این ربات در عرض چند دقیقه چاله‌ها و ترک‌های جاده را از بین می‌برد

جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
استارتاپ بریتانیایی Robotiz3d مشغول ساخت یک ربات آسفالت‌پاش است که می‌تواند چاله‌ها و مشکلات دیگر جاده را شناسایی و در عرض چند دقیقه آن‌ها را رفع کند.
تبلیغات

چاله‌های جاده به‌هنگام رانندگی مزاحمت زیادی برای راننده ایجاد می‌کنند. از قرار معلوم به‌لطف رباتی که در آینده‌ای نزدیک توسط استارتاپی بریتانیایی تولید می‌شود در راستای حل این مشکل قدم برداشته خواهد شد. ربات موردبحث می‌تواند با بررسی دقیق شرایط، عواملی نظیر فرونشست جاده یا شکسته شدن آسفالت را که ممکن است باعث ایجاد دست‌انداز در جاده شوند، زودتر شناسایی می‌کند. با شناسایی این عوامل، تعداد دست‌اندازهایی که به‌مرور زمان در جاده ایجاد می‌شوند به‌شکلی محسوس کاهش پیدا خواهد کرد.

سباستیانو فیچرا، مدیر فنی استارتاپ Robotiz3d،‌ در گفت‌و‌گو با دیجیتال ترندز اعلام کرد:

ما در حال ساخت سیستمی پیشرفته با استفاده از علم رباتیک و فناوری هوش مصنوعی هستیم تا بتوانیم به شناسایی، تشریح و اندازه‌گیری دست‌اندازهای جاده در هنگام حرکت به‌صورت خودکار کمک کنیم. ما همچنین از مدلی ریاضی برای پیش‌بینی کردن نحوه‌ی تکامل نقص‌های پیداشده در جاده، به‌خصوص شکستگی آسفالت، استفاده می‌کنیم.سیستم پیش‌بینی‌محور ما می‌تواند به اولویت‌بندی تعمیر بخش‌های مهم‌تر جاده کمک کند؛ این کار درحال‌حاضر بر اساس قضاوت و تجارب انسانی انجام می‌گیرد. پیش‌بینی تکامل نقص‌های جاده همچنین امکان مداخله‌ی سریع و زودتر از موعد مقرر را فراهم می‌کند تا از تبدیل شدن ترک‌های جاده به دست‌انداز جلوگیری شود. 

سباستیانو فیچرا در ادامه‌ی سخنان خود ضمن تأکید مجدد روی قابلیت‌های ربات استارتاپ Robotiz3d برای شناسایی مشکلات جاده، به یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی آن اشاره کرد. این ربات می‌تواند به‌صورت خودکار ترک‌های کوچک جاده را در صورت نیاز پر کند.

ربات استارتاپ Robotiz3d ترک‌های کوچک جاده را به‌صورت خودکار پر می‌کند

فیچرا همچنین تصویری از ربات موردبحث منتشر کرد که فعلا طرح اولیه است و مدل نهایی ربات را در دنیای واقعی نشان می‌دهد. تصویر منتشرشده حال و هوایی علمی‌تخیلی دارد و به ما اعلام می‌کند دورانی که خودروهای خودران و ربات‌های جابه‌جاکننده‌ی مسافر در جاده‌ها حضور داشته باشند، نزدیک‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد.

طرح گرافیکی ربات Robotiz3d در دنیای واقعی (برای مشاهده در ابعاد اصلی روی تصویر کلیک کنید)

مدیر فنی Robotiz3d در ادامه‌ی مصاحبه‌ی خود با دیجیتال ترندز گفت:

ما تصور می‌کنیم [در آینده] تیمی از ربات‌های خودران ما همواره درحال گشت زدن در خیابان باشند و ترک‌ها و دست‌اندازهای جاده را به‌محض پدیدارشدن‌شان، رفع کنند. درصورت ایجاد دست‌انداز و شکستگی آسفالت و روی‌کار‌آمدن ربات‌ها، هیچ نیازی به بسته شدن جاده نخواهد بود، زیرا فناوری درحال توسعه‌ی ما توانایی شناسایی مشکلاتی را که برای ترافیک و سرعت حرکت خودروها ایجاد می‌شود، خواهد داشت و باعث خواهد شد ربات در زمانی سریع جاده را تعمیر کند.اگر چاله شناسایی شود، ربات ما از حرکت می‌ایستد، محل دقیق آن را شناسایی می‌کند و در عرض چند دقیقه چاله از بین می‌رود. وسیله‌ای که درحال تولید کردنش هستیم می‌تواند تا چندین ساعت مداوم بدون نیاز به شارژِ مجدد کار کند. فناوری ویژه‌ای که برای ارزیابی وضعیت جاده در ربات قرار می‌دهیم، می‌تواند در وسایل نقلیه‌ی امروزی نظیر خودروهای جمع‌کننده‌ی سطل آشغال یا تاکسی‌ها مورداستفاده قرار بگیرد. با این کار، داده‌ها به‌طور مداوم از وضعیت جاده جمع‌آوری می‌شود تا مدیران مربوطه برای رفع کردن مشکلات جاده تصمیم‌های لازم را بگیرند.

Robotiz3d شرکتی است که قبلا فعالیت‌هایش را تحت نظارت دانشگاه لیورپول انجام می‌داد و امروزه به‌عنوان شرکتی مستقل فعالیت می‌کند؛ مدیر فنی Robotiz3d امروزه در دانشگاه لیورپول به‌عنوان مدرس مهندسیِ هوافضا فعالیت می‌کند. فیچرا می‌گوید Robotiz3d قصد دارد دستگاه ویژه‌ی خود برای تشخیص آسیب‌های جاده را در بازه‌ی زمانی ۶ ماهه به بازار عرضه کند. به‌علاوه دستگاه پیشرفته‌تر با توانایی پر کردن ترک‌های جاده و تعمیر برخی مشکلات دیگر تا پایان سال ۲۰۲۱ تولید خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات