سارقان رمزارز در ۲۰۲۰، ۵ میلیارد دلار کمتر به جیب زدند

جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
به‌دلیل افزایش پیروی از قوانین نظارتی توسط صرافی‌ها و کاهش کلاه‌برداری‌ها، درآمد مجرمان رمزارز در ۲۰۲۰ بیش از ۵ میلیارد دلار افت کرد، بااین‌حال مقادیر دزدیده شده توسط باج‌افزارها ۳۱۱ درصد افزایش یافته است.
تبلیغات

به گزارش سالانه‌ی چینالیزیس (Chainalysis)، در ۲۰۲۰ درآمد جرم‌های حوزه‌ی رمزارز بیش از پنجاه درصد کاهش پیدا کرد.

مجرمان مجازی با بدست آوردن ۵ میلیارد دلار کمتر نسبت به درآمد ۱۰ میلیارد دلاری در ۲۰۱۹، کاهشی ۵۳ درصدی در درآمدهای مجرمانه‌ی خود تجربه کردند. 

تعداد تراکنش‌ پول‌ غیرقانونی حتی سریع‌تر از حجم کلی این پول‌ها کاهش یافت و از ۲٫۱ درصد در ۲۰۱۹ به ۰٫۳۴ درصد رسید.

در بین هشت دسته از تراکنش‌هایی که توسط چینالیزیس غیرقانونی اعلام شده‌اند، مقدار دلاری سرقت شده ازطریق کلاه‌بردای ۷۱ درصد معادل ۲٫۶ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است و دلیل اصلی آن موردی مشابه رسوایی چند میلیارد دلاری پلاس‌توکن (PlusToken) در ۲۰۱۹، تاکنون دیده نشده است.

حجم کلی جرم در حوزه‌ی رمزارز شامل اقدام به جرم و سپس پول‌شویی از ۲۰ میلیارد دلار در ۲۰۱۹ به ۱۰ میلیارد دلار در سال قبل رسیده است.

اما این همه‌ی این گزارش اخبار خوب نیست. هشداردهنده‌ترین بخش گزارش مربوط به سرقت‌های مربوط به اخاذی است که از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به اندازه‌ی ۳۱۱ درصد افزایش یافته است که معادل ۲۵۰ میلیون دلار است.

با وجود افزایش سالانه‌ی باج‌افزارها و فعالیت‌های دارک‌نت، چینالیزیس می‌گوید که چشم‌انداز رمزارزها هیچ‌گاه به این خوبی نبوده ‌است. این امر به دلیل پیشرفت‌ها در نظارت‌ها و پیروی از فرایند‌ها بوده است.

سه خبر خوب وجود دارد: جرم‌های مربوط به ارزهای دیجیتال در حال کاهش است، تنها بخشی کوچک از اقتصاد رمزارزها است و نسبت به پول‌های غیرقانونی در اقتصاد

طبق گزارش چینالیزیس خیزش بزرگ باج‌افزارها ناشی از ظهور تلاش‌های جدید برای گرفتن پول‌های کلان از قربانیان است و وقتی با تلاش‌های باج‌افزارهای موجود ترکیب می‌شود منجر به سرقت ۳۵۰ میلیون دلار رمزارز در ۲۰۲۰ می‌شود.

اگرچه منشا این حملات ممکن است جدا از هم و اتفاقی باشد، چینالیزیس معتقد است که مهاجمان زیرساختی برای تبدیل رمزارز به پول نقد، نیاز به پول‌شویی دارند: «[این پول‌شویی] شاید توسط تعدادی بازیگر کلیدی کنترل می‌شود»، که همانند منشا باج‌افزارها است. چینالیزیس همچنین بیان می‌کند که افزایش جمع‌آوری اطلاعات تأیید هویت شخصی توسط صرافی‌ها، مجرمان را مجبور می‌سازد تا برای تبدیل رمزارزهای دزدی به پول فیات به گروهی کوچک از تأمین‌کنندگان خدمات وابسته باشند.

در طولانی مدت با پیروی از فرایند‌های قانونی توسط صرافی‌ها باعث از بین رفتن انگیزه‌های مجرمانه می‌شود، زیرا اگر مجرمان مجازی نتوانند از صرافی‌ها استفاده کنند، رمزارزهایشان را سخت‌تر می‌توانند به پول نقد تبدیل کنند.

ماه گذشته وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که ۴۵۴ هزار دلار رمزارز را از یک اپراتور باج‌افزار توقیف کرده‌ است، این توقیف حاصل همکاری با چینالیزیس بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات