مجموع نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز رکورد قیمتی ۱۰ میلیارد دلار را ثبت کرد

سه‌شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
سلطه‌ی یونی‌سواپ روی بخش صرافی غیرمتمرکز (DEX) اتریوم به رشد خود ادامه می‌دهد. این صرافی به‌تنهایی نصفی از حجم هفتگی این بخش را ازآنِ خود کرده است.
تبلیغات

مقدار وثیقه‌ها روی صرافی‌های غیرمتمرکز در حال نزدیک‌شدن به ۱۰ میلیارد دلار است و یونی‌سواپ (Uniswap) در صدر این هرم قرار دارد. طبق تحقیق شرکت مساری، حجم‌ها و نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز در ۲۰۲۱ افزایشی ناگهانی یافته و وثیقه‌ها به نقطه‌ی مهم ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

محققی به نام راهول رای گفته است که حجم‌ها معاملات روی DEX با افزایش بسیار زیادی رکورد ۷۲ میلیارد دلار را ثبت کرده است. دپ رادار گزارش داده است که بیش از نصف کل نقدینگی قفل‌شده در DEXها به‌تنهایی در یونی‌سواپ قرار دارد که TVL آن معادل ۵٫۴ میلیارد دلار است. رای می‌افزاید با وجود موفقیت آن‌ها، بازارسازهای خودکار (AMM) با مشکلات خاص خود رو‌به‌رو هستند:

تعدادی از مشکلات ذاتی مانند ضرر موقت (IL)، بهره‌وری سرمایه، لغزش یا اسلیپیج، هزینه‎‌ی گس، سرعت و ریسک توکن‌های چندگانه از موانع آن‌ها [AMMها] هستند.

طبق گزارش دون آنالیتیکس، سلطه‌ی یونی‌سواپ بر بخش DEX اتریوم در حال رشد است و ارزش هفتگی معامله‌ها در این صرافی تقریبا ۶٫۵ میلیارد دلار معادل ۶۲٫۲ درصد از کل معامله‌های DEXهای شبکه‌ی اتریوم است.

حجم ماهانه DEXها روی اتریوم

حجم ماهانه در صرافی‌های غیرمتمرکز روی شبکه‌ی اتریوم. منبع: دون آنالیتیکس

صرافی غیرمتمرکز رقیب آن، یعنی سوشی‌سواپ، در آگوست ۲۰۲۰ به‌عنوان فورکی از یونی‌سواپ آغاز به کار کرد و برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌های بزرگی دارد. این صرافی ازنظر حجم در رتبه‌ی دوم قرار دارد و حجم معامله‌های هفتگی در آن ۱٫۶ میلیارد دلار، یعنی ۱۵٫۲ درصد از کل تریدهای این حوزه است. کرو فایننس (Curve Finance) ازلحاظ سهم بازار با داشتن ۶٫۲ درصد، میزبان ۶۴۷ میلیون دلار از معامله‌ها در هفت روز گذشته بوده است.

تجمیع‌کننده‌های دیفای با سرعتی بی‌سابقه در حال رشد هستند؛ به‌طوری‌که حجم‌ معامله‌های انجام‌شده در سال اخیر به‌اندازه‌ی تمام حجم تریدها در سال ۲۰۲۰ بوده است. صرافی 1inch که یکی از تجمیع‌کننده‌های دیفای محسوب می‌شود، در‌حال‌حاضر ازنظر حجم برترین تجمیع‌کننده است و طبق گزارش دون آنالیتیکس، در هفت روز گذشته حجم معامله‌ها در آن بیش از یک‌میلیارد دلار بوده است.

مجموع حجم این حوزه در مارس به ۴۴٫۳ میلیارد دلار رسیده است که بیش از مجموع مقادیر در اکتبر و نوامبر ۲۰۲۰ است.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات