کارمند سابق اپل، اپیک گیمز را به موضع‌گیری علیه منافع کارگران متهم کرد

دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از کارکنان سابق اپل می‌گوید اپیک گیمز موضعی ضد منافع کارگران دارد و به دلیل فعالیت‌هایی که این فرد در راستای حمایت از کارگران انجام داده، از استخدام او خودداری کرده است.
تبلیغات

کارمند سابق اپل که جنبش خبرساز AppleToo# را پایه‌گذاری کرد، اکنون می‌گوید اپیک گیمز همچون اپل موضعی ضد منافع کارگران دارد. آن‌طور که The Washington Post می‌نویسد شر اسکارلت، کارمند سابق اپل، اخیراً شکوائیه‌ی جدیدی در شورای ملی روابط کار ایالات متحده علیه اپیک گیمز ثبت کرده و مدعی شده شرکت تحت مدیریت تیم سوئینی از استخدام او خودداری کرده است.

اسکارلت می‌گوید دلیل استخدام نشدنش در اپیک گیمز این بوده که او از منافع کارگران و اتحادیه‌های مرتبط حمایت می‌کرده، مشغول همکاری با شورای ملی روابط کار بوده و به شرایط کاری در شرکت‌ها اعتراض کرده است. کارمند پیشین اپل که سابقه‌ی کار در بلیزارد را نیز دارد، در شکوائیه‌ی خود چند ادعا مطرح کرده است.

الکا لوکس، سخنگوی اپیک گیمز، در گفت‌و‌گو با The Washington Post برگزاری جلسه‌ی مصاحبه‌ی کاری بین اپیک گیمز و شر اسکارلت را تأیید کرده است. لوکس می‌گوید شر اسکارلت یکی از دو نامزد مدنظر اپیک گیمز برای استخدام به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی ارشد Front-end بوده است.

به ادعای الکا لوکس، اپیک گیمز در مراحل اولیه‌ی استخدام از فعالیت‌های شر اسکارلت برای حمایت از جنبش‌های کارگری باخبر بوده و این موضوع هیچ تأثیری روی عدم استخدام اسکارلت نگذاشته است: «رزومه و فایل درخواست این داوطلب شامل لینکی به وب‌سایت شخصی‌اش بود. وب‌سایت جزئیات فعالیت‌های او را ارائه داده بود و این جزئیات در تصمیم ما برای پیش‌برد روند مصاحبه تأثیری نگذاشت.»

اسکارلت در مصاحبه‌ی جدیدش ادعا می‌کند در بین ماه‌های نوامبر و دسامبر ۲۰۲۱ (آبان و آذر ۱۴۰۰) چهار دوره مصاحبه را با اپیک گیمز پشت سر گذاشته است. مطابق ایمیل‌هایی که اسکارلت به The Washington Post ارائه داده، در روز ۸ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۷ آذر ۱۴۰۰) فردی که مسئول هماهنگی استخدام نیروهای جدید در اپیک گیمز بوده ایمیلی برای اسکارلت فرستاده است. این ایمیل حاوی فرم «درخواست فعالیت» بوده و از اسکارلت خواسته تمامی فعالیت‌های خارج از کار را که ممکن است با جایگاه احتمالی‌اش در اپیک گیمز هم‌پوشانی داشته باشد اعلام کند.

اسکارلت در همان روز پاسخ ایمیل را داده و نوشته به کارکنان اپل برای آغاز جنبشی تحت عنوان Apple Together مشاوره داده و سابقه‌ی شهادت در دادگاه برای پرونده‌های مربوط به شیوه‌ی کار منصفانه را دارد. دو روز بعد از این ایمیل، اپیک گیمز به شر اسکارلت اعلام کرد که تصمیم گرفته فرد دیگری را استخدام کند.

سخنگوی اپیک گیمز در گفت‌و‌گو با The Washington Post اعلام کرد: «ما موقعیت شغلی‌مان را به فرد دیگری که امتیاز بالاتری در مصاحبه‌هایش کسب کرده بود پیشنهاد دادیم. ما پیش از اینکه جزئیات فرم «درخواست فعالیت» اسکارلت را دریافت کنیم تصمیممان را گرفته و شغل را به داوطلب دیگر پیشنهاد کرده بودیم. این فرم هیچ نقشی در تصمیم ما نداشت. در فرایند استخدام از داوطلبان خواسته می‌شود چنین فرمی را پر کنند و ارسال این فرم برای داوطلب به معنی قریب‌الوقوع بودن استخدام او در اپیک گیمز نیست.»

شورای ملی روابط کار آمریکا درحال‌حاضر مشغول تحقیقات است و اگر به مدارک کافی دست پیدا کند، پرونده‌ای حقوقی علیه اپیک گیمز باز خواهد کرد.

شر اسکارلت که اکنون مهندس ارشد نرم‌افزار در شرکت ControlZee است و روی بازی dot big bang کار می‌کند می‌گوید از اینکه «به‌حدی ساده‌لوح بوده که فکر می‌کرده اپیک گیمز در کنار کارگران است، احساس دل‌شکستگی می‌کند.» اسکارلت گفته‌های اپیک گیمز را قبول ندارد و می‌گوید دلیل استخدام نشدنش جزئیاتی بوده که در فرم «درخواست فعالیت» اعلام کرده است.

شر اسکارلت در سال جاری میلادی شکایت دیگری نیز در شورای ملی روابط کار آمریکا ثبت و اتهامات مشابهی به موزیلا وارد کرده است. اسکارلت سه پرونده‌ی باز دیگر نیز علیه اپل دارد و در یکی از آن‌ها ادعا می‌کند شرکت تحت مدیریت تیم کوک تلاش‌هایی برای تلافی اقدامات کارگران انجام داده است. او همچنین می‌گوید اپل محیط کاری خصومت‌آمیز ایجاد کرده و باعث شده اسکارلت مجبور به ترک این شرکت شود. شورای ملی روابط آمریکا در حال بررسی اتهامات واردشده به اپل، موزیلا و اپیک گیمز است.

اپل و موزیلا به درخواست The Washington Post برای شفاف‌سازی در این زمینه پاسخ نداده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات