اینتل برای پایداری بیشتر فناوری مرکز داده‌، ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند

شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل قصد دارد با تمرکز بر سیستم خنک‌کننده‌‌ی غوطه‌وری و اثربخشی بیشتر مصرف آب، آزمایشگاه تحقیقاتی مرکز داده‌ای ۷۰۰ میلیون دلاری راه‌اندازی کند.
تبلیغات

براساس گزارش‌ها، اینتل برای ایجاد فناوری مرکز‌ داده‌ای پایدارتر بیش از ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند؛ این مبلغ برای ساخت مرکز تحقیق و توسعه‌ای به مساحت ۲۰۰ هزار فوت مربع هزینه خواهد شد که وظیفه‌ی آن بازیابی گرما و استفاده‌ی مجدد از آن، استفاده از سیستم خنک‌سازی غوطه‌ور و اثربخشی مصرف آب است.

خنک‌کننده غوطه‌وری روشی برای خنک کردن تجهیزات کامپیوتری است و ساز‌وکار آن بدین شکل است که قطعات و اجزای الکترونیکی، مانند سرورها را به‌طور کامل در مایع دی‌الکتریک یا بخارشونده حرارتی غوطه‌ور می‌‌سازد گرما به کمک گردش مایعات عایق الکتریکی و تماس مستقیم با اجزای داغ، جذب شده و ازطریق مبدل‌های حرارتی سرد از سیستم خارج می‌شود.

علاوه‌براین، به گزارش تک‌اسپات، در مرکز داده‌ی جدید اینتل، محصولات مرکز داده‌ی این شرکت تحت برندهای Xeon و Optane و همچنین محصولات معماری Agilex، Xe و FPGA را از نظر کیفی بررسی و برای استفاده آماده خواهد کرد.

سیستم خنک کننده غوطه وری

اقدامات اولیه‌ی برای راه‌اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی تیم آبی اواخر سال جاری در مقر Jones Farm در اورگان، ایالات متحده آغاز می‌شود و انتظار می‌رود که بهره‌برداری از آن اواخر سال ۲۰۲۳ انجام شود؛ پس از آن، مشتریان و شرکای اینتل می‌توانند از این آزمایشگاه و محصولات مرکز داده‌ی آن دیدن کرده و برای استفاده از آن‌ها در محصولات خود تصمیم بگیرند.

تیم آبی همچنین اولین راهکار استفاده از سیستم خنک‌کننده‌ی مایع غوطه‌وری و طراحی مرجع آن را با مالکیت معنوی باز منتشر کرد و امیدوار است با این کار، استفاده از خنک‌کننده مایع غوطه‌ور خود را در سطح جهانی تسریع کند.

اینتل تنها شرکت بزرگ فناوری نیست که به فناوری خنک‌کننده‌ی مایع غوطه‌ور علاقه‌مند است. حدود یک سال پیش، مایکروسافت نیز اعلام کرده بود در حال آزمایش سیستم خنک‌کننده‌ غوطه‌وری دو فازی برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد سرورهای داغ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات