آمریکا شیائومی و هشت شرکت چینی دیگر را تحریم کرد

جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
بنابه‌نوشته‌ی خبرگزاری روئیترز، شیائومی و کوماک و هفت شرکت چینی دیگر توسط آمریکا تحریم شده‌اند. البته مکانیسم تحریم شیائومی با مکانیسم تحریم اعمال‌شده علیه هواوی فرق دارد.
تبلیغات

خبرگزاری روئیترز در گزارشی اختصاصی نوشت دولت ایالات متحده پنج‌شنبه‌‌ی گذشته، ۹ شرکت چینی دیگر را به فهرست سیاه خود اضافه کرده است؛ آمریکا می‌گوید فهرست سیاه موردبحث مختص‌به آن دسته از شرکت‌هایی چینی است که طبق ادعای آمریکا با ارتش چین در ارتباط هستند.

نکته‌ی جالب‌توجه این است که در بین شرکت‌های تحریم‌شده، نام کوماک (شرکتی در صنعت هوافضا) و شیائومی (گوشی‌ساز چینی) به‌چشم می‌خورد. روئیترز می‌گوید این اطلاعات را از روی سندی محرمانه مشاهده کرده است.

براساس اعلام روئیترز، شرکت‌های موردبحث، مشمول نوعی تحریم با محوریت سرمایه‌گذاری می‌شوند. این تحریم، سرمایه‌گذاران آمریکایی را وادار می‌کند تا تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۰ آبان ۱۴۰۰)، سرمایه‌ی خود را در شرکت‌های تحریم‌شده واگذار کنند. سفارت چین در واشینگتن، شیائومی و کوماک در حال حاضر ترجیح داده‌اند به درخواست روئیترز برای ارائه‌ی جزئیات بیشتر درباره‌ی این ماجرا پاسخ ندهند. 

روئیترز می‌گوید اضافه کردن شیائومی و کوماک و هفت شرکت چینی دیگر به فهرست سیاه، تلاشی از سوی دونالد ترامپ است تا بتواند سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی خود نسبت‌به چین را تحکیم کند؛ آن هم درحالی‌که روزهای پایانی ریاست‌جمهوری خود را می‌گذارند و به‌زودی مراسم تحلیف جو بایدن برگزار می‌شود. 

تحریم شدن شیائومی و کوماک و شرکت‌های دیگر، براساس قانونی که در سال ۱۹۹۹ وضع شده است به‌مرحله‌ی اجرایی رسید. این قانون به وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید فهرستی از شرکت‌هایی را تهیه کند که در مالکیت ارتش چین هستند یا توسط ارتش چین کنترل می‌شوند. پنتاگون که توجه‌به این قانون را از سال جاری میلادی آغاز کرده، از اضافه شدن ۳۵ شرکت به فهرست سیاه خبر می‌دهد. این فهرست سیاه شرکت‌های دیگری نظیر CNOOC (غول صنعت نفت در چین) و SMIC (بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین) را شامل می‌شود. 

ترامپ در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان و اذر ۱۳۹۹) فرمانی اجرایی امضاء کرد که باعث شد امکان استفاده از قانون وضع‌شده در سال ۱۹۹۹ فراهم شود. براساس این قانون، آمریکایی‌ها اجازه‌ی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چینی قرارگرفته در فهرست سیاه را ندارند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات