کوچکترین ربات متحرک دنیا با امکان کنترل از راه دور ساخته شد

جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
محققان دانشگاه نورث وسترن توانستند کوچک‌ترین ربات متحرک با قابلیت کنترل از راه دور را تولید کنند.
تبلیغات

این ربات کوچک که ابعاد آن از نیم میلی‌متر عبور نمی‌کند شبیه به یک خرچنگ طراحی شده است و به حدی کوچک است که به‌راحتی می‌تواند روی لبه یک سکه قرار بگیرد. به‌گزارش Techspot این ربات قادر به راه رفتن، خزیدن، خم شدن، چرخش و حتی پریدن است.

به‌گفته‌ی یونگانگ هوآنگ، محقق ارشد این پروژه، این ربات قادر است با میانگین سرعت نصف طول خود در ثانیه راه برود. نحوه‌ی تأمین انرژی لازم برای حرکت این ربات جالب‌ترین قسمت ماجراست. تیم طراحی برای تأمین نیروی محرکه این ربات، به‌جای استفاده از قطعات الکترونیکی کوچک، از آلیاژ حافظه‌دار (به آلیاژهایی که در طی یک چرخه تنشی یا چرخه حرارتی به شکل اولیه تعریف شده خود، باز می­ گردند) استفاده کرده‌اند.

برای به‌حرکت انداختن این ربات، پرتوی از لیزرهایی دقیق به قسمت‌هایی از بدنه تابانده می‌شود تا آن قسمت گرم شده و تغییر شکل دهد. این فرم تغییر یافته با استفاده از پوششی از شیشه نازک که خنک‌شدن آن‌را تسریع می‌کند، به حالت اول باز می‌گردد. بدین ترتیب شما یک ربات با قابلیت کنترل از راه‌دور و بدون‌نیاز به تدابیر الکتریکی یا هیدرولیکی دراختیار خواهید داشت.

تماشا در یوتیوب

به‌نقل از جان راجرز، دانشمند رشته مواد از دانشگاه نورث وسترن، کوچک‌بودن اجزای سازنده این ربات باعث می‌شود تا سرعت واکنش به تغییر دما بالا باشد و سریع خنک شود. این دانشمند افزود که کاهش اندازه ربات‌ها به‌نوعی در سریع‌تر حرکت‌کردن آن‌ها نیز مؤثر است. راجرز درباره‌ی موارد استفاده از این ربات بیان می‌کند:

شما ممکن است ربات‌های کوچک را به‌عنوان عواملی برای تعمیر یا مونتاژ سازه‌ها یا ماشین‌های کوچک در صنعت یا به‌عنوان دستیار جراحی در روش‌های کم تهاجمی برای پاکسازی گرفتگی‌های عروق، توقف خونریزی داخلی یا از بین بردن تومورهای سرطانی تصور کنید.

این طرح در‌حال حاضر در مرحله‌ی آزمایشی است، اما احتمال می‌رود در آینده با پیشرفت‌های بیشتر در پروسه طراحی،‌ تغییراتی در آن ایجاد شود. یافته‌های علمی حاصل از این پروژه را می‌توانید در مجله Science Robotics مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات