مرد فلج ۶۲ ساله‌ای اولین توییت خود را به‌کمک تراشه مغزی ارسال کرد

سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
مرد فلج ۶۲ ساله استرالیایی موفق شد با استفاده از مجموعه‌ای سنسور و سیگنال‌ ارتباطی فعالیت‌های مغز با کامپیوتر، پیامی را در توییتر ارسال کند.
تبلیغات

مردی که به‌دنبال تشخیص بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) فلج شده بود، به اولین فردی در جهان تبدیل شد که توانست به‌کمک رابط مغز و کامپیوتر و بدون نیاز به کیبورد، توییت خود را منتشر کرد.

رابط مغز و کامپیوتر (BCI) سیستمی شامل مجموعه‌ای از سنسورها و اجزای پردازش سیگنال است که فعالیت‌های مغزی فرد را مستقیما به سیگنال‌های ارتباطی یا کنترلی تبدیل می‌کند. این رابط از چشم‌انداز‌های بزرگ فناوری در آینده‌ای نزدیک محسوب می‌شود.

برخی افراد مانند ایلان ماسک قصد دارند از آن برای بهبود تجربیات انسانی استفاده کنند و برخی دیگر مانند سینکرون (Synchron) از این رابط برای کمک به افرادی مانند فیلیپ اوکیف فلج استرالیایی و ساخت پروتزی برای درمان او استفاده می‌کنند. این شرکت در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که در قدم بعدی سراغ سایر بیماری‌های عصبی مانند بیماری پارکینسون خواهد رفت.

به‌گزارش interestingengineering، رابط مغز و کامپیوتر سینکرون ازطریق ایمپلنت مغزی این شرکت به نام استنت‌رود (Stentrode) کار می‌کند. برای نصب این ایمپلنت به‌جای جراحی مغزی، از تکنیک‌های درمان سکته مانند کاشت استنت‌رود در سیاه‌رگ گردن استفاده می‌شود.

اوکیف که به‌دنبال از‌دست‌دادن استقلال خود به‌علت بیماری فلج پیش‌رونده، ایمپلنت استنت‌رود را آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) دریافت کرد، از آن برای ارتباط با خانواده و همکاران تجاری خود ازطریق تبادل ایمیل استفاده می‌کرد.

او علاوه‌بر ارسال ایمیل، در این مدت از استنت‌رود برای انجام آنلاین کارهای بانکی و خرید آنلاین استفاده می‌کرد و استفاده از رابط مغز و کامپیوتر را مشابه یادگیری دوچرخه‌سواری می‌داند.

زمانی که به آن عادت کنید، کاملا طبیعی می‌شود.

در قدم بعدی، اوکیف توانست افکار خود را ازطریق شبکه‌ی اجتماعی توییتر با جهانیان به‌اشتراک بگذارد.

oxley

توماس آکسلی، مدیرعامل سینکرون، در بیانیه‌ای اعلام کرد که نوشتن این توییت لحظه‌ای مهمی برای حوزه‌ی رابط مغز و کامپیوتر محسوب می‌شود و ارتباط و امید و آزادی را به افرادی نوید می‌دهد که استقلال عملکردی آن‌ها به‌علت بیماری‌هایی مانند فلج از بین رفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات