باتری‌ لیتیوم یون 18650 در سیگار الکترونیکی خطر انفجار مرگبار را به‌همراه دارد

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کمیسیون CPSC درباره‌ی خطر انفجار و آتش‌سوزی باتری‌های لیتیوم‌یونی 18650 هشدار داد و متوقف‌شدن فروش و استفاده از آن‌ها را خواستار شد. از این باتری‌ها در وسایل الکتریکی مانند سیگار الکترونیکی استفاده می‌شود.
تبلیغات

کمیسیون ایمنی محصول مصرفی ایالت متحده (CPSC) با انتشار بیانیه‌ای درباره‌ی خطر آتش‌سوزی سلول‌های باتری‌ لیتیوم‌یون 18650 هشدار داد و اعلام کرد مصرف‌کنندگان نباید چنین باتری‌هایی را بخرند و استفاده کنند. طبق گزارش اخیر ورج، کمیسیون ایمنی محصول مصرفی از همکاری با وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک نظیر ای‌بی خبر داد تا باتری‌های لیتیوم‌یونی 18650 را از فهرست محصولاتش حذف کنند. باتری‌های یادشده در مواقعی ازجمله قلیون، سیگارهای الکتریکی، چراغ‌قوه و اسباب‌بازی کاربرد دارند.

۸ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۹ دی ۱۳۹۹)، کمیسیون CPSC بیانیه‌ای منتشر کرد که طبق آن، باتری‌های لیتیوم‌یون 18650 دست‌کاری و پس از بسته‌بندی مجدد در سایت‌های اینترنت فروخته می‌شوند. در این بیانیه آمده است:

این باتری‌ها ممکن است قطب‌های فلزی مثبت و منفی بدون پوشش داشته باشند که درصورت تماس با اشیای فلزی، مانند کلید یا سکه در جیب افراد اتصال کوچکی ایجاد می‌کنند. پس از ایجاد این اتصال‌، باتری‌ها بیش‌از‌حد داغ می‌شوند و فرار حرارتی اتفاق می‌افتد و مواد داخلی باتری سوزانده‌ می‌شود. پس‌از‌آن، ترکیبات در حال سوختن از باتری خارج می‌شوند که به آتش‌سوزی، انفجار، جراحت‌های شدید و حتی مرگ منجر می‌شود.

در چند سال گذشته، گزارش‌هایی از جراحت‌های ناشی از باتری‌های لیتیوم‌یونی 18650 ثبت‌ شدند؛ اما اخیرا این اتفاقات ناگوار با دردسترس‌ قرارگرفتن این باتری‌ها در خُرده‌فروشی‌ها و وب‌سایت‌هایی مانند آمازون، بیشتر شده است.

طبق یکی از گزارش‌های Atlantic، شرکت LG Chem، یکی از تولیدکنندگان سلول‌های لیتیوم‌یون 18650، در سال ۲۰۱۸ از توزیع‌کنندگان تجهیزات سیگار الکترونیکی درخواست کرد از فروش آن‌ها خودداری کنند. شرکت یادشده با هشدار به این توزیع‌کنندگان اعلام کرد استفاده از چنین باتری‌هایی می‌تواند به سوختگی‌های شدید و آسیب به آن‌ها منجر شود. سامسونگ و سونی نیز درباره‌ی استفاده از باتری‌های لیتیوم‌یونی 18650 به مصرف‌کنندگان هشدار دارند.

رسانه‌ی ورج درباره‌ی جزئیات بیشتر این موضوع که چرا کمیسیون CPSC فقط درباره‌ی استفاده از تمامی‌ باتری‌های 18650 هشدار می‌دهد، با این کمیسیون ارتباط برقرار کرده است و پس از کسب اطلاعات بیشتر، گزارش خود را به‌روزرسانی خواهد کرد. باتری‌های یادشده صنعتی هستند؛ ولی طبق اعلام این کمیسیون‌، باتری‌های لیتیوم‌یون 18650 اغلب پس از دست‌کاری، به‌عنوان باتری مصرفی مستقل فروخته می‌شوند؛ درحالی‌که مدار محافظت ندارند و خطرناک هستند. هرچند باتری‌های 18650 با مدارهای محافظت نیز وجود دارند و نمونه‌ی آن را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

باتری لیتیوم یونی 18650

مقایسه‌ی دو باتری لیتیوم‌یون 18650 و 14500دربرابر باتری قلمی معمولی (AA)

فقط باتری‌های لیتیوم‌یونی 18650 دست‌کاری و از آن‌ها سوءاستفاده نشده است. برای مثال، باتری‌های 14500 هم‌اندازه‌ی باتری قلمی هستند و دو برابر ولتاژ بیشتری از آن دارند و می‌توان از آن‌ها پک دست‌ساز تهیه کرد. توصیه می‌شود باتری یادشده را در ریموت قرار ندهید. همچنین، باتری‌های شارژی 16340 مشابه باتری یک‌بارمصرف CR123A است و قابلیت دست‌کاری و بسته‌بندی مجدد را دارند.

باتری‌های 18650 ابعاد بزرگ‌تر و چگالی بیشتری از باتری‌های قلمی معمولی دارند و اغلب در تجهیزات تجاری با کارهای سنگین استفاده می‌شوند. چنین باتری‌هایی در اتومبیل‌های Model X و Model S تسلا نیز به‌کار می‌رود که با‌توجه‌به استفاده‌ی صحیح از آن‌ها، ازنظر کمیسیون CPSC خطری ندارد. گفته می‌شود افراد از باتری‌های 18650 پک‌های باتری سفارشی برای دوچرخه و اتومبیل الکتریکی تولید می‌کنند که خطرنا‌ک‌اند.

این اولین‌بار نیست که کمیسیون CPSC هشدارهایی درباره‌ی خطرهای موجود در صنعت باتری منتشر می‌کند. در سال ۲۰۱۶، زمانی‌که تعدادی از هاوربردها آتش گرفتند، این کمیسیون از تولیدکنندگان خواست محصولات ناایمن خود را جمع‌آوری کنند و درصورت انجام‌ندادن این کار، محصولات آن‌ها را توقیف می‌کند. همچنین پس از آتش‌گرفتن گوشی‌های نوت ۷ سامسونگ، کمیسیون CPSC بررسی‌هایش را روی دلیل آتش‌گرفتن این محصول آغاز کرد. در آن زمان، سامسونگ با این کمیسیون همکاری کرد و پیش از هشدار این سازمان، گوشی‌های نوت ۷ را از بازار آمریکا جمع‌آوری کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات