سامسونگ از رم GDDR6 DRAM با سرعت انتقال داده ۲۴ گیگابیت‌برثانیه رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
تراشه‌ی رم جدید GDDR6 DRAM سامسونگ می‌تواند به نرخ انتقال داده ۲۴ گیگابیت‌برثانیه برسد و نرخ پردازش را تا ۱٫۱ ترابایت افزایش دهد.
تبلیغات

سامسونگ می‌گوید DRAM جدیدی توسعه داده که برای کارت‌های گرافیک قدرتمند امکان پشتیبانی از نرخ پردازش داده تا ۱٫۱ ترابایت را فراهم می‌کند. سامسونگ امروز اخباری از توسعه‌ی DRAM جدید خود از نوع GDDR6 با نرخ انتقال ۲۴ گیگابیت‌برثانیه منتشر کرده است.

غول فناوری کره‌ای می‌گوید این بدان معنا است که یک کارت گرافیک قدرتمند می‌تواند با کمک این تراشه نرخ پردازش داده ۱٫۱ ترابایت را پشتیبانی کند که این مقدار با پردازش ۲۷۵ فیلم با کیفیت Full HD به‌طور هم‌زمان در یک ثانیه برابر خواهد بود.

سامسونگ در ادامه توضیح داد که DRAM جدید از تراشه‌های 16 گیگابیتی تشکیل شده که از نود پردازشی ۱۰ نانومتری نسل سومی بهره‌مند می‌شوند و همچنین از لیتوگرافی فرابنفش عمیق (EUV) در روند تولید آن‌ها استفاده کرده است.

علاوه‌براین، سامسونگ با به‌کارگیری فلزات با کاپای بالا (High-‌‌k) در ساخت پایه‌ی گیت تراشه‌ی جدید خود یا استفاده از فلزاتی به‌ غیر از دی‌اکسید سیلیسیم، از نگه‌داری شارژ بیشتر توسط گیت اطمینان حاصل کرده است.

سامسونگ معتقد است که این فرایند باعث می‌شود جدیدترین DRAM این شرکت ۳۰ درصد سریع‌تر از تراشه‌ی DRAM قبلی (یعنی 18Gbps GGDR6) پردازش‌ها را انجام دهد.

تراشه‌ی حافظه‌ی جدید سامسونگ جدیدترین استانداردهای GDDR6 DRAM تنظیم‌شده توسط شورای مشترک مهندسی دستگاه‌های الکترونیکی (JEDEC) را رعایت می‌کند. این شورا مسئول تبیین استانداردهای جهانی برای تراشه‌های حافظه تلقی می‌شود. بنابراین، سامسونگ تأکید کرد که تولیدکنندگان شتاب‌دهنده‌های گرافیکی و هوش مصنوعی می‌توانند با خاطری آسوده آن را در محصولات خود به‌کار بگیرند.

از سویی دیگر، سامسونگ گفت در این تراشه برای بهره‌وری بیشتر انرژی روش مقیاس‌بندی پویای ولتاژ را اضافه کرده است که می‌تواند ولتاژ را در زمان کار کردن تا حد ۱٫۱ ولت پایین بیاورد، در‌حالی‌که پایین‌ترین نرخ قبلی ۱٫۳۵ ولت ثبت شده است. درنهایت، این قابلیت باعث خواهد شد که باتری لپ‌تاپ‌ها بهینه‌تر مصرف شوند و زمان شارژدهی بیشتری داشته باشند.

در ادامه شرکت کره‌ای گفت که قصد دارد به‌زودی فرایند راستی‌آزمایی DRAM جدیدش را با یک شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی پردازنده‌های گرافیکی آغاز کند و بهترین همتای گرافیکی را برای به‌کارگیری در سیستم‌های نسل بعدی خود و قرارگیری در کنار این تراشه، انتخاب کند.

سامسونگ انتظار دارد که بازار DRAM گرافیکی با کارایی بالا در هر سال با رشد دو رقمی همراه باشد. همچنین، پیش‌بینی می‌کند که تراشه ۲۴ گیگابیت‌برثانیه‌ای جدیدش در کامپوترهای رومیزی، لپ‌تاپ‌ها، کنسول‌های بازی و همچنین در رایانش‌های پیچیده، وسایل نقلیه الکتریکی و وسایل نقلیه خودران مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه شما درباره‌ی کارایی و عملکرد این تراشه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات