تحقیقات ضدانحصار رگولاتورهای چین از شرکت علی بابا آغاز شد

شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
قانون‌گذاران چین اقدامات لازم را برای محدودکردن فعالیت‌ انحصاری علی بابا به‌کار می‌گیرند. غول‌های فناوری چینی نباید با هدف کنارزدن رقبا خدماتشان را کمتر از قیمت معمول ارائه دهند.
تبلیغات

تحقیقات ضدانحصار چین روی گروه علی‌بابا آغاز شد. علاوه‌بر علی‌بابا، نظارت رگولاتورها آنت گروپ، یکی دیگر از شرکت‌های جک ما را شامل می‌شود. درواقع، قانون‌گذاران چین در آخرین اقدامات رگولاتوری برای کنترل بیشتر شرکت‌های اینترنتی آنت گروپ را احضار کرده‌اند. ۲۴ دسامبر سال جاری (۴ دی ۱۳۹۹)، نهاد دولتی رگولاتوری بازار چین در بیانیه‌ای از آغاز تحقیقات روی غول تجارت الکترونیک خبر داد و اعلام کرد:

سیاست علی‌بابا مبنی‌بر «یکی از دو مورد را انتخاب کنید»، بازرگانان را مجبور می‌کند محصولاتشان را فقط در علی‌بابا بفروشند و از ارائه‌ی خدمات در پلتفر‌م‌های رقیب، ازجمله JD.com و Pinduoduo اجتناب ‌کنند.

آغاز بررسی رفتارهای انحصاری علی‌بابا یکی از آخرین تلاش‌های‌ قانون‌گذاران چین برای کنترل قدرت غول‌های فناوری این کشور است. نوامبر سال جاری، نهاد رگولاتور چین پیش‌نویس قوانینی را تدوین کرد که فعالیت شرکت‌ها مبنی‌بر جمع‌آوری داده را محدود می‌کند و قوانین دیگری را نیز برای محافظت مصرف‌کنندگان شامل می‌شود.

همچنین به‌گزارش South China Morning Post، نهاد رگولاتوری چین علاوه‌بر علی‌بابا، شرکت‌های JD.com ،Meituan ،Tencent ،Pinduoduo و Didi Chuxing را برای جلسه‌ی سه‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری احضار کرده تا درباره‌ی ۹ قانونی صحبت کنند که به پیروی از آن‌ها ملزم هستند. طبق اعلام نهاد رگولاتوری، این غول‌های فناوری نباید با هدف کنارزدن رقبا یا به‌دست‌گرفتن انحصار بازار، محصولاتشان را کمتر از قیمت معمول بفروشند.

روز پنجشنبه، علی‌بابا در بیانیه‌ای درباره‌ی اقدام اخیر رگولاتورهای چین اعلام کرد:

براساس اخطاریه‌ای که گروه‌ علی‌بابا از این نهاد دریافت کرده، تحقیقات برای بررسی مطابقت فعالیت‌های این شرکت از قوانین ضدانحصار آغاز شده است. در این بررسی، علی‌بابا با رگولاتورها همکاری خواهد کرد. فعالیت تجاری این شرکت مانند گذشته در جریان است.

پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته و پس از آغاز تحقیقات رگولاتورها، سهم علی‌بابا در بورس هنگ‌کنگ بیش از ۸ درصد سقوط کرد و سهام سایر شرکت‌های فناوری چین نیز با کاهش مواجه شدند.

براساس گزارش رسانه‌ی چینی شینهوا، روز پنجشنبه گروهی از قانون‌گذاران مالی آنت گروپ را احضار کرده‌اند تا درباره‌ی فعالیتش توضیح دهد. آنت گروپ کیف‌پو‌ل محبوب علی‌پِی را مدیریت و به‌عنوان واسطه‌ای برای خدمات مالی و مشتریان فعالیت می‌کند. ماه گذشته و پس از آنکه مقام‌های چین عرضه‌ اولیه‌ی آن را به‌تعلیق درآوردند، آنت گروپ متعهد شد برای کاهش ریسک وام‌دهی، فعالیتش را براساس اصول تعیین‌شده ادامه دهد.

به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، قانون‌گذاران چین ۳۴ میلیارد دلار عرضه‌اولیه‌ی آنت گروپ را متوقف کردند. جک ما، بنیان‌گذار علی‌بابا، آنت گروپ را به‌عنوان سرویس پرداخت دیجیتالی این شرکت تأسیس کرده است.

در بیانیه‌ی روز پنجشنبه‌ی آنت گروپ آمده‌ است: «امروز، آنت گروپ اطلاعیه‌‌ای برای ملاقات با رگولاتورها دریافت کرد. به‌طور‌جدی تمام الزامات قانونی را مطالعه و رعایت می‌کنیم و تمام تلاشمان را برای انجام اقدامات لازم به‌کار می‌گیریم.»

رگولاتورهای چین بالاخره اقدامات لازم را برای کنترل بیشتر غول‌های اینترنتی چین انجام می‌دهند. گفتنی است این شرکت‌ها در محیط رگولاتوری نه‌چندان سختگیرانه توانسته‌اند به‌خوبی رشد کنند. به‌گزارش روزنامه‌ی دولتی چین، پرونده‌ی اخیر علی‌بابا قدم مهمی در رگولاتوری ضدانحصاری این کشور برای صنعت اینترنت محسوب می‌شود. همچنین، گفته می‌شود تحقیقات آغازشده روی علی‌بابا برای توسعه‌ی بلند‌مدت اقتصاد پلتفرم سودمند است.

بررسی‌های ضدانحصار علاوه‌بر علی‌بابا، غول‌های فناوری گوگل و فیسبوک را هدف گرفته است. گوگل برای سومین‌بار در سال جاری، به نقض قوانین ضدانحصار متهم شد و احتمالا اوایل سال ۲۰۲۱ نیز پرونده‌ی شکایت دیگری علیه این شرکت تشکیل می‌شود. کمیسیون فدرال تجارت پرونده‌ی ضدانحصار علیه فیسبوک تشکیل داده و این شرکت را به رفتارهای ضدرقابتی به‌دلیل خرید واتساپ و اینستاگرام متهم کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات