دوگانگی هویت اپل پس از استیو جابز؛ خروج جانی آیو به دلیل تغییرات ساختاری متعدد

دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
در این مقاله دلیل اصلی جدایی جانی آیو، طراح بهترین محصولات اپل، از این شرکت بررسی می‌شود.
تبلیغات

مقاله‌ای که براساس کتابی در مورد ادعاهای مرتبط با دگرگونی اپل نوشته شده ادعا می‌کند جانی آیو، مدیر طراحی سابق اپل، پس از تغییرات ساختاری متعدد تیم کوک، مدیر عامل شرکت، خسته شده و از اپل بیرون آمده است. وی پس از تقریباً سه دهه کار برای این غول فناوری و همکاری در تولید بسیاری از محصولات اصلی، اپل را در سال ۲۰۱۹ ترک کرد. خروج او بسیاری را غافلگیر کرد، اما به دلیل تغییر فرهنگ در شرکت اجتناب‌ناپذیر بود.

به گزارش اپل اینسایدر، در مقاله‌ای که براساس کتاب تریپ میکل «بعد از استیو: چگونه اپل به شرکتی تریلیون دلاری تبدیل شد و روح خود را از دست داد»، نوشته شده آیو پس از سال‌ها ناامیدی استعفا داد زیرا شرکت ماهیت طراحی محور خود را از دست داده بود. در بخشی از این مقاله‌ روی رابطه‌ی بین آیو و استیو جابز، مدیرعامل سابق، تمرکز شده و جزئیات تولید آی‌مک نیز توضیح داده می‌شود. با توجه به اینکه حضور آیو گاهی اوقات برای جابز آرامش بخش بود، این دو از نزدیک با هم کار می‌کردند و جابز دائماً از استودیوی طراحی شرکت بازدید می‌کرد.

جانی آیو در حال صحبت با استیو جابز

با معرفی کوک و درگذشت جابز، تجربه‌ی آیو در شرکت به‌طور قابل توجهی تغییر کرد. کوک با بازدیدهای بسیار کمتری از استودیو در طول ساخت اپل واچ، ظاهراً زیاد به فرایند طراحی علاقه نداشت.

گزارش‌ها ادعا می‌کنند طی مدت زمانی که تمرکز اپل واچ از مد به تناسب اندام در حال تغییر بود، آیو بارها پیش کوک رفته و در مورد خستگی و قصد عقب‌نشینی از تجارت با او صحبت کرده است. به نظر می‌رسد مشاجره با همکاران بر سر ارتقا و مدیریت صدها کارمند به جای تیم طراحی کوچک‌تر ۲۰ نفره به میزان قابل توجهی انرژی وی را تخلیه کرده بود.

کوک می‌ترسید خروج آیو روی قیمت سهام تأثیر بگذارد و به‌همین‌دلیل، تصمیم گرفت مسئولیت‌های وی را کاهش دهد و او را به‌عنوان مدیر ارشد طراحی انتخاب کند. ظاهراً در آن زمان، تعداد کمی در اپل از ناامیدی و فرسودگی آیو اطلاع داشتند. همچنین این تغییرات باعث شد که آیو به‌طور متفاوتی کار کند و دیگر به صورت روزانه پیگر بررسی محصولات نباشد و هر چند هفته این کار را انجام دهد.

برای دهمین سالگرد آیفون، آیو طراحان نرم‌افزار را برای بررسی محصول در The Battery، باشگاه اجتماعی سانفرانسیسکو، گرد هم آورد. پس از عذرخواهی برای سه ساعت تأخیر، آیو گزینه‌های موجود را بررسی کرد و نظر خود را گفت، اما در آن زمان هیچ تصمیم نهایی‌ای نگرفت.

جانی آیو در حال نگاه کردن به آیپد

درحالی‌که آیو ظاهراً غایب بود، کوک به تغییر شرکت در مسیری جدید ادامه داد. از جمله کارهای انجام‌شده در این مسیر می‌توان به معرفی جیمز بل، مدیر مالی سابق بوئینگ به‌عنوان مدیر شرکت اشاره کرد. همچنین وی به دپارتمان مالی اجازه داد حق نظر بیشتری داشته باشند؛ اما آیو از این تغییرات حمایت نمی‌نکرد.

در این مقاله به شبی در ژوئن ۲۰۱۹ اشاره شده که آیو تصمیم جدی برای جدایی از شرکت گرفته است. در آن شب وی گروه‌های طراحی خود را برای نمایش خصوصی «Yesterday» گرد هم آورد. انتخاب فیلم هوشمندانه بود، زیرا «کاوشی دو ساعته در مورد تضاد ابدی هنر و تجارت» را به تصویر می‌کشید. یک روز بعد، آیو به آن‌ها گفت که با تکمیل ساختمان جدید، زمان حضور او در شرکت به پایان می‌رسد. وی تیم را تحسین کرد و از آن‌ها خواست هویت اپل را حفظ کنند. همچنین به آن‌ها اطمینان داد به‌عنوان مشاور ازطریق LoveFrom، شرکت طراحی خود، به کارش ادامه خواهد داد. آیو با دریافت پکیجی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار با اپل خداحافظی کرد.

به نظر می‌رسد از زمان خروج آیو از اپل طراحی محصولات این شرکت از نظر ویژگی و عملکرد عقب افتاده است. طراحان می‌گویند نبود وی باعث شده با همکارانی که در بخش مهندسی کار می‌کنند بیش از گذشته همکاری شود، اما در عین حال آن‌ها با فشار هزینه‌های بیشتری بر کار خود مواجه هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات