاجرت به USB-C نخواهد داشت. وقتی صحبت از ایرپاد به‌میان بیاید، کو پیش‌بینی می‌کند که این شرکت در سال ۲۰۲۳ قاب‌های شارژ با قابلیت USB-C را برای همه‌ی مدل‌های این محصول عرضه خواهد کرد. بدین‌ترتیب افرادی که تمایل به استفاده از قاب‌های مجهز به USB-C داشته باشند برای خرید کیف‌های جایگزین باید حداقل ۶۰ دلار هزینه پرداخت کنند.

طبق اعلام کو، اپل همین اقدام را در مورد ایرپاد پرو ۲ نیز امتحان خواهد کرد، و اگرچه این محصول ابتدا در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ با کیس سازگار با لایتنینگ عرضه خواهند شد، اما قاب USB-C برای این تبلت احتمالاً با برچسب قیمت ۱۰۰ دلاری به‌فروش خواهد رسید.

پایان خط برای لایتنینگ آیفون و مهم‌تر از آن دارندگان این گوشی‌ها چه معنایی دارد؟

اگر اپل آیفون را به USB-C مجهز کند که طبق شنیده‌ها این کار را نهایتاً انجام خواهد داد، شاید بتوان گفت وارد مرحله‌ی جدیدی از استفاده‌ از دانگل‌ها خواهیم شد و همه می‌دانیم این شرکت چقدر به دانگل‌ها علاقه دارد.

شاید تنها جایی که غول فناوری مستقر در کوپرتینو از روش بی‌سیم بهره گرفته است، CarPlay باشد. مطمئناً همه‌ی افراد صرفاً به‌دلیل خرید آیفون جدید تمایلی به تعویض خودرو خود نخواهند داشت و یک آداپتور بی‌سیم این مشکل را حل خواهد کرد.

مهاجرت اپل به USB- C به‌معنای بلااستفاده‌شدن بسیاری از لوازم جانبی در چندسال آینده است، اگرچه با توجه به مدت‌زمان عمر آیفون‌ها، انتقال کامل به USB-C سال‌ها طول خواهد کشید، بنابراین امیدواریم آن لوازم جانبی هنوز چندسال دیگر کاربردی باشند. اگر حق با کو باشد، این شرکت تا آخرین لحظه دربرابر مهاجرت به USB-C مقاومت خواهد کرد و درنهایت نیز از این اقدام به‌عنوان روشی برای فروش بیشتر لوازم جانبی بهره خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات