کنترل چین بر مواد اولیه، تولید باتری خودروهای الکتریکی را در کره جنوبی به چالش کشیده است

دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کره‌ی جنوبی به‌دلیل افزایش هزینه‌های مربوط به مواد خام مورد نیاز برای تولید باتری خودروهای الکتریکی که به‌شدت توسط چین کنترل می‌شود، با چالش‌هایی مواجه شده است.
تبلیغات

کره‌ اکونومیک‌دیلی با اشاره به گزارش تجاری تولیدکنندگان عمده‌ی باتری و تأمین‌کنندگان مواد اولیه کره‌ی جنوبی ازجمله EcoPro، SK On، LGES، BM Posco Chemical و سامسونگ SDI اعلام کرده که این پنج شرکت در سال ۲۰۲۱ درمجموع ۱۶٫۴۹ میلیارد دلار برای تهیه‌ی مواد اولیه‌ی ساخت باتری هزینه کرده‌اند. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۳۴٫۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش DigiTimes، اگرچه بخشی از مبلغ ۱۶٫۴۹ میلیارد دلاری در بخش تدارکات هزینه شده، افزایش این رقم در سال گذشته بیشتر به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه بوده است. قیمت هر کیلوگرم لیتیوم در ژانویه ۲۰۲۰ معادل ۵٫۹۵ دلار بوده و در ژانویه ۲۰۲۱ به ۴۵٫۵۸ دلار افزایش یافت. قیمت هر کیلوگرم لیتیوم در اوایل آوریل نیز به ۶۹٫۸۶ دلار رسید.

چین درحال‌حاضر بر زنجیره‌ی تأمین جهانی لیتیوم، نیکل، کبالت، منگنز و تنگستن تسلط دارد

درحالی‌که ۶۰ درصد از ذخایر لیتیوم جهان در بولیوی، شیلی و آرژانتین است، چین به‌عنوان پردازنده اصلی ترکیباتی مثل هیدروکسید لیتیوم و کربنات لیتیوم شناخته می‌شود؛ درنتیجه این کشور با دراختیار داشتن فقط ۵ تا ۶ درصد از ذخایر جهانی لیتیوم، تأثیر زیادی روی قیمت مواد خام باتری دارد.

منابع صنعتی اعلام کرده‌اند ازآنجاکه فرآوری مواد معدنی یک صنعت می‌تواند منجر به آلودگی جدی شود، چین تنها کشوری است که می‌تواند مقدار زیادی از مواد خام موردنیاز برای ساخت باتری را تأمین کند.

یکی از واردکنندگان مواد اولیه‌ی باتری مستقر در کره‌ی جنوبی خاطرنشان کرد که شرکت‌های چینی پردازش لیتیوم درحال تبدیل قراردادهای تأمین خود با خریداران کره‌ی جنوبی از قراردادهای بلندمدت به قراردادهای کوتاه‌مدت هستند. در این بیانه‌ آمده است که شرکای چینی این شرکت از اوایل سال ۲۰۲۲ درخواست امضای قراردادهای ماه‌به‌ماه عرضه را آغاز کرده‌اند و این شرکت چاره‌ای جز پذیرش درخواست‌های آن‌ها ندارد.

با ادامه‌ی روند افزایش قیمت مواد معدنی، شرکت‌های تولیدکننده‌ی باتری در کره‌ی جنوبی نه‌تنها سرمایه‌گذاری در منابع طبیعی را گسترش می‌دهند، بلکه مشارکت خود را با تأمین‌کنندگان مواد خام مستقر در چین نیز بهبود خواهند داد.

Posco Chemical در ژجیانگ و با همکاری Zhejiang Huayou Cobalt کارخانه‌های برای مواد کاتدی و پیش‌سازها که هردو ازجمله اجزای کلیدی در تولید باتری‌ برای خودروهای الکتریکی محسوب می‌شوند، راه‌اندازی کرده است. این شرکت همچنین ساخت کارخانه‌ی تجاری‌سازی لیتیوم را در ماه مارس در آرژانتین آغاز کرد.

درهمین‌حال، LG Chem برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های استخراج خارج از کشور برای تأمین مواد خام را آغاز کرده است.

EcoPro، SK On، Posco Chemical و سامسونگ SDI در سال ۲۰۲۱ درمجموع ۱٫۵۶ میلیارد دلار برای تحقیق‌وتوسعه مرتبط با باتری هزینه کردند که ۷۱٫۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است. منابع صنعتی می‌گویند کره‌ی جنوبی برای افزایش رقابت در بازار، باید راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های تولید باتری خودروهای الکتریکی و بهبود کیفیت باتری آن‌ها پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات