گوگل کدک صوتی Lyra را متن‌باز کرد

یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
کدک صوتی Lyra گوگل رسما متن‌باز شد. این کدک دسترسی به صدای باکیفیت‌تر در پهنای باند کمتر را ممکن می‌کند. به‌لطف این اتفاق، Lyra افزون‌بر گوگل دوئو در سرویس‌های دیگری هم حضور پیدا خواهد کرد.
تبلیغات

چند ماه پیش، گوگل کدک صوتی جدیدی با نام Google Lyra معرفی و اعلام کرد که قصد دارد از آن در سرویس گوگل دوئو استفاده کند. به‌لطف کدک Lyra، دسترسی به صدای باکیفیت‌تر با پهنای باند کمتر ممکن می‌شود و این یعنی کدک جدید گوگل مخصوص مکان‌هایی است که به اینترنت کم‌سرعت دسترسی دارند. جمعه‌ی گذشته، گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد کدک Lyra را متن‌باز می‌کند و دردسترس توسعه‌دهندگان متفرقه قرار می‌دهد تا این کدک در سرویس‌های بسیار بیشتری حضور پیدا کند.

به‌گزارش اندروید سنترال، Lyra صدا را با انکدری ویژه ثبت و سپس فشرده‌سازی و با بهره‌گیری از مدلی مولد (بر پایه‌ی هوش مصنوعی) دیکد می‌کند. مدل مولد یادشده امکان بازتولید صدا با بیت‌ریت پایین (تا سه کیلوبیت‌برثانیه) را ارائه می‌دهد و در‌عین‌حال، کیفیت صدا را به‌طور قیا‌س‌پذیری حفظ می‌کند. در وبلاگ هوش مصنوعی گوگل، جزئیات بیشتری درباره‌ی نحوه‌ی کارکرد Lyra آمده است.

کارشناس اندروید سنترال می‌نویسد Lyra مخصوص گوشی‌های اندرویدی ارزان یا شبکه‌های کم‌سرعت است. گوگل بارها به اهمیت فناوری‌هایی مثل Lyra به‌ویژه در بازارهای نوظهور اشاره کرده است که سرعت اینترنت زیادی ندارند.

متن‌بازکردن Lyra بدین‌معنی است که می‌توان از این کد در اپلیکیشن‌های ارتباطی بیشتری بهره گرفت؛ بااین‌حال، گوگل امیدوار است توسعه‌دهندگان ایده‌های جدیدی برای استفاده از Lyra روی کار بیاورند. کاربردهای احتمالی Lyra می‌تواند شامل اپلیکیشن‌های غیرگفتاری یا حتی موسیقی شود و بدین‌ترتیب، احتمال استفاده از Lyra در پلتفرم‌هایی مثل اسپاتیفای وجود دارد.

گوگل می‌گوید Lyra با زبان ++C نوشته شده است تا سرعت مناسب و بهره‌وری کافی داشته باشد. بتای جدید Lyra و البته دموی آن در گیت هاب به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد سریعا بازخورد به‌دست گوگل برسانند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات