تصاویر شخصی برخی کاربران حین تعمیر گوشی‌های پیکسل گوگل در اینترنت منتشر شده است

یک‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
جین مک‌گونیگال، یکی از کاربران گوشی‌های پیکسل گوگل، ادعا کرده است که پس از ارسال گوشی خود برای انجام تعمیرات، بعد از مدتی با انتشار عکس‌‌ها و اطلاعات شخصی‌اش در فضای اینترنت مواجه شده است.
تبلیغات

گزارش‌ جدیدی از انتشار تصاویر و اطلاعات شخصی یکی از کاربران در اینترنت پس از ارسال گوشی پیکسل خود برای تعمیر به گوگل منتشر شده است. در این واقعه، ظاهرا شخصی ناشناس که معلوم نیست از کجا و چگونه به گوشی وی دست پیدا کرده است، در آن سرک کشیده و اطلاعات او را به سرقت برده است.

این کاربر ادعا می‌کند که این کار را یکی از تکنیسین‌های تعمیرات گوگل انجام داده است. وی در حساب توییترش توضیحات مفصلی از این اتفاق شرح داد و به سایر کاربران توصیه کرد که گوشی‌های گوگلی خود را برای تعمیر به این شرکت ارسال نکنند. این دومین گزارش در چند هفته‌ی اخیر از افرادی است که ادعا می‌کنند گوشی ساخت گوگل آن‌ها پس از ارسال به مراکز تعمیراتی مجاز این شرکت برای انجام تعمیرات، جست‌وجوی اطلاعاتی و فقط از آن برای افشای اطلاعات و انتشار عکس‌های خصوصی استفاده می‌شود.

ماجرا از این قرار است که ماه اکتبر، جین مک‌گونیگال، طراح آمریکایی بازی‌های کامپیوتری، گوشی پیکسل 5a شکسته‌‌شده‌ی خود را برای تعمیر به یکی از مراکز رسمی تعمیرات گوشی‌های پیکسل در تگزاس فرستاد؛ اما هنگام استعلام وضعیت دستگاه متوجه شد که از گوشی او خبری نیست. مک‌گونیگال بعدا در توییتر نوشت که گوگل به او گفته هرگز گوشی را دریافت نکرده است و در هفته‌های بعد گوگل، گوشی جایگزین در ازای پرداخت هزینه‌ی آن برایش فرستاده است.

درصورتی‌که به‌گفته‌ی مک‌گونیگال، اطلاعات ردیابی مرسولات FedEx نشان می‌دهد که دستگاه هفته‌ها پیش به این مرکز رسیده است. اواخر جمعه‌شب و چند ساعت پس از اینکه او گفت بالاخره هزینه‌ی تعمیر دستگاه را پس گرفته است، متوجه شد فردی تلفن مفقود‌شده‌ی او را به‌دست آورده و پس از غیرفعال‌کردن فرایند احراز هویت دو‌مرحله‌ای، به چندین حساب کاربری شخصی وی از‌جمله جیمیل، دراپ‌باکس و گوگل درایو وارد شده است.

فعالیت‌های فرد ناشناس باعث شده بود که چندین ایمیل با مضمون هشدارهای امنیتی دسترسی به ایمیل‌های پشتیبان مک‌گونیگال ارسال شود. با‌این‌حال، او حدس می‌زند هر کسی که تلفن را در‌اختیار دارد، ممکن است از آن برای دسترسی به آدرس‌های ایمیل پشتیبان برای حذف احراز هویت دومرحله‌ای استفاده و در‌ادامه هرگونه هشدار امنیتی را به پوشه‌ی هرزنامه‌ منتقل کرده باشد.

گوشی مک‌گونیگال احتمال دارد در فرایند حمل‌و‌نقل با سرقت مواجه شده باشد

پس انجام این عمل، آن شخص به تصاویر شخصی موجود در تمامی این حساب‌ها دسترسی پیدا و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است. به‌نظر می‌رسد فرد ناشناس متوجه شده که این گوشی متعلق به مک‌گونیگال است و با هدف قبلی، عکس‌های شخصی وی را در فضای مجازی منتشر کرده است.

الکس موریکونی، سخن‌گوی گوگل، بیانیه‌ای به خبرگزاری ورج ارسال کرده و در آن نوشته است:

در حال بررسی این ادعا هستیم. هنوز مشخص نیست که یکی از تعمیرکاران مرکز تعمیرات ما از این دستگاه سوءاستفاده کرده یا حین حمل‌و‌نقل کسی آن را به‌سرقت برده است یا هر شخص دیگری که ممکن است در این فرایند گوشی را به‌چنگ آورده باشد. طبق دستورالعمل‌های رسمی گوگل درباره‌ی تعمیرات گوشی‌های پیکسل، به مشتریان توصیه کرده‌ایم که قبل از ارسال دستگاه‌هایشان، از اطلاعات خود قایل پشتیبان‌ تهیه و آن‌ها را از روی گوشی پاک کنند. البته همان‌طور‌که جین مک‌گونیگال اشاره می‌کند، به‌‌دلیل آسیب واردشده به دستگاه او‌، این کار برایش سخت یا ناممکن بوده است.

نگرانی‌های امنیتی یکی از دلایل اپل برای تغییر سیاست تعمیرات دستگاه‌هایش بوده است

متأسفانه این اولین‌بار نیست که با چنین واقعه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم و در گذشته نیز، این اتفاق رخ داده است‌. برای مثال، ماه ژوئن یکی از تکنیسین‌های اپل تصاویر برهنه‌ی یکی از مشتریان خانم را در فیسبوک منتشر کرد و سبب شد که اهالی کوپرتینو به پرداخت چندمیلیون دلار جریمه محکوم شود.

شاید یکی از دلایلی که اپل اخیرا با تعمیرات آیفون به‌دست خود مالک یا تعمیرکار شخص ثالث موافقت کرده و با راه‌اندازی سرویس Self Service Repair فروش کیت‌های تعمیرات DIY را آغاز کرده است، این موضوع باشد. سیاست جدید اپل درقبال تعمیر محصولات این فرصت را می‌دهد که مشتریان خودشان گوشی‌ها را تعمیر کنند یا حداقل این کار به شخصی مورداعتماد آنان سپرده شود تا برای تعمیر گوشی‌های خود مجبور باشند به اپل استور مراجعه کنند یا از روی نگرانی‌های امنیتی گوشی‌شان را برای بازیافت در مراکز دیگری خارج از اپل استور تحویل دهند.

در‌حال‌حاضر، برای تعمیرات گوشی‌های پیکسل گوگل دو گزینه بیشتر وجود ندارد: ۱. صاحبان این گوشی‌ها ازطریق ایمیل درخواست خود را برای دریافت خدمات تعمیر گوشی‌های پیکسل ثبت کنند؛ ۲. صاحبان این گوشی‌ها در کشورهایی که امکان دریافت خدمات تعمیر از‌طریق ارائه‌دهنده‌های مجاز وجود دارد، از این طریق اقدام کنند. در ایالات متحده‌ی آمریکا، گوگل با فرانشیزهای شرکت uBreakiFix شریک شده و در ازای آن به این شرکت امتیاز تعمیر گوشی‌های پیکسل را اعطا کرده است.

درهرصورت گزینه‌هایی که برای تعمیرات این گوشی‌ها وجود دارد، هنوز محدود است و درنهایت، کاربران ناگزیرند با امیدبستن به اینکه هیچ‌کس با نیت بد به گوشی آن‌ها دست نمی‌زند، آن را دراختیار تکنیسین‌های تعمیرات قرار دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات