آیا زمان تغییر لوگو سامسونگ فرارسیده است؟

دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
ممکن است تغییر لوگو سامسونگ و هم‌سوشدن آن با فاکتورهای فعلی جامعه باعث افزایش فروش این شرکت شود.
تبلیغات

اکثر کارشناسان بازاریابی معتقد هستند لوگو برند مجموعه‌ای از احساسات و ارزش‌ها را به‌همراه دارد. ذهن شما همیشه محصولی خاص را با لوگو آن مرتبط می‌کند و این امر اجتناب‌ناپذیر است. شرکت‌های بزرگ و کارآفرینان کوچک‌تر از این مسئله آگاه هستند؛ بنابراین، انتخاب لوگو برند به مأموریتی برای یافتن ترکیبی مناسب از کلمات، اشکال و تصاویر برای انتقال مجموعه‌ای از ارزش‌ها تبدیل شده و شرکت‌ها افراد خاصی را برای انجام چنین کاری استخدام می‌کنند.

به‌گزارش فون‌آرنا، معمولا برای اینکه مشخص شود آیا محصولی به‌اندازه‌ی کافی خوب است یا خیر، مردم باید از آن استفاده کنند. در دنیای امروز، به‌لطف اینترنت می‌توان کالاهای مختلفی را بررسی کرد و نظر خود را به‌اشتراک گذاشت. بااین‌حال، اگر لوگو مناسب و جذاب روی محصولات قرار نگیرد، کمتر کسی سراغ امتحان آن‌ها می‌رود و همین مسئله باعث کاهش فروش می‌شود. تصور کنید قصد دارید تلفن‌همراه جدیدی را بررسی کنید. اگر روی آن لوگو جذابی نباشد، احتمال انتخاب آن دستگاه کاهش پیدا می‌کند.

همچنین، لوگو یکی از اولین مواردی است که به شما اطمینان‌خاطر می‌دهد محصولات جدیدی از برندی آشنا را در دست گرفته‌اید. آشنا‌بودن با برندی خاص، احساس دوستی با کالا را در دل خریدار ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر یکی از گوشی‌های هوشمند خانواده‌ی بزرگ سامسونگ گلکسی را خریده و آن را دوست داشته باشید، به‌احتمال زیاد دیگر سراغ ایربادهای دیگر برندها نخواهید رفت و اولین انتخاب شما گلکسی بادز خواهد بود. لوگو اولین راهنمای شما هنگام جست‌وجو میان هدفون‌های شرکت‌های مختلف است.

سامسونگ؛ اولین لوگو و آغاز متواضعانه‌ی شرکت

حالا که از سامسونگ صحبت شد، زمان آن فرارسیده که درباره‌‌ی موضوعی صحبت کنیم که قرار است در مقاله‌ی حاضر به آن بپردازیم: آیا غول فناوری کره‌ای به لوگو جدیدی نیاز دارد؟ پیش از همه‌چیز، اجازه دهید درباره‌ی نام «سامسونگ» صحبت کنیم. در زبان کره‌ای سام-سونگ (Sam-sung) به‌معنای «سه ستاره» است. احتمالا با شنیدن ترجمه‌ی نام برند، متوجه شده‌اید که چرا خط‌تولید پرچم‌داران این شرکت روح «کهکشانی» دارند!

اولین لوگوی شرکت سامسونگ

معنی نام شرکت تا حدی مفهوم اولین لوگو آن را توضیح می‌دهد. شاید با خود فکر کنید لوگو اولیه‌ی سامسونگ شبیه استیکری روی بسته‌های غذای کره‌ای است. باید بگوییم که درست حس کرده‌اید؛ زیرا لوگو مذکور روی اولین محصول شرکت، یعنی بسته‌های نودل چاپ می‌شد. شوخی نمی‌کنیم! نودل جزو اولین محصولاتی بود که این غول فعلی دنیای فناوری می‌فروخت.

اگر بخواهیم درباره‌ی تاریخچه‌ی سامسونگ صحبت کنیم، باید مقاله‌ی دیگری بنویسیم و در آن کاملا همه‌ی مراحل پیشرفتش را شرح دهیم؛ اما به‌طور خلاصه، لی بیونگ چول، رئیس و متفکر کارآفرین شرکت، کارش را با تولید و فروش برنج و ماهی خشک و سایر محصولات آغاز کرد. این حقیقت توضیح می‌دهد که چرا به‌جز سه ستاره، لوگو اصلی سامسونگ گندم و سه‌ خط را نشان می‌دهد که نمادی از رشته‌های نودل برنجی هستند.

بنیان‌گذار سامسونگ یکی از تاجران موفق کره‌ای تاریخ است. می‌توان گفت لی بیونگ چول با زمان حرکت کرد و در تشخیص ترندها بسیار هوشمند بود. همین مسئله می‌تواند دلیل این موضوع را توضیح دهد که چرا سامسونگ در حوزه‌های مختلفی ازجمله بیمه و املاک و چندین صنعت دیگر فعالیت می‌کرد.

۱۹۶۹ تا ۱۹۷۹؛ سه ستاره و اولین علامت‌نامه‌ی «سامسونگ»

دومین لوگوی سامسونگ

همراه با تغییر حوزه‌های تجارت سامسونگ، لوگو آن نیز عوض می‌شد. اولین لوگو از سال ۱۹۳۸ تا ۱۹۶۹ دوام آورد و درنهایت با نمونه‌ای ساده‌تر جایگزین شد. این اولین‌باری بود که نام «سامسونگ» در لوگو دیده می‌شد. باید اشاره کرد که نام شرکت به انگلیسی نوشته شده بود و این خود نشان می‌دهد در بازه‌ی زمانی مذکور «تجارت محلی» در حال رفتن به‌سمت «تجارت بین‌المللی» بود.

لوگو جدید نیز حدود ۱۰ سال دوام آورد تا اینکه روزی بیونگ چول تصمیم گرفت آن را با نمونه‌ی دیگری تعویض کند. حالا سه شش‌ضلعی داشتیم که سه ستاره داخل آن‌ها بود. عده‌ای معتقد هستند که رنگ شش‌ضلعی‌ها قرمز بود؛ زیرا در آن زمان سامسونگ اولین تلویزیون‌های رنگی خود را عرضه کرد. حتما می‌توانید تصور کنید چنین محصولی چقدر می‌توانست برای شرکتی مانند سامسونگ اتفاق بزرگی باشد.

لوگوی سوم سامسونگ

در دوره‌ی ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۳ سامسونگ عملا سه لوگو فعال داشت: یکی فقط حاوی نمادها بود و دو نشان دیگر شامل نام «سامسونگ» با دو فونت متفاوت می‌شدند.

۱۹۹۳ تا ۲۰۰۵؛ بیضی آبی

در سال ۱۹۹۳، به‌لطف لوازم الکترونیکی (تلویزیون، یخچال، مایکروویو و...) محبوبیت سامسونگ در خارج از کشور مبدأ شروع شد. در آن زمان، لوگو شرکت به بیضی آبی‌رنگی تغییر کرد که نشان‌دهنده‌ی جهان است. نام «سامسونگ» در مرکز بیضی قرار داشت. درواقع، این طراحی تشخیص‌‌پذیرترین یا به‌اصطلاح نمادین‌ترین لوگو سامسونگ تا‌به‌امروز است.

لوگوی بیضی آبی سامسونگ

چرا سامسونگ باید لوگو خود را تغییر دهد؟

به زمان حال باز‌می‌گردیم. لوگو فعلی سامسونگ عملا همان طراحی سال ۱۹۹۳ را دارد؛ اما رنگ آن وارونه است. اکنون نام شرکت به رنگ آبی درآمده و بیضی دور آن از بین رفته است و شاهد طراحی مدرن‌تری هستیم.

لوگوی فعلی سامسونگ

همان‌طورکه اشاره کردیم، لوگو سامسونگ طراحی مدرنی دارد و آن را به برندی شناسایی‌شدنی تبدیل کرده است؛ پس چرا اصلا باید تغییرش داد؟ در‌ادامه، توضیح می‌دهیم چرا چنین اتفاقی در دنیای فناوری اصلا عجیب نیست. به کوپرتینو سری می‌زنیم. احتمالا حدس زده بودید که چنین کاری خواهیم کرد؛ زیرا اگر همین حالا از شما خواسته شود پنج لوگو نمادین دنیای فناوری را نام ببرید، به‌احتمال زیاد اپل یکی از لوگوهایی بود که به آن اشاره می‌کردید. حتی ممکن است این شرکت محبوب گزینه‌ی اول فهرست شما باشد.

سؤال مهمی که پیش می‌آید، این است که آیا سامسونگ لوگو جذابی دارد؟ اپل، نایک دنیای فناوری است. عموما هیچ‌وقت نمی‌توان تشخیص داد که آیا فردی محصولات این شرکت را به‌خاطر کیفیتشان می‌خرد یا برای کلاس گذاشتن! مسئله‌ی خیلی مهمی که وجود دارد، احساس اطمینانی است که برند می‌تواند در دل طرفداران خود ایجاد کند. کسانی که از کتانی‌های نایک استفاده می‌کنند، می‌دانند با دو بار پریدن خراب نمی‌شود و خریداران آیفون نیز از کیفیت ساخت آن مطمئن هستند.

بااین‌حال، گاهی لوگو یا برندی مانند اپل، نایک، ایر جردن، ناسا و... می‌تواند احساس متشخص‌بودن به شما بدهد. لوگو اپل نه‌تنها توانسته است اعتماد مردم را به برند جلب کند؛ بلکه به نماد موقعیت اجتماعی تبدیل شده است. حتی این لوگو می‌تواند باعث شود افراد مختلف احساس مشترکی داشته باشند و فکر کنند در‌کنار یکدیگر هستند.

در‌حال‌حاضر، سیب گاز گرفته‌شده آن‌قدر طبیعی و تشخیص‌دادنی است که تقریبا با محیطش ترکیب می‌شود. برای مثال، کافه‌ها را در نظر بگیرید. اکثر مواقع چندین نفر در این مکان‌ها وجود دارند که یا در حال کار‌کردن با مک‌بوک خود هستند یا با آیفونشان پیام می‌دهند. اپل به نحوی با این گروه‌ها در ارتباط است:

  • دانشجویان جوان دانشگاه (درصورت توانایی مالی)
  • بزرگ‌سالان جوان با شغل ثابت
  • تاجران میان‌سال (با مک و اپل واچ)
  • سالمندان (در کشورهای پیشرفته)

درواقع، گروه‌های مختلفی بنا به نیاز خود با اپل و لوگو آن ارتباط می‌گیرند. برای مثال، شما به‌عنوان دانشجو از آیفون استفاده می‌کنید. همچنین، دوستی دارید که برای کارهای برنامه‌نویسی مک‌بوک را انتخاب کرده است. حتی ممکن است پدربزرگ خانواده برای اینکه بتواند با نوه‌هایش در خارج از کشور تماس تصویری بگیرد، از آیپد استفاده کند.

درحالی‌که بیشتر این موارد را می‌توان به بازاریابی هدفمند و سبد محصولات اپل نسبت داد، باید گفت اگر شرکت به استفاده از لوگو اصلی اپل که به‌معنای واقعی کلمه نقاشی بود، ادامه می‌داد، چنین پیشرفتی امکان‌پذیر به‌نظر نمی‌رسید. چاپ و طراحی و حتی تشخیص لوگو پیشین به‌قدری دشوار بود که باید تغییر می‌کرد. به‌نظر شما، لوگو فعلی اپل در میان جوانان محبوب‌تر است یا طراحی اولیه‌ی آن که اسحاق نیوتن را زیر درخت سیبی نشان می‌داد؟

اولین و آخرین لوگوی اپل

اگر سامسونگ لوگو جدیدی برای بخش گوشی‌های هوشمندش داشته باشد، طراحی آن چگونه خواهد بود؟ فهمیدن آن کار سختی نیست. اگر به نام اعضای خانواده‌ی بزرگ تلفن‌های هوشمند شرکت توجه کنیم، عبارت کهکشان برجسته می‌شود؛ درنتیجه، لوگو جدید باید به کیهان و آسمان مرتبط باشد، درست است؟

یکی از گزینه‌های پیشرو استفاده از نماد ناسا، یعنی «فضانوردان» است. فضانوردی یکی از شغل‌های جذاب‌ و محبوب‌ جهان شناخته می‌شود. جدا از این مسئله، فضانورد نماد فراتررفتن از محدودیت‌های معمول است. به‌نظر می‌رسد بتوان لوگو جذاب و مفهومی از آن خلق کرد. یکی دیگر از اِلِمان‌هایی که می‌توان از آن برای طراحی لوگو جدید سامسونگ استفاده کرد، ربات‌ است.

لوگوی پیشنهادی سامسونگ

در‌حال‌حاضر، سامسونگ نامی شناخته‌شده است. شاید زمان آن فرارسیده باشد شرکت مذکور به محصولات خود اعتماد کند و لوگو خود را تغییر دهد تا به مؤلفه‌های امروزی نزدیک‌تر شود. همچنین، باید به‌یاد داشت لوگوهایی که تنها از حروف تشکیل‌ شده‌اند، به‌آرامی منسوخ و به‌دست فراموشی سپرده خواهند شد. علاوه‌براین، در لوگو سامسونگ و حتی اپل، توضیحی درباره‌ی شرکت اصلی داده نمی‌شود. توییتر را در نظر بگیرید. این شرکت توانسته است به‌صورت نمادین حوزه‌ی فعالیت خود را با نشان‌دادن پرنده‌ای در لوگو خود مشخص کند.

آیا خط‌تولید گوشی‌های هوشمند گلکسی باید لوگو جدید خود را داشته باشد؟

شاید دیدن لوگو سامسونگ روی یخچالی که قصد دارید بخرید، در دل شما اطمینان ایجاد کند؛ اما باید قبول کرد که اکنون زمان تغییر فرارسیده است. احساسی که لوگو برندهایی مانند اپل یا ایر جردن به خریداران منتقل می‌کند، با فاکتورهای امروزی هماهنگی بیشتری دارد و غول فناوری کره‌ای باید زودتر دست به کار شود.

لوگو مالکیت را نشان می‌دهد؛ ولی می‌تواند ارزش و کیفیت برند را نیز منتقل کند. احتمالا اکنون متوجه شده‌اید که چرا شرکت‌های بزرگ مبالغ بسیاری برای طراحی لوگو هزینه می‌کنند. همیشه ارائه‌ی محصولات باکیفیت کافی نیست و شرکت‌ها باید با تغییرات عصر هم‌سو باشند تا از دیگر رقبا عقب نمانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات