شکست مفتضحانه کیبورد پروانه‌ای اپل به توافق ۵۰ میلیون دلاری منجر شد

چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
شکایت گروهی از شرکت اپل با این ادعا تسلیم دادگاه شده است که اپل از مشکلات مربوط به صفحه‌کلید مک‌بوک خود اطلاع داشته است.
تبلیغات

بنابر گزارش وایرد، اپل با پرداخت ۵۰ میلیون دلار غرامت به مشتریانی که تحت‌تأثیر کیبوردهای بحث‌برانگیز پروانه‌ای در برخی مدل‌های مک‌بوک قرار گرفتند، موافقت کرده است تا پرونده‌ی دادخواهی سنخی علیه این شرکت مختومه شود.

در این پرونده، ادعا شده بود که کوپرتینویی‌ها از مشکلات احتمالی کیبوردهای پروانه‌ای اطلاع داشتند؛ اما فروش دستگاه‌های مجهز به آن‌ها را متوقف نکردند. هنوز هیچ قاضی یا مقام حقوقی این توافق را تأیید نکرده است؛ اما به‌محض تأیید‌، مشتریانی که در فاصله‌ی زمانی سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) تا ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) در هفت ایالت از ایالات متحده مک‌بوک مجهز به صفحه‌کلید پروانه‌ای خریده‌اند، واجدشرایط برای دریافت ۵۰ تا ۳۹۵ دلار خواهند بود.

صفحه‌کلید پروانه‌ای اپل سوئیچ‌های فوق‌باریکی داشت. اپل این نوع کیبوردها را در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) برای اولین‌بار در نسل چهارم مک‌بوک معرفی کرد. در آن زمان، وایرد در بررسی لپ‌تاپ به این کیبورد امتیاز ۸ از ۱۰ داده بود و دیوید پیرس از وایرد آن را «آینده‌ی کامپیوترها» لقب داد. البته اکنون وایرد بابت این موضوع ابراز پشیمانی کرده است و می‌گوید نمی‌دانسته که آینده‌ی کیبورد پروانه‌ای به کجا ختم خواهد شد.

کلیدهای صفحه‌کلید پروانه‌ای تقریباً هم‌سطح با بدنه‌ی لپ‌تاپ بود و با هربار فشار به‌صورت خیلی محدود حرکت می‌کرد و اندازه‌ی جمع‌وجور آن به اپل این امکان را داد که چند میلی‌متر از عمق مک‌بوک‌ها را کاهش دهد. بااین‌حال، این طراحی فوق‌نازک بدین‌معنی بود که کلیدها مستعد شکستن هستند یا فرایند تایپ‌کردن را صحیح انجام ندهند. برای مثال، ممکن است ورود ذره‌ای گردوغبار در زیر کلیدها موجب ازکار‌افتادن آن‌ها شود.

حرکت به‌سمت کلیدهای پروانه‌ای تصمیمی در حوزه‌ی طراحی بود که در اوج تصدی مدیر ارشد طراحی سابق اپل، جانی آیو، گرفته شد؛ دقیقاً زمانی که فلسفه‌ی طراحی شرکت متمرکز بر ارجحیت زیبایی و ظرافت و درخشندگی بر هرچیز دیگری (حتی کارآمدی) بود.

در آن زمان، اپل چندین حرکت برجسته و بحث‌برانگیز دیگر روی مک‌بوک‌هایش اجرا کرد. برای مثال، حذف بسیاری از ورودی‌های اتصالات که درنهایت باعث می‌شد کاربران دور خود را با دانگل‌ها شلوغ کنند. همچنین، اپل نسل چهارم مک‌بوک‌های تاچ‌بار را نیز معرفی کرد که با وجود ارائه‌ی برخی ویژگی‌های دسترسی مفید، عمدتاً با هجمه و بدگویی روبه‌رو شد.

بااین‌حال، همچنان کیبوردهای پروانه‌ای بودند که بیشترین برانگیختگی را ایجاد کردند. شکایت‌ها درباره‌ی صفحه‌کلید حساس بلافاصله شروع شد. کلیدها تقریباً دو برابر سریع‌تر از کلیدهای لپ‌تاپ‌های قبلی اپل خرابی داشتند و تعمیر کلیدهای خراب دردسر به‌تمام معنا بود و در برخی مواقع، حتی کوچک‌ترین تعمیری به تعویض کامل صفحه‌کلید نیاز داشت که به چندصد دلار هزینه‌ی بیشتر برای مشتری منجر می‌شد.

مک بوک پرو ۱۳ ۲۰۱۸ / Macbook Pro 13 2018

در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷)، اپل با دو دادخواهی سنخی حقوقی در یک ماه مواجه شد. این شرکت که به‌ ‌‌صرف‌‌نظر از طراحی نوآورانه‌‌اش مایل نبود، صفحه‌کلیدهای مک‌بوک ۲۰۱۸ خود را بازنگری کرد و با ایده‌ی افزودن یک غشاء در زیر کلیدها، تلاش کرد از عبور گردوغبار تا حدی جلوگیری کند. باوجوداین، بازهم نارضایتی‌ها کاهش نیافت و اپل مجبور شد درنهایت، تعمیرات رایگان گسترده‌ای را برای مک‌بوک‌های مجهز به کیبورد پروانه‌ای ارائه دهد.

سرانجام، بعد از گذشت نزدیک به پنج سال از تعیمرات پرهزینه و پیچیدگی‌های فنی و احتمالاً تعداد بی‌شماری از پرتاب‌های خشمگین مک‌بوک در کنج اتاق‌ها، شرکت اپل کیبوردهای پروانه‌ای را کنار گذاشت. این اتفاق یکی از معدود اتفاق‌های مثبتی بود که در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) رقم خورد. از آن زمان به‌بعد، به‌نظر می‌رسد که اپل رویه‌ی زیبایی‌پرستانه‌ی خود را مهار کرده و به ساخت کامپیوترهایی روی آورده است که درواقع برای اکثر کاربران منطقی‌تر هستند.

۵۰ میلیون دلار برای اپل پول خُرد است؛ چراکه در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹)، اپل بر سر غرامت ۵۰۰ میلیون دلاری توافق کرد که بعد از دادخواهی سنخی درباره‌ی کاهش عمدی سرعت آیفون‌های قدیمی تسلیم دادگاه شده بود. همچنین، توافق ۱۱۳ میلیون دلاری دیگری در همان سال برای مسئله‌ای مشابه مجدداً انجام شد.

جریمه‌ی ۵۰ میلیون دلاری برای کیبوردهای پروانه‌ای اپل قرار است بین شاکیان بدین‌ترتیب تقسیم شود: ۵۰ دلار غرامت بابت تعویض کلید و ۱۲۵ دلار غرامت بابت یک‌ بار تعویض کیبورد و ۳۹۵ دلار غرامت بابت چندین‌بار تعویض کیبورد.

چه ۵۰ میلیون دلار جریمه چه ۵۰۰ میلیون دلار، شرکت اپل رسماً به تخلفات خود اعتراف نکرده و حتی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی این توافق‌نامه، اظهار‌نظری نکرده است.

بنابراین، مالکان واجدشرایط مک‌بوک‌ها که آن‌ها را در ایالت‌های کالیفرنیا، فلوریدا، ایلینوی، میشیگان، نیوجرسی، نیویورک و اشینگتن دی‌سی خریده بودند، می‌توانند برای پس‌ از تأیید تسویه‌حساب غرامت خود را دریافت کنند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی پرداخت غرامت به مشتریان دلسرد‌شده چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات