تحلیلگران بررسی می‌کنند: ایلان ماسک و تسلا می‌توانند در سال ۲۰۲۲ ربات انسان‌نما بسازند؟

شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
با آغاز سال ۲۰۲۲، این سؤال مهم مطرح می‌شود که آیا تسلا می‌تواند به وعده‌‌های ایلان ماسک پایبند باشد و امسال پروتوتایپ رباتی انسان‌نما را به‌نمایش بگذارد؟ تحلیلگران دیدگاه‌های جالبی در این زمینه دارند.
تبلیغات

ایلان ماسک آگوست ۲۰۲۱ (مرداد و شهریور ۱۴۰۰) مدعی شد تسلا قصد دارد رباتی انسان‌نما با هدف «ازبین‌بردن وظایف خطرناک و تکراری و خسته‌کننده» تولید کند و این ربات توانایی پاسخ‌گویی به دستورهای صوتی را نیز خواهد داشت. در آن زمان، ماسک گفت پروتوتایپ ربات انسان‌نمای تسلا در سال ۲۰۲۲ به‌نمایش گذاشته می‌شود. حال، New Scientist این سؤال را مطرح می‌کند که آیا تسلا واقعا می‌تواند به وعده‌ی ایلان ماسک پایبند بماند؟

از زمان بنیان‌گذاری تسلا در سال ۲۰۰۳ تاکنون، این شرکت فعال در صنعت خودرو برقی به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده است و اکنون ارزشی بالغ‌بر یک‌تریلیون دلار دارد. تسلا توانسته است بیش از نیم‌میلیون دستگاه خودرو بفروشد و شبکه‌ی جهانی متشکل‌ از بیش از دو‌هزار پایانه‌ی شارژ برای خودروهای برقی‌اش راه‌اندازی کند. با‌این‌حال، این شرکت نیز با پاره‌ای از مشکلات و تأخیر در عرضه‌ی برخی محصولات مواجه شده است.

پیش‌تر، ماسک گفته بود تا سال ۲۰۲۰ یک‌میلیون دستگاه تاکسی خودران وارد جاده‌ها می‌شوند. او مدت‌ها است که مستقیم و غیرمستقیم ادعا می‌کند خودروهای تسلا در آینده‌ای نزدیک کاملا خودران می‌شوند. تسلا برنامه‌ریزی کرده بود که کامیونی برقی در سال ۲۰۲۰ تولید کند و سایبرتراک را در سال ۲۰۲۱ به مرحله‌ی تولید برساند. تمامی ضرب‌الاجل‌های اشاره‌شده به‌پایان رسیده‌اند یا اینکه به‌زودی به‌پایان می‌رسند. ماسک پیش‌تر اعتراف کرده بود که خیلی وقت‌شناس نیست؛ اما اصرار می‌کند که بیشترِ پیش‌بینی‌هایش در‌نهایت رنگ حقیقت به خود می‌گیرند.

ربات انسان‌نمای تسلا که در داخل این شرکت با نام آپتیموس (Optimus) شناخته می‌شود، قرار است ۱۷۳ سانتی‌متر قد و ۵۷ کیلوگرم وزن داشته باشد و ازپس حمل محموله‌ای ۲۰ کیلوگرمی بربیاید. در زمان اشاره‌ی اولیه به آپتیموس، ایلان ماسک اعلام کرده بود اکثر فناوری‌های موجود در خودروهای خودران تسلا را می‌توان در ربات‌های انسان‌نما استفاده کرد و این ربات‌ها به‌لطف فناوری‌های مذکور می‌توانند شروع بسیار امیدوارکننده‌ای داشته باشند.

ماسک ادعا می‌کند تسلا «بزرگ‌ترین شرکت رباتیک دنیا است»؛ چون خودروهایی می‌سازد که مثل «ربات‌هایی نیمه‌خودآگاه روی چرخ» هستند. ازاین‌رو، او اعتقاد دارد آوردن فناوری‌های خودروهای خودران به دنیای ربات‌ها منطقی است. تتسویا اوگاتا، از اعضای دانشگاه واسدا در توکیوی ژاپن، می‌گوید به‌احتمال زیاد فرایند مهندسی ربات اشاره‌شده به‌خوبی پیش می‌رود؛ وگرنه تسلا به خود اجازه نمی‌دهد چنین ادعاهای بزرگی را مطرح کند.

اوگاتا می‌گوید ربات انسان‌نمای تسلا نه‌تنها با مشکلاتی در زمینه‌ی هوش مصنوعی، بلکه با مشکلات سخت‌افزاری نیز مواجه خواهد شد؛ چون ربات‌های انسان‌نما بسیار پیچیده‌تر از خودروها هستند. او ادامه می‌دهد: «ساخت دستی رباتی که بتواند همان کارهای دست انسان را انجام دهد، بسیار مشکل است. همچنین، نحوه‌ی بازتولید حواسی که دستیابی به بازخورد لمسی را ممکن می‌کند، مشکل بزرگی محسوب می‌شود».

ژونگیو لی،‌ از اعضای دانشگاه کالیفرنیای برکلی، بیان می‌کند ایده‌ی تسلا برای ساخت ربات انسان‌نما را تحسین می‌کند. با‌این‌حال، وی اعتقاد دارد ضرب‌الأجل تعیین‌شده‌ی این شرکت «بسیار بلندپروازانه» است. لی می‌افزاید تسلا در‌نهایت به هدفش برای نمایش نوعی پروتوتایپ دست می‌یابد؛ اما احتمالا برای آوردن آن به بازار با مشکلاتی مواجه می‌شود. ژونگیو لی اعلام می‌کند مهندسان باهوش تسلا می‌توانند پروتوتایپی بسازند که بتواند مسیر کوتاهی را راه برود؛ ولی وارد‌کردن ربات‌های انسان‌نما به زندگی روزمره موضوع متفاوتی است.

به‌گفته‌ی لی، چنین ربات‌هایی به سخت‌افزار قابل‌اتکا و الگوریتمی پیشرفته برای کنترل نیاز دارند تا از افتادن ربات جلوگیری شود یا ربات درصورت افتادن، بتواند بلند شود. همچنین، ربات باید سیستم‌های پیشرفته‌‌ای برای جلوگیری از برخورد با موانع داشته باشد. به‌عقیده‌ی لی، دستیابی به چنین سیستم‌هایی سال‌ها به‌طول می‌انجامد.

دیگر تحلیلگران اعتقاد دارند که تولید ربات‌ انسان‌نما با فناوری‌های امروزی انجام‌شدنی است؛ اما نه به آن شکلی که ماسک وعده می‌دهد. فلورین ریکتر، از اعضای دانشگاه کالیفرنیای سن‌دیه‌گو، به ربات اطلس شرکت بوستون داینامیکس اشاره می‌کند که توانایی دویدن و پرش و انجام کارهای مختلف را دارد؛ ولی از بدنی حجیم و بسته‌ی باتری به فرم کوله‌پشتی استفاده می‌کند.

ریکتر می‌گوید تسلا کارهای فراوانی برای انجام دارد و هدفش برای تولید پروتوتایپ ربات انسان‌نما در مدت یک سال «عملی است»؛ اما احتمالا نتیجه‌ی کار با نمونه‌ی نهایی ربات تفاوت‌های محسوسی خواهد داشت. بنابر اعلام ریکتر، تسلا باید ربات انسان‌نمایش را به‌گونه‌ای بسازد که بتواند روی سطوح صاف به‌خوبی پیاده‌روی کند؛ ولی دیگر فعالیت‌های انسانی به چند سال تحقیقات و نوآوری نیاز دارد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی برنامه‌ی تسلا برای ساخت ربات انسان‌نما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات