نتفلیکس چگونه از هوش مصنوعی برای بازاریابی محتواهای اختصاصی کمک می‌گیرد؟

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نتفلیکس به‌منظور بازاریابی برای فیلم‌ها و سریال‌های اختصاصی‌اش و پیش‌بینی تعداد بینندگان آن‌ها بر هوش مصنوعی اتکا می‌کند. این شرکت اخیرا نحوه‌ی استفاده از AI را شرح داده است.
تبلیغات

نتفلیکس (Netflix)، غول صنعت استریم، سال جاری میلادی و سال‌های قبل صدها سریال تلویزیونی اختصاصی تولید و به علاقه‌مندان ارائه داده است. اکثر تحلیلگران اعتقاد دارند که نت‌فلیکس تصمیماتش برای بازاریابی سریال‌های تلویزیونی را با هوشمندی می‌گیرد. این فعال حوزه‌ی استریم پیش‌تر گفته بود برای نمایش محتوا به کاربرانش از هوش مصنوعی استفاده می‌کند؛ بااین‌حال، مدتی پیش در گزارشی اختصاصی نحوه‌ی استفاده از هوش مصنوعی را بهتر شرح داد.

نتفلیکس می‌گوید از هوش مصنوعی به‌منظور بازاریابی سریال‌ها و پیش‌بینی موفقیت آن‌ها استفاده می‌کند؛ موفقیتی که آمار مرسوم باکس آفیس و شرکت Nielsen نیز نمی‌توانند به آن برسند. ظاهرا نحوه‌ی عملکرد هوش مصنوعی در پلتفرم نتفلیکس یافتن ارتباطات بین آثار و تعیین تعداد احتمالی مخاطبان هر سریال یا فیلم است. روشی که نتفلیکس استفاده می‌کند، متکی‌بر تکنیکی با عنوان یادگیری انتقالی (Transfer Learning) است.

تکنیک یادگیری انتقالی مسئله‌ای تحقیقاتی بر بستر یادگیری ماشینی (Machine Learning) است و روی ذخیره‌سازی اطلاعاتِ به‌دست‌آمده هنگام حل‌کردن مسئله و اعمال آن اطلاعات روی مسئله‌ای متفاوت، اما مرتبط به مسئله‌ی اصلی تمرکز می‌کند. برای فهم بهتر این تعریف، بهتر است مثالی بزنیم. در تکنیک یادگیری انتقالی، می‌توانیم از اطلاعات به‌دست‌آمده هنگام یادگیری نحوه‌ی تشخیص خودروها در فرایند تشخیص کامیون‌ها استفاده کنیم. 

نتفلیکس می‌گوید در تکنیک یادگیری انتقالی، پارامترهایی که از وظایف منبع یاد گرفته شده‌اند، باعث بهبود عملکرد هر‌یک از وظایف هدف می‌شوند. در نتفلیکس، پرسش‌های منبع ساده هستند: چه سریال‌هایی با سریال‌های اختصاصی نتفلیکس مقایسه‌شدنی‌‌اند و این سرویس می‌تواند انتظار چه تعداد بیننده را برای هر‌کدام داشته باشد؟

برای مقایسه‌ی موضوعی، نتفلیکس آنچه را می‌سازد که از آن به‌عنوان «نقشه‌ی همسانی» یاد می‌کند. در این روش ویژه، هوش مصنوعی از متادیتا و برچسب‌ها و خلاصه‌‌ی هر سریال یا فیلم به‌منظور پیداکردن ارتباطات بین آن با سریال‌ها یا فیلم‌های دیگر استفاده می‌کند. به‌لطف این الگوریتم خاص، بازاریابان می‌فهمند فیلم‌ها و سریال‌ها در کدام ژانرها جای می‌گیرند.

به‌منظور پیش‌بینی تعداد مخاطبان، پلتفرم نتفیلکس مدل هوش مصنوعی ویژه‌ای دارد که تعداد مخاطبان فیلم یا سریال خاصی را در یک کشور مقایسه می‌کند. اگر اثری در ژانر درام در کشوری مثل اسپانیا با استقبال مواجه شود، نتفلیکس احتمالا نه‌تنها بازاریابی سریال‌ها و فیلم‌های درام را در اسپانیا بیشتر می‌کند؛ بلکه دوبله یا زیرنویس آن‌ها را سریع‌تر از برنامه‌های اولیه‌اش در‌دسترس قرار می‌دهد. 

نتفلیکس می‌گوید پلتفرم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی‌اش متکی‌بر تکنیک یادگیری خودنظارتی (Self-Supervised Learning) هستند و همین موضوع باعث می‌شود این پلتفرم‌ها بتوانند به گستره‌ی بسیار وسیعی از فیلم‌ها و سریال‌ها دسترسی داشته باشند. اگر این پلتفرم‌ها صرفا به اطلاعات اختصاصی نتفلیکس محدود بودند، قطعا به فیلم‌ها و سریال‌های کمتری دسترسی داشتند.

اگر رویکرد انسانی را ترجیح می‌دهید، ممکن است پلتفرم‌هایی که نتفلیکس طراحی کرده، چندان برایتان هیجان‌انگیز نباشد. بااین‌همه‌، هوش مصنوعی باعث می‌شود کار نتفلیکس برای افزایش بازدید سریال‌های اختصاصی‌اش راحت‌تر باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات