گوگل احتمالا درحال ساخت API فناوری فرا پهن باند برای اندروید است

جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
مطالعه 2 دقیقه
اطلاعات فاش‌شده اعلام می‌کنند گوگل قصد دارد در نسخه‌‌های بعدی اندروید، به‌شکلی جدی‌تر از فناوری فرا پهن باند استفاده کند. این فناوری احتمالا جایگزین بلوتوث و وای فای می‌شود.
تبلیغات

بلوتوث و وای فای سال‌ها است که به‌عنوان استاندارد اصلی ارتباطات نظیربه‌نظیر (Peer to Peer) فعالیت می‌کنند و آن‌طور که به‌نظر می‌رسد کم‌کم در مسیری قدم برمی‌داریم که به جایگزینی آن‌ها با فناوری‌ جدیدی منتهی می‌شود. درحال‌حاضر حتی شرکت‌های اپل و گوگل نیز برای سرویس‌های انتقال داده‌ی خود یعنی AirDrop و Nearby Share متکی‌بر فناوری‌های بلوتوث و وای فای هستند. دو فناوری موردبحث همواره درحال بهبود به‌روزرسانی شدن هستند تا به‌شکلی قابل‌اتکاتر امکان ارتباط دستگاه‌ها را فراهم کنند و قابلیت‌های بیشتری ارائه دهند.

استانداردی دیگر برای ارتباطات نظیربه‌نظیر کم‌کم ظهور کرده و ممکن است در آینده‌ای که فاصله‌ی زیادی با آن نداریم، جای بلوتوث و وای فای را بگیرد. از قرار معلوم گوگل می‌خواهد از همین حالا به‌طور جدی سراغ استفاده از فناوری جدید برود. رسانه‌ی XDA-Developers به‌تازگی جزئیات مربوط به یک API رسمی فرا پهن باند (Ultra-Wideband) را در پروژه‌ی متن باز اندروید (Android Open Source Project) پیدا کرده است. این API حاوی مشخصه‌هایی است که اعلام می‌کنند گوگل قصد دارد در نسخه‌های بعدی اندروید به‌شکلی بهتر از فناوری فرا پهن باند پشتیبانی کند. 

XDA-Developers می‌نویسد:‌ «API موردبحث راهی برای انجام کارهای مبتنی‌بر فناوری فرا پهن باند نظیر استعلام توانایی‌های دستگاه و تعیین فاصله و زاویه‌ی بین دستگاه محلی و دستگاه بی‌سیم را ارائه می‌دهد». 

فراموش نکنید فناوری فرا پهن باند با فناوری فرا پهن باند موج میلی‌متری 5G اپراتور آمریکایی ورایزن فرق دارد. فناوری فرا پهن باند به‌جای استفاده شدن برای برقراری ارتباطات از راه دور، برای ایجاد ارتباط بین دو دستگاه که نزدیک به هم هستند مورداستفاده قرار می‌گیرد و قابلیت‌هایی نظیر تعیین دقیق مکان و امکان انتقال داده را فراهم می‌کند. این موضوع باعث می‌شود فرا پهن باند فناوری ایدئالی برای جایگزینی با بلوتوث و وای فای و به‌طور کلی ارتباطات نظیربه‌نظیر باشد.

کارشناسان همچنین می‌گویند فناوری فرا پهن باند کاربرد محسوسی در حوزه‌ی اینترنت اشیاء (Internet of Things) دارد. اپل نخستین شرکتی بود که سراغ استفاده از فناوری فرا پهن باند رفت و آن را درون آیفون ۱۱ قرار داد. سپس نوبت‌به سامسونگ رسید تا با گوشی‌های سری گلکسی نوت ۲۰ قدم در مسیری مشابه بردارد.

درحال‌حاضر کاربرد فرا پهن باند در گلکسی نوت ۲۰ به قابلیت Nearby Share ختم می‌شود. این فناوری همچنین در اپلیکیشن SmartThings Find سامسونگ برای ارتباط با دیگر دستگاه‌های سری گلکسی و مکان‌یابی آن‌ها استفاده می‌شود. سامسونگ پیش‌تر اعلام کرده است که برنامه‌های بزرگی برای فناوری فرا پهن باند در سر می‌پروراند. طراحی API اختصاصی توسط گوگل باعث می‌شود مسیر دیگر شرکت‌های گوشی‌ساز برای روی آوردن به فناوری فرا پهن باند با سختی کمتری همراه باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات