اقدام جدی اپل برای مقابله با نقض قوانین کارگری در شرکت‌های مونتاژ کالا

سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
اپل یکی از تولیدکنندگان مورد اعتماد خود به ‌نام پگاترون را به دلیل نقض قوانین کارگری به حالت تعلیق درآورد.
تبلیغات

اپل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه است که در سراسر جهان طرفدار دارد؛ به همین دلیل در بعضی از مناطق دنیا شرکت‌های زیرمجموعه‌ای دارد که در آن‌ها دستگاه‌های جدید مونتاژ می‌شود و افراد زیادی در این مکان‌ها کار می‌کنند. مسئله مهم در این قسمت، سیاست‌هایی است که اپل برای کارکنان خود در نظر گرفته است. البته این موارد تنها به کارکنان ختم نمی‌شود و برای کارفرماها هم صادق است. به‌تازگی اتفاقی در یکی از شرکت‌های اپل رخ داده که با واکنش بسیار جدی مسئولان اصلی آن روبه‌رو شده است.

اپل پس از اینکه متوجه شد شرکت مونتاژکننده  (Pegatron Corp) دارای تخلفات کاری در بخش کارگران محصل است، به‌شدت با این مسئله برخورد کرد و همکاری خود با پگاترون را به حالت تعلیق درآورد. این شرکت مدت‌ها است که به سوءاستفاده از کارگران خود متهم می‌شود و سرانجام اپل تصمیم گرفته است آن را از این خلاف‌ها پاک کند.

کارکنان شرکت پگاترون
مقاله‌های مرتبط:

    غول فناوری کوپرتینویی اعلام کرد که چند هفته پیش متوجه شده است این تولیدکننده تایوانی طبقه‌بندی کارگران محصل را دست‌کاری کرده و به بعضی از آن‌ها اجازه داده است اضافه‌کاری کنند و شب‌کار باشند. همه این اعمال به‌طور واضح نقض قانون رفتار تأمین‌کننده اپل هستند و این شرکت نمی‌تواند تا زمانی‌که آن‌ها را رفع نکرده است به فعالیت خود ادامه دهد. البته همه چیز به این‌جا ختم نمی‌شود؛ زیرا کارمندان این تولیدکننده تایوانی تلاش بسیاری کردند این تخلفات از چشم اپل پنهان بماند. این شرکت آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد شریک تجاری خود را تحت نظارت قرار داده است تا اقدامات اصلاحی مورد نیاز کامل شود.

    می‌توان گفت پگاترون جزو معدود شرکت‌هایی است که اپل به آن برای تولید کالاهایی مانند آیفون - که درخواست زیادی در سراسر جهان دارند - اعتماد می‌کند؛ همانند رقیب بزرگ‌تر پگاترون یعنی فاکسکان (Foxconn)، این شرکت تایوانی بخشی جدایی‌ناپذیر از زنجیره تأمین جهانی اپل است که طی سال‌ها مورد انتقاد فعالان حقوق کارگران قرار گرفته است.

    کارکنان شرکت پگاترون

    باارزش‌ترین شرکت جهان در میانه تولید چهار مدل جدید آیفون با پشتیبانی از 5G قرار دارد و به همین دلیل با پگاترون برای توسعه‌ی مونتاژ آیفون در خارج از چین همکاری می‌کند. از آن‌جایی که تعلیق انجام‌شده فقط تجارت‌های جدید را پوشش می‌دهد، بعید است تلاش‌های دیگر تولیدکننده تایوانی تحت تأثیر آن قرار گیرند. اما نباید این مسئله را فراموش کرد که اقدام اپل گشایشی برای شرکت رقیب پگاترون یعنی Luxshare Precision Industry Company است که در آستانه تبدیل شدن به اولین شرکت مونتاژ آیفون قرار دارد. سهام تولیدکننده تایوانی سود خود را از دست داد و روز دوشنبه با کاهش ۲٫۱ درصدی روبه‌رو شد؛ این اتفاق نمی‌توان سرانجام خوبی داشته باشد.

    جف پو، تحلیلگر GF Securities، در یکی از متن‌های خود می‌گوید:

    تجارت فعلی آیفون و پگاترون نباید تحت تأثیر قرار گیرد. بااین‌حال به احتمال زیاد پگاترون سال آینده برخی سفارشات گوشی‌های جدید اپل را به Luxshare تحویل خواهد داد. احتمال دارد Luxshare در سال ۲۰۲۱ به یک مونتاژگر جدید آیفون تبدیل شود.

    در سال ۲۰۱۰ بعضی از کارگران فاکسکان به دلیل فشار کار خودکشی کردند

    پس از اینکه در سال ۲۰۱۰  به‌علت سختی کار در فاکسکان - مکانی که گجت‌های اپل در آن ساخته می‌شد -  خودکشی‌هایی رخ داد، اپل سال‌ها زمان صرف کرد تا تولیدکنندگانی که سیاست‌های محیط کار را رعایت نمی‌کنند پیدا و این مسئله را اصلاح کند. اندکی بعد، اپل استانداردها را سخت‌تر و ممیزی صدها شرکتی که اجزای دستگاه‌های آن را تولید می‌کنند، آغاز کرد. اپل همچنین تولیدکنندگان را تهدید کرد که اگر از قوانین پیروی نکنند به‌راحتی شغل‌ خود را از دست خواهند داد. اما گستردگی زنجیره‌ی تولیدکنندگان اپل این مسئله را سخت‌تر می‌کند. فاکسکان و Catcher از جمله شرکت‌های فناوری بودند که در گذشته به خاطر نادیده گرفتن مقررات مورد بازخواست قرار گرفتند.

     سخنگوی پگاترون روز دوشنبه گفت:

    ما در حال انجام اقدامات اصلاحی هستیم و اطمینان داریم به‌زودی آن را تکمیل خواهیم کرد.

    اپل شواهدی از کار اجباری یا زیر سن قانونی در پرونده پگاترون پیدا نکرده است؛ اما متوجه شده که این تولیدکننده بعضی از اسناد را جعل کرده است تا تخلفات را پنهان کند. پگاترون مدیری که بر برنامه کارگران دانشجویی نظارت می‌کرد، اخراج کرده است.

    در بیانیه‌ای از اپل آمده است:

    پگاترون محصلان را در برنامه‌ی خود اشتباه طبقه‌بندی و مدارک را جعل می‌کرد تا نقض قوانین را پنهان کند. از قوانین نقض‌شده می‌توان به اجازه دادن به محصلان برای شب‌کاری، اضافه‌کاری و حتی در بعضی موارد انجام کارهای غیر مرتبط با رشته آن‌ها اشاره کرد. افرادی که در پگاترون مسئول این تخلفات بودند، برای فرار از مکانیزم‌های نظارت ما بسیار تلاش کردند.

    پگاترون می‌گوید این تخلفات در شعبه‌های شانگهای و کونشان در شرق چین صورت گرفته است و کار کردن محصلان در شیفت شب یا دیگر موارد اعلام‌شده با قوانین و مقررات محلی مطابقت ندارد. این شرکت همچنین اعلام کرد برای تقویت رویه‌ کاری «اقدامی سریع» انجام شده است و به معیارهای مورد استفاده برای ارزیابی مدیریت ارشد، پیروی از قانون رفتار را اضافه خواهد کرد.

    در بیانیه‌ای منتشرشده توسط این تولیدکننده متخلف آمده است:

    با کشف این فعالیت غیر اصولی، ما بلافاصله محصلان را از خطوط تولید خارج و با مشتری و کارشناسان شخص ثالث کار کردیم تا هماهنگی‌های لازم را برای بازگشت آن‌ها به خانه‌ یا مکان تحصیل با جبران خسارت مناسب درکنار همه حمایت‌های لازم انجام شود.

    نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی اقدام جدید اپل برای مقابله با نقض قوانین کارگری چیست؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات