پتنت جدید اپل از احتمال بازگشت تاچ سه‌بعدی به اپل واچ و آیفون خبر می‌دهد

سه‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
پتنت جدید اپل نشان می‌دهد که این شرکت ممکن است فناوری تاچ سه‌بعدی را در گوشی‌های آیفون و اپل واچ احیا کند.
تبلیغات

اگر به‌ خاطر داشته باشید، حسگر فورس تاچ اولین بار برای استفاده در صفحه‌نمایش نسل نخست اپل واچ معرفی شد. این تکنولوژی به اپل واچ اجازه می‌داد فشار واردشده به صفحه‌نمایش را برای انجام اقدامات مختلف شناسایی کند. فناوری یادشده در سال ۲۰۱۵ در ترک‌پد لمسی مک‌بوک نیز استفاده شد و سپس به تمامی لپ‌تاپ‌های مک اضافه شد؛ فورس تاچ استفاده‌شده در مک‌بوک این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون دکمه‌های مکانیکی فرامین خود را در تمامی نقاط ترک‌پد اعمال کنند.

در نهایت، آیفون ۶ اس در همان سال با فناوری 3D Touch معرفی شد که اساساً همان فناوری فورس تاچ به‌ حساب می‌آید. متأسفانه در آیفون‌ها و اپل واچ‌های کنونی این تکنولوژی حذف شده و موتور هپتیک جای آن را گرفته است؛ اما به ‌نظر می‌رسد اپل هنوز این تکنولوژی را به‌صورت کامل کنار نگذاشته و ممکن است در محصولات آینده‌ی این شرکت شاهد احیای دوباره‌ی فورس تاچ باشیم.

با استناد به پتنت‌های ثبت‌شده در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالت متحده آمریکا، اپل در حال کار روی چندین راهکار جدید برای نسل بعدی حسگرهای فورس‌تاچ است که می‌توانند در محصولات متعددی مورد استفاده قرار بگیرند. برای مثال، یکی از پتنت‌ها حسگرهای جدیدی را نشان می‌دهد که برای دستگاه‌های کوچک نظیر اپل واچ یا حتی ایرپاد طراحی شده‌اند. به‌طور کلی، یکی از دلایل حذف تاچ سه‌بعدی از محصولات اخیر اپل این بود که حسگرهای سنجش نیرو فصای زیادی را در محصول اشغال می‌کردند و طبیعتاً مانعی برای استفاده از سایر حسگرها یا باتری‌های بزرگ‌تر بودند.

پتنت اپل مرتبط با حسگر فورس تاچ آیفون

بااین‌حال، اپل در مستندات پتنت به‌تفصیل مکانیزمی متشکل از حسگرهای سیال میکروالکترومکانیکی را شرح می‌دهد که درواقع فضای بهینه‌تری را اشغال می‌کنند. پتنت مورد بحث اپل واچ را با یک دکمه جانبی حساس به فشار نشان می‌دهد؛ بدین معنی که احتمالاً اپل واچ‌های آینده به‌جای دکمه‌های مکانیکی از دکمه‌هایی ساکن با فناوری فورس تاچ بهره خواهند گرفت.

درواقع، این رویکرد سبب می‌شود که خرابی اجزای مکانیکی به حداقل برسد. بااین‌حال، شاید پتنت دوم برای بسیاری از افراد جالب‌تر باشد؛ چراکه این اختراع نشان می‌دهد که کوپرتینویی‌ها در حال بررسی بندهایی هوشمند برای اپل واچ هستند که با بهره‌گیری از حسگرهای فورس تاچ می‌تواند عملکردهای بیولوژیکی جدید نظیر سنجش فشار خون را ارائه دهد.

اپل همچنین در سایر پتنت‌هایش مکانیزمی را توضیح می‌دهد که با استفاده از آن می‌توان حسگرهای فورس تاچ سیال میکروالکترومکانیکی را در ترک‌پد مک‌بوک‌ها و حتی زیر نمایشگر آیفون به‌منظور تشخیص دقیق تغییرات جزئی یا تدریجی فشار انگشتان استفاده کرد که دقیقاً می‌تواند نسل بعدی فناوری تاچ سه‌بعدی باشد. فناوری جدید اپل به‌جای استفاده از یک جزء، چندین ماژول کوچک را با هم ترکیب می‌کند که از قضا می‌تواند کم‌هزینه‌تر باشد؛ بنابراین می‌توان امید داشت که اپل بار دیگر ویژگی مذکور را در گوشی‌های آیفون یا حتی آیپد احیا کند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که اپل هر هفته اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات دلخواه واحد تحقیق‌وتوسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه‌ی آن در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید. طبیعتاً این امر درباره‌ی بسیاری از پتنت‌های مرتبط با تاچ سه‌بعدی نیز صدق می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات