روسیه از اپل، گوگل و پنج شرکت بزرگ دیگر با تقاضای جریمه‌های هنگفت، شکایت کرد

دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شکایت روسیه از اپل، گوگل، توئیچ و چند شرکت بزرگ دیگر دنیای فناوری، آن‌ها را به پرداخت جریمه‌های هنگفت وادار می‌کند.
تبلیغات

سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه (روسکومنادزور) اعلام کرد به دلیل نقض قوانین مربوط به داده‌های شخصی از شرکت‌های فناوری خارجی از جمله گوگل، Airbnb، پینترست، Likeme، توئیچ، اپل و United Parcel Service شکایت کرده است.

گیزچاینا می‌گوید روسیه سال گذشته نیز گوگل را به دلیل ذخیره نکردن اطلاعات شخصی کاربران روسی در پایگاه داده‌ای در این کشور ۳ میلیون روبل (۴۶۵۴۰ دلار) جریمه کرده بود. حال به نظر می‌رسد شکایت جدیدی علیه گوگل به دلیل نقض مکرر قوانین روسیه تنظیم شده که می‌تواند برای آن دردسرساز باشد. درصورت مجرم شناخته شدن شرکت مذکور، جریمه‌ی گوگل می‌تواند بین ۶ میلیون روبل (۹۱۰۰۰ دلار) تا ۱۸ میلیون روبل (۲۷۳۰۰۰ دلار) باشد. سرویس فدرال روسیه ادعا می‌کند ممکن است این شرکت‌ها مجبور شوند برای اولین تخلف بین یک میلیون روبل (۱۵۰۰۰ دلار) تا ۶ میلیون روبل (۹۱۰۰۰ دلار) بپردازند.

از زمان درگیری بین روسیه و اوکراین، چندین شرکت خاک روس‌ها را ترک کرده‌اند. بیشترشان آن‌هایی هستند که با آمریکا ارتباط دارند و پس از تحریم‌های متعدد اتحادیه اروپا، آمریکا و بریتانیا، از بازار کشور مذکور خارج شدند. مطمئناً مقامات روسی شرکت‌های مذکور را به‌راحتی رها نمی‌کنند. علاوه بر جریمه‌های متعدد، ممکن است مجبور شوند زیرساخت‌هایی را که در روسیه دارند نیز از دست بدهند.

ازآنجاکه گوگل «مکرراً از حذف محتوای ممنوعه روسی خودداری کرد»، روسیه گفت علیه آن پرونده تشکیل خواهد داد. این کشور همچنین جریمه گردش مالی ۷٫۲ میلیارد روبلی (۱۱۰ میلیون دلار) را اعمال می‌کند. براساس پایگاه داده سرویس مارشال فدرال روسیه (FSSP)، مقامات مربوطه در تاریخ ۲۹ آوریل براساس حکم دادگاه تاگانسکی مسکو، اقدامات اجرایی علیه این شرکت را آغاز کرده‌اند. به گزارش اینترفاکس، دادگاه گوگل را براساس بند ۵ ماده ۱۳.۴۱ قانون تخلفات اداری محکوم کرد. این کد مربوط به تخلفات مکرر برای حذف اطلاعات توسط صاحبان منابع اینترنتی است.

مهلت گوگل برای پرداخت داوطلبانه این جریمه در ۱۹ مارس به پایان رسید. دادگاه روسیه همچنین گوگل را به دلیل امتناع از حذف محتوای ممنوعه از یوتیوب به پرداخت ۳ میلیون روبل جریمه کرده است.

حال باید منتظر ماند و دید شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری چه جوابی به اقدامات اخیر دولت روسیه می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات