پتنت جدید AMD توسعه فناوری FSR را نشان می‌دهد

یک‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پتنت جدید AMD به‌تفصیل ایده پنهان در پشت فناوری SRF را شرح می‌دهد. این فناوری می‌تواند رزولوشن محتوای گیمینگ را به‌طرز درخورتوجهی افزایش دهد.
تبلیغات

مدتی است که گفته می‌شود AMD در حال توسعه فناوری‌ای است که می‌تواند رزولوشن اجرایی بازی‌ها را افزایش دهد. از زمان معرفی کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری RDNA2، انتظار می‌رفت AMD قابلیت FidelityFX Super Resolution (به‌اختصار FSR) را دردسترس قرار دهد؛ اما این شرکت بارها از ارائه توضیح درباره عرضه آن خودداری کرده و ماه‌ها است که قابلیت یادشده در سکوت خبری قرار دارد. اکنون، پتنت جدیدی در زمینه فناوری مذکور در اداره ثبت‌ و اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا ثبت شده است که می‌تواند مُهر تأییدی بر عرضه نهایی این این فناوری باشد.

اوایل ماه جاری، کانال یوتوبی Coreteks ادعا کرد FSR ماه ژوئن (خرداد و تیر) منتشر خواهد شد که کمی دور از انتظار به‌نظر می‌رسد؛ زیرا اسکات هرکلمن از ای‌ام‌دی، تاریخ دقیقی برای انتشار این فناوری ارائه نداده است. ثبت اختراع جدید ممکن است حاکی از آن باشد که تیم قرمز سرانجام تکنولوژی قدرت‌بخش FSR را انتخاب کرده است. البته این احتمال نیز وجود دارد که یکی از دَه‌ها پتنتی باشد که شرکت هر ساله ثبت می‌کند؛ بنابراین، نسخه نهایی FSR می‌تواند از فناوری‌های بسیار متفاوتی استفاده کند.

گفتنی است ای‌ام‌دی با بهره‌گیری از فناوری FSR، قصد دارد وضوح بصری بازی‌ها را به‌طور درخورتوجهی ارتقا و قابلیت Anti-Aliasing پیشرفته‌ای ارائه دهد. علاوه‌براین، کانون توجه AMD بر متن‌باز (Open Source) بودن این فناوری معطوف شده است تا به‌موجب آن، امکان دسترسی به فناوری جدید را روی پلتفرم‌های متعدد فراهم کند. این می‌تواند خبر خوشی برای دوستداران صنعت گیم باشد؛ زیرا فناوری مذکور طیف گسترده‌ای از محصولات همچون کنسول‌های نسل‌نهمی را زیر پوشش قرار می‌دهد و افراد بیشتری می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

پتنت AMD مرتبط با فناوری FSR
پتنت AMD مرتبط با فناوری FSR
پتنت AMD مرتبط با فناوری FSR
پتنت AMD مرتبط با فناوری FSR

در ابتدا، AMD توضیح می‌دهد که درحال‌حاضر، رویکردهای کنونی از توابع ارتقای خطی ​​استفاده می‌کنند. بااین‌حال، این روش ممکن است به تصاویر تار یا خراب منجر شود؛ زیرا از اطلاعات غیرخطی استفاده نمی‌کند. به‌علاوه، مهندسان AMD ادعا می‌کنند شبکه‌های عصبی مرسوم تعمیم‌پذیر هستند و بدون داشتن دانش خاصی درباره مشکل کار می‌کنند. دراین‌میان، AMD استدلال می‌کند رویکرد یادگیری عمیق جنبه‌های تصویر اصلی را در نظر نمی‌گیرد که ممکن است به ازدست‌رفتن رنگ یا جزئیات در تصویر نهایی منجر شود.

راه‌حل ابداعی AMD برای رفع مشکلات ایجادشده از فناوری ارتقای خطی و غیرخطی در امتداد هم استفاده می‌کند که باعث حفظ و بهبود پایداری تصویر می‌شود. همچنین، گفته شده است این فناوری ایجاد تقریب‌های تصویر با کیفیت چشمگیر و دستیابی به فریم‌های درخورتوجه را فراهم می‌کند. در پرونده ثبت اختراع، ایده‌ای پردازشی با وضوح بسیار زیاد ارائه شده است که عملکرد پردازش را بهبود می‌بخشد.

شواهد نشان می‌دهد این فناوری ممکن است روی واحدهای پردازشی مختلفی، ازجمله CPU و GPU یا کلاسترهای هر یک کار کند. در مستندات اختراع، آمده است که FSR روی رایانه، دستگاه دستی، ستاپ باکس، تلویزیون، گوشی هوشمند یا تبلت کار می‌کند. دستگاه مذکور می‌توانند شامل پردازنده، حافظه ذخیره‌سازی، یک یا چند درگاه ورودی و خروجی باشند. همچنین، به‌صورت اختیاری می‌تواند شامل درایور ورودی و درایور خروجی و سایر اجزا باشند. افزون‌براین، تأیید می‌شود AMD قصد دارد این فناوری را به‌صورت کراس پلتفرم راه‌اندازی کند.

در برخی از تجسم‌ها، پردازنده می‌تواند یک یا چند بخش همچون واحد پردازش مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیک (GPU) یا نوع دیگری از شتاب‌دهنده محاسبات را در بطن خود جای دهد. پردازنده می‌تواند یک یا چندهسته‌ای باشد که در یک یا چند بُرد منطقی گنجانده شده است و در آن، هر هسته پردازنده می‌تواند یک CPU یا GPU یا نوع دیگری از شتاب‌دهنده باشد.

این ثبت اختراع، نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) ارائه و به‌تازگی رسانه‌ای شده است. مشاهده جایگزینی AMD برای فناوری شگفت‌انگیز DLSS انویدیا پیشرفت بزرگی در صنعت گرافیک خواهد بود. همان‌طورکه در ایتدا گفته شد، برخلاف قابلیت مشابه انویدیا، FSR دردسترس طیف وسیعی از دستگاه‌ها، ازجمله آخرین کنسول‌های بازی قرار خواهد گرفت که همگی مبتنی‌بر معماری RDNA2 هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات