اپیک گیمز از طریق سرویس Bandcamp، پرونده دیگری علیه گوگل به راه انداخته است

یک‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سرویس موسیقی Bandcamp که در مالکیت اپیک گیمز قرار دارد، پرونده‌ی حقوقی جدیدی علیه گوگل باز کرده است تا با سیاست‌های این شرکت در قبال سیستم مالی پلی استور مقابله کند.
تبلیغات

اپیک گیمز (Epic Games) در چند سال اخیر رابطه‌ای پرحاشیه با اپل و گوگل داشته و این دو غول صنعت فناوری را بر سر مسائل مختلف به دادگاه کشانده است. جنجالی‌ترین پرونده‌ی اپیک گیمز به تلاش این شرکت برای دور زدن کارمزد اپ استور و پلی استور ارتباط دارد و بازی فورتنایت در این بین نقش پر اهمیتی ایفا کرده است. پس از گذر مدت‌ها، فورتنایت هنوز هم در پلی استور و اپ استور دردسترس قرار ندارد.

آن‌طور که XDA Developers می‌نویسد سرویس موسیقی Bandcamp نیز وارد دعوای حقوقی اپیک گیمز می‌شود.

Bandcamp پلتفرمی موسیقی‌محور است که عمدتاً برای هنرمندان مستقل کاربرد دارد و به آن‌ها امکان توزیع موسیقی می‌دهد. Bandcamp مشابه آی‌تونز اپل است اما گزینه‌های بیشتری برای کیفیت پخش صدا دارد و در آن خبری از ناشران بزرگ موسیقی به‌عنوان واسطه نیست.

ماه گذشته‌ی میلادی Bandcamp به تصاحب اپیک گیمز درآمد، تقریباً در همان زمانی که گوگل اعلام کرد اپلیکیشن‌ها برای اکثر پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای مجبور به پشتیبانی از سرویس Google Play Billing هستند. بسیاری از اپلیکیشن‌های پلی استور قبلاً از سیستم پرداخت اختصاصی یا سیستم متفرقه‌ای که متعلق‌به گوگل نبود استفاده می‌کردند و در صورت استفاده از این سرویس‌ها گوگل نمی‌توانست کارمزد دریافت کند.

در همین راستا مدیران Bandcamp اخیراً یک پرونده‌ی قرار موقت ثبت کرده‌اند تا نگذارند گوگل این اپلیکیشن را از پلی استور حذف کند.

Bandcamp می‌گوید در صورت پابرجا ماندن تغییرات اخیر سیاست‌های گوگل و عملیاتی شدن آن‌ها از تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۲۲ (۱۱ خرداد ۱۴۰۱)، مجبور می‌شود هزینه‌ی کارمزد گوگل را به مشتریان و هنرمندان تحمیل کند، اقدامی که باعث کاهش جذابیت اندروید برای طرفداران موسیقی می‌شود و «Bandcamp هرگز چنین کاری انجام نمی‌دهد.»

این سرویس موسیقی می‌گوید در غیر این‌ صورت مجبور است با ضرردهی کسب‌و‌کار خود در پلتفرم اندروید کنار بیاید یا اینکه فروش دیجیتالی را در نسخه‌ی اندروید اپلیکیشن به‌طور کامل قطع کند.

Bandcamp همچنین می‌گوید به موجب سیاست‌های جدید گوگل، این سرویس نخواهد توانست در زمانی سریع دستمزد هنرمندان را پرداخت کند. درحال‌حاضر هنرمندان پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت پولشان را دریافت می‌کنند، اما در صورت عملیاتی شدن تغییرات گوگل پلی این زمان به ۱۵ تا ۴۵ روز پس از فروش موسیقی‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد پرونده‌ای که Bandcamp ثبت کرده اولین چالش حقوقی گوگل بر سر پیش‌نیازهای Google Play Billing محسوب می‌شود. به احتمال زیاد دیگر سرویس‌های استریم موسیقی نیز اقدام مشابهی انجام می‌دهند یا تصمیم به لغو فروش در نسخه‌ی اندروید اپلیکیشن خود می‌گیرند.

شرکت‌های Audible و Barnes & Noble اخیراً فروش کتاب‌ را در نسخه‌ی اندروید اپلیکیشن‌هایشان متوقف کرده‌اند و به‌جای آن از مشتریان می‌خواهند برای تهیه‌ی کتاب سراغ نسخه‌ی وب بروند.

گوگل درحال‌حاضر راهکاری به‌صورت آزمایشی برای چند اپلیکیشن از جمله اسپاتیفای ارائه داده است. در این راهکار، سرویس‌ها تا زمانی که Play Billing را به‌عنوان یکی از روش‌های پرداخت ارائه دهند می‌توانند سیستم‌های پرداخت اختصاصی خودشان را نگه دارند.

فردی به نمایندگی از گوگل می‌گوید ادعای جدید اپیک گیمز همچون ادعاهای پیشین این شرکت «بی‌اساس» است و اپیک با سوءاستفاده از Bandcamp در تلاش است هزینه‌ی مزایایی را که گوگل پلی ارائه می‌دهد پرداخت نکند.

گوگل می‌گوید بیش از ۱۸ ماه است که رویکردی شفاف در قبال سیاست‌های مالی پلی استور اتخاذ کرده و اپیک گیمز به‌خوبی می‌داند Bandcamp ازطریق طرح Media Experience Program پلی استور موظف‌ به پرداخت تنها ۱۰ درصد کارمزد است و خودِ اپیک گیمز در پلتفرم‌هایش کارمزد بسیار بیشتری دریافت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات