انجمن NLRB آمریکا از گوگل به ‌اتهام جاسوسی از کارمندان شکایت کرد

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
انجمن ملی روابط کار آمریکا شکایت جدیدی علیه گوگل ثبت کرده است تا مجددا به رابطه‌ی پرتنش گوگل با کارمندانش دامن زده شود. احتمالا سال آینده شاهد برگزاری جلسه‌ی استماع خواهیم بود.
تبلیغات

نهادهای فدرال تنظیم مقررات در ایالات متحده‌ی آمریکا هفته‌ی گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کردند برخی از اقدامات گوگل در راستای سازمان‌دهی محیط کار نظیر اخراج چند کارمند سطح بالا، باعث شده‌ است این شرکت قانون ملی روابط کار را نقض کند. انجمن ملی روابط کار آمریکا (NLRB) چهارشنبه‌ی گذشته شکایتی رسمی علیه گوگل تنظیم کرد و مدعی شد این شرکت مشغول «تداخل در کار کارمندان، اعمال قوانین سرسختانه بر آن‌ها و اجبار آن‌ها به انجام برخی کارها» بوده و «فعالیتِ هم‌نوای محافظت‌شده‌ی آن‌ها» (حقوقی ویژه در محل کار که توسط قانون محافظت می‌شود) را نقض کرده است.

اواخر سال گذشته‌ی میلادی گوگل چند نفر از کارکنان خود را اخراج کرد و این صرفا بخشی از تلاش گسترده‌ی گوگل برای سازماندهی کارمندان خود بود. چهار نفر از کارکنان پیشین گوگل که در ماه نوامبر ۲۰۱۹ (آبان و آذر ۱۳۹۹) اخراج شدند (لارنس برلند، پائول دوک، ربکا ریورز و سوفی والدمن) تقریبا یک سال پیش به‌ همراه انجمن ملی روابط کار آمریکا شکوائیه‌ای علیه گوگل ثبت کردند و گفتند رفتارهای شرم‌آور، زیان‌آور و غیر قانونی گوگل»، تلاشی غیر قانونی برای جلوگیری از سازمان‌دهی‌شدن محل کار بوده است.

چند هفته بعد، یکی دیگر از کارمندان پیشین گوگل با نام کاترین اسپایرز از کار اخراج شد. اخبار رسمی اعلام کردند کاترین اسپایرز ابزاری برای بیلد ویژه‌ای از مرورگر کروم (که صرفا در اختیار کارمندان گوگل قرار می‌گیرد) طراحی کرده است تا ازطریق آن، حقوق کارمندان گوگل در زمینه‌ی سازماندهی محیط کار را به آن‌ها یادآوری کند و پس از انجام این کار، گوگل او را اخراج کرده است. مدتی بعد اسپایرز نیز به ‌همراه انجمن ملی روابط کار آمریکا شکوائیه‌ای علیه گوگل ثبت کرد و گفت گوگل به ‌شکل غیر قانونی او را اخراج کرده است. 

به ‌دنبال اتفاقاتی که به آن‌ها اشاره کردیم، گوگل به‌ منظور شفاف‌سازی بیانیه‌ای منتشر کرد. این شرکت در آن زمان گفت ریورز و برلند و دیگر افراد اخراج‌شده به‌دلیل تخطی عمدی و در اغلب مواقع، مکرر از سیاست‌های امنیت داده که مدت‌ها است گوگل به آن‌های پای‌بند بوده، از کار برکنار شده‌اند.

بااین‌حال بر اساس پرونده‌ی ثبت‌شده توسط انجمن ملی روابط کار آمریکا، گوگل چندین مورد از قوانینی که کارمندان نقض کرده‌اند، در پاسخ به تلاش‌های انجام‌شده برای سازمان‌دهی کارمندان وضع کرده است. این قوانین جدید ظاهرا بدین منظور طراحی شده‌اند که از تشکیل اتحادیه، عضویت در اتحادیه‌ها‌ یا کمک به اتحادیه‌ها توسط کارمندان جلوگیری کنند. همچنین گفته می‌شود گوگل به‌ شکل غیر قانونی روی فعالیت‌های محافظت‌شده‌ی کارمندان خود نظارت کرده است. انجمن ملی روابط کار آمریکا می‌گوید گوگل به‌طور مشخص درباره‌ی برخی فعالیت‌های کارمندانش تحقیقات گسترده انجام داده است.

پرونده‌ای که انجمن ملی روابط کار آمریکا علیه گوگل ثبت کرده است، در نگاه اول همچون دادخواستی در دادگاه مدنی یا کیفرخواستی در دادگاه کیفری به ‌نظر می‌رسد. با این توضیح که گوگل و نهاد تنظیم‌کننده‌ی قانون به توافق می‌رسند و پرونده مختومه اعلام می‌شود یا پرونده ادامه می‌یابد و سپس نوبت ‌به قضاوت نهایی از روی یکی از قوانین اداری انجمن ملی روابط کار آمریکا می‌رسد.

NLRB در شکوائیه‌ای که علیه گوگل ثبت کرده است، می‌گوید روز ۱۲ آوریل سال ۲۰۲۱ (۲۳ فروردین ۱۴۰۰) جلسه‌ی استماع در دادگاه برگزار می‌شود. این جلسه به‌صورت حضوری برگزار می‌شود و اگر شرایط مهیا نبود، شاهد برگزاری آن به‌صورت ویدئوکنفرانس خواهیم بود. البته جلسه‌ی استماع در صورتی برگزار می‌شود که دو طرفِ پرونده تا آن زمان به توافق دست پیدا نکنند. 

سال‌ها است که گوگل با کارمندان خود رابطه‌ی پرتنشی دارد. در سال ۲۰۱۸ هزاران نفر از کارمندان گوگل در اعتراض به ادعاهای مطرح‌شده با محوریت آزار و اذیت جنسی کارمندان توسط مدیران شرکت، پیاده‌روی بزرگی ترتیب دادند. دو نفر از کارمندانی که در برگزاری پیاده‌روی بزرگ سال ۲۰۱۸ دست داشتند، در سال ۲۰۱۹ گفتند اقدام آن‌ها توسط گوگل تلافی شده است. در تابستان همان سال، هر دو نفر از گوگل خارج شدند.

این نخستین باری نیست که گوگل با انجمن ملی روابط کار آمریکا به مشکل می‌خورد. در سال گذشته‌ی میلادی، گوگل و این انجمن بر سر شکایتی پیشین به توافق رسیدند. به‌موجب آن توافق‌نامه، گوگل مجبور شد حقوقی که کارمندانش بر اساس قانون فدرال کار دارند، به آن‌ها اطلاع دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات