جان جیاناندریا به ریاست پروژه‌ی تایتان منصوب شد؛ خودرو خودران اپل در راه است

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس اخبار منتشرشده، جان جیاناندریا که معاون ارشد بخش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است، از این پس رهبری پروژه‌ی تایتان را هم بر عهده خواهد داشت.
تبلیغات

اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید، قطعا می‌دانید اپل سال‌ها است که روی پروژه‌ی تایتان (Project Titan) یا همان خودروی خودران اپل کار می‌کند. حال بر اساس اخبار منتشرشده، جان جیاناندریا (John Giannander) رئیس بخش هوش مصنوعی اپل، رهبری تیم پروژه‌ی تایتان را برعهده گرفته است و از این پس خودروی خودران اپل تحت نظارت او توسعه خواهد یافت.

باب منسفیلد، رئیس قبلی پروژه‌ی تایتان، در سال ۲۰۱۲ بازنشسته شد؛ اما به همکاری با اپل در سمت مشاور ادامه داد. او در سال ۲۰۱۶ از وضعیت بازنشستگی خارج و دوباره به‌عنوان رئیس بخش اتومبیل‌های خودران مشغول به کار شد. اکنون گفته می‌شود منسفیلد به‌طور کامل بازنشسته شده و این امر منجر به تغییر رهبری پروژه‌ی تایتان شده است. در دوره‌ای که منسفیلد بازنشسته شد، داگ فیلد (Doug Field) برای مدت‌زمانی کوتاه پروژه‌ی یادشده را پیش برد و اکنون پروژه‌ی تایتان و فیلد تحت ‌نظر جیاناندریا به فعالیت خود ادامه می‌دهند. داگ فیلد علاوه ‌بر سابقه کار در اپل، در تسلا موتورز نیز به‌عنوان یکی از مدیران رده‌بالا فعالیت داشت و بعد از یک دوره‌ی تقریبا ۵ ساله کار در تسلا، دوباره به اپل بازگشت تا غول فناوری را در پروژه‌ی تایتان همراهی کند.

apple car

به‌ گفته‌ی بلومبرگ، رئیس هوش مصنوعی در حال حاضر بر توسعه سیستم‌های مورد استفاده در خودروی مستقل نظارت خواهد کرد که می‌توانند روزی در خودروی فیزیکی اپل استفاده شوند. جیاناندریا علاوه ‌بر توسعه‌ی سیستم خودران، مسئولیت‌هایی از جمله توسعه‌ی دستیار هوشمند سیری و بخش یادگیری ماشین را بر عهده دارد. او قبل از انتقال به Netscape در اواسط دهه‌ی ۹۰، همکارهایی با اپل در رابطه با هوش مصنوعی در اسپین آف ژنرال مجیک داشت.

به‌صورت خلاصه، جنرال مجیک به‌عنوان پروژه‌ی اپل، از دوران جان اسکالی در اواخر دهه ۱۹۸۰ شروع به کار کرد و سرانجام در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان بخشی جدید فعالیت‌های خود را به‌صورت مستقل ادامه داد. پروژه این شرکت «ارتباط شخصی» شبیه نسخه‌ی بسیار اولیه‌ی گوشی‌های هوشمند کنونی بود که کامپیوتر شخصی را به جیب مردم می‌آورد. این شرکت در نهایت شکست خورد؛ ولی ایده‌هایی داشت که در نهایت باعث تغییر جهان در سال‌های بعد شد. در حال حاضر تمامی افرادی که در این پروژه کار می‌کردند، نه‌تنها به‌عنوان اسطوره‌های اپل، بلکه مفاخر صنعت تکنولوژی یاد می‌شوند. 

جیاناندریا علاوه ‌بر فعالیت در اپل، در تجارت جست‌وجو و ابتکار اتومبیل خودران گوگل کار کرده است. او به‌عنوان بخشی از قرارداد خرید شرکت Metaweb در سال ۲۰۱۰ به گوگل پیوست و گوگل سرانجام محصول Metaweb را در نتایج جستجوی خود ادغام کرد؛ اما این خرید باعث افزایش گسترده استعدادهای هوش مصنوعی گوگل شد و تحقیقات شرکت را به طرز چشمگیری رشد داد.

اولین زمزمه‌های خودروی خودران اپل در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ و در قالب پروژه‌ی تایتان رسانه‌ای شد و یک سال بعد ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا موتورز) گفت اپل احتمالا یک خودروی الکتریکی جذاب خواهد ساخت و شایعات را بیش از هر زمان دیگری داغ کرد. در شرایطی ‌که مشخصات محصولات اپل گاهی ماه‌ها و شاید سال‌ها قبل از معرفی افشا می‌شود، کوپرتینویی‌ها به ‌طرز عجیب و محرمانه‌ای این پروژه را در سکوت خبری پیش می‌برند و آخرین خبر مهم در مورد آن، این بود که ۱۹۰ نفر از کارمندان پروژه‌ی تایتان را اخراج کرده‌اند و زمزمه‌هایی از متوقف ‌شدن این پروژه مطرح شد؛ اما با توجه به انبوهی از اختراع‌های ثبت‌شده و خبر یادشده، مشخص است که پروژه‌ی تایتان کماکان با قدرت در حال توسعه است که می‌تواند بلندپروازی‌ اپل را در سال‌های آینده شکل دهد و به بخشی بزرگ از تجارت آن تبدیل شود.

طبق گفته بلومبرگ، اپل در حال راه‌اندازی وسیله نقلیه شخص ثالث، طراحی سیستم‌های خودمختار برای یک شریک خودروساز یا اولین کیت تجهیزات خودروی خودران است که می‌تواند روی اتومبیل‌های مختلف نصب شود. در سال ۲۰۱۸، مدیرعامل اپل (تیم کوک) تأیید کرد که غول فناوری کوپرتینو روی «سیستم‌های خودمختار» کار می‌کند. اظهارات وی نشان می‌داد که تمرکز اپل روی قسمت نرم‌افزار است؛ ولی با توجه به طیف وسیعی از پتنت‌ها، انتظار می‌رود اپل در کنار نرم‌افزار، در حال توسعه‌ی خودروی فیزیکی باشد. مینگ-چی کو، تحلیل‌گر نام‌آشنای محصولات اپل، معتقد است این شرکت خودروی خودران را در بازه‌ی زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ رونمایی و عرضه خواهد کرد و تاکنون بارها آزمایش‌های پروژه‌ی تایتان در بزرگ‌راه‌های آمریکا با اتومبیل‌های شخص ثالث دیده شده است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی رهبری جیاناندریا در پروژه‌ی تایتان و احتمال رونمایی خودروی خودران اپل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات