مایکروسافت و سایر غول‌های فناوری به دعوای حقوقی فیسبوک علیه شرکت NSO پیوستند

سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
غول‌های فناوری علیه شرکت NSO گزارشی به دادگاه ارائه دادند و اقدامات این ارائه‌دهنده‌ی جاسوس‌افزار را خطرناک دانستند.
تبلیغات

گروهی از شرکت‌های فناوری& ازجمله مایکروسافت، گوگل، سیسکو و وی‌ام‌ور با حمایت از اقدام قانونی فیسبوک علیه شرکت NSO، گزارشی علیه این شرکت در دادگاه آمریکا ثبت کردند. علاوه‌بر شرکت‌های یادشده، لینکدین و گیت‌هاب (زیرمجموعه‌ی مایکروسافت) و Internet Association نیز به دعوای حقوقی فیسبوک علیه شرکت NSO پیوستند و اظهاراتشان را در گزارش ارائه‌شده به دادگاه ارائه کردند.

سال گذشته میلادی، فیسبوک ادعا کرد شرکت NSO ازطریق آسیب‌پذیری در پیام‌رسان واتساپ توانسته ۱،۴۰۰ دستگاه را هک کند و از همین‌جا دعوای حقوقی این دو شرکت آغاز شده است. شرکت NSO در واکنش به شکایت فیسبوک استدلال کرد که به‌دلیل فروش ابزارهای جاسوسی خود به دولت‌های خارجی باید از مصونیت حاکمیتی برخوردار باشد. جولای سال جاری میلادی (تیر ۱۳۹۹)، قاضی دادگاه درخواست شرکت NSO را برای مخالفت با شکایت فیسبوک رد کرد. اکنون این شرکت جاسوس‌افزار می‌کوشد با مصونیت حاکمیتی این حکم را لغو کند.

روز گذشته، مایکروسافت گزارشی منتشر کرد و در آن، درباره‌ی رشد شرکت‌های خصوصی سازنده و فروشنده‌ی نرم‌افزارهای سایبری و جاسوسی از کاربران هشدار داد. در این گزارش آمده است:

معتقدیم مدل کسب‌وکاری شرکت NSO خطرناک است و اعطای مصونیت حاکمیتی به این شرکت و سایر شرکت‌های خصوصی مشابه باعث می‌شود که آن‌ها بدون درنظرگرفتن قوانین حقوقی، مسئولیت‌پذیری و عواقب آن به کسب‌وکار خطرناک خود ادامه دهند.
  • ارائه‌ی نرم‌افزارهای این شرکت به افراد و نهادهای سوءاستفاده‌گر ممکن است خطرهای جدی به‌همراه داشته باشد.
  • در‌مقایسه‌با نهادهای دولتی، محدودیتی در چنین ابزارهایی وجود ندارد که شرکت‌های خصوصی طراحی می‌‌کنند. درواقع، دولت‌ها روابط سیاسی و ایمنی شهروندان خود را در نظر می‌گیرند؛ درحالی‌که شرکت‌های خصوصی چنین نگرانی ندارند.
  • ابزارهای شرکت NSO حقوق بشر را تهدید می‌کند.

به‌گزارش مایکروسافت، شرکت‌های خصوصی زمانی‌که از ابزارهای نظارت سایبری برای قانون‌شکنی استفاده می‌کنند یا با چنین اهدافی آگاهانه ابزارهایشان را بدون توجه به هویت مشتریان و اهدافشان ارائه می‌دهند، باید مسئولیت کارهایشان را برعهده گیرند. مایکروسافت اظهار امیدواری کرد با همکاری سایر شرکت‌های فناوری بتواند ازطریق گزارش اخیر ارائه‌شده به دادگاه از مشتریان و اکوسیستم دیجیتال جهانی محافظت کند.

تاکنون، شرکت NSO واکنشی نشان نداده است. این شرکت قبلا ادعا کرده بود قانون‌گذاران دولتی از نرم‌افزار آن برای مقابله با جرایم سازمان‌یافته استفاده می‌کنند. همچنین، این شرکت هرگونه ادعا مبنی‌بر سوءاستفاده از محصولاتش را بررسی می‌کند.

سال‌های گذشته، مطالبی دربا‌ره‌ی سوءاستفاده از نرم‌افزار جاسوسی شرکت NSO منتشر شد. براساس گزارش هفته‌ی گذشته Citizen Lab نیز، گوشی آیفون تعدادی از روزنامه‌نگاران خبرگزاری الجزیره با استفاده از نرم‌افزار کیزمت شرکت NSO هک شده است. گفته می‌شود فرایند هک آیفون روزنامه‌نگاران با سوءاستفاده از آسیب‌پذیری آی‌مسیج (iMessage) انجام شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات