محاسبات کوانتومی پاسخی به شکستن الگوریتم بیت کوین خواهد بود

پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
محققان به‌تازگی زمان موردنیاز برای شکستن الگوریتم رمزنگاری بیت کوین با استفاده از رایانه‌های کوانتومی را محاسبه کرد‌ه‌اند.
تبلیغات

محققان دانشگاه ساسکس، زمان موردنیاز برای شکستن الگوریتم بیت کوین توسط یک رایانه‌ کوانتومی را تخمین زده‌اند. آن‌ها درمورد اینکه چگونه این اتفاق نمی‌تواند برای صاحبان بلاک چین و آینده نیز رخ دهد، توضیحاتی ارائه کرده‌اند. رایانه‌های کوانتومی روزی الگوریتم بیت کوین را حل خواهند کرد و محققان نگرانی‌ جدی خود را درمورد آینده‌ ارزهای دیجیتال، ابراز کرده‌اند.

به گزارش wccftech، مارک وبر دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه ساسکس و گروه فناوری کوانتوم یون، الگوریتم کدگذاری SHA-256 را که در سال ۲۰۰۱ توسط آژانسل امنیت ملی آمریکا (NSA) معرفی شد، بررسی کرده است.

SHA-2 یا الگوریتم هش ایمن ۲، مجموعه‌ای از توابع هش رمزنگاری‌شده است که توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده توسعه یافته است. شش مقدار هش تحت فرایند SHA-2 وجود دارد که SHA-256 به‌دلیل استفاده از آن در ارز دیجیتال بیت کوین، به یکی از برجسته‌ترین این الگوریتم‌ها تبدیل شده است. مجموعه‌ توابع هش با به‌کارگیری تابع Merkle–Damgård ترکیب شده‌اند. تابع فشرده‌ساز Merkle–Damgård به کمک ساختار Davies–Meyer و از رمزنگاری قالبی ویژه‌ای ایجاد شده است.

همه‌ تراکنش‌های بیت کوین قبل از اینکه به بلاک چین اضافه شوند، باید توسط شبکه‌ استخراج‌کننده‌های این ارز دیجیتال، تأیید شوند. این سیستم راستی‌آزمایی، به شبکه اعلام می‌کند هر فرد در دفترکل چقدر دارایی دارد. تراکنش‌ها در حین راستی‌آزمایی با یک کلید رمزنگاری مشخص می‌شوند. اگر فرد یا گروهی، موفق به شکستن کد شود، امکان دسترسی و مالکیت خوشه‌ بیت کوین را فراهم خواهد کرد.

به گفته‌ وبر، ابررایانه‌ IBM که با توان ۱۲۷ کیوبیت (بیت کوانتومی) قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی موجود در جهان محسوب می‌شود ، بهترین دستگاه برای شکستن کد بیت کوین است. بااین‌حال، رایانه‌ کوانتومی هنوز نسبت به آنچه برای شکستن الگوریتم ارز دیجیتال نیاز است، بسیار کوچک است. محققان کشف کرده‌اند که یک کامیپوتر کوانتومی با توان ۳۱۷ میلیون کیوبیت، برای شکستن الگوریتم بیت کوین به بیش از یک‌ساعت زمان نیاز خواهد داشت. همچنین برای پردازش یک هک ده‌دقیقه‌ای رمزنگاری شده، به یک رایانه‌ی کوانتومی با توان ۱٫۹ میلیارد کیوبیت نیاز است.

مارک وبر گفت:

هر تراکنش پس از ثبت شدن در شبکه، با یک کلیدرمزنگاری مشخص می‌شود که این کلید در یک بازه‌ زمانی محدود، آسیب‌پذیر است. این بازه‌ زمانی معمولاً بین ۱۰ دقیقه تا یک ساعت و حتی یک روز است.

وبر و همکارانش درمورد آینده‌ بیت کوین نگرانی‌هایی دارند. درحال‌حاضر، شکستن الگوریتم بیت کوین تا زمانی‌که یک رایانه‌ فوق کوانتومی کامل دردسترس نباشد، غیرممکن خواهد بود. به‌نظر می‌رسد هنوز بیش از یک دهه تا ساخته شدن چنین رایانه‌ای فاصله داریم. وبر در این رابطه گفت:

ما باید تکنیک‌های رمزنگاری خود را تغییر دهیم، زیرا در آینده ایمن نخواهند بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات