IBM تا پایان سال ۲۰۲۱ به دو شرکت تقسیم می‌شود

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
مطالعه 3 دقیقه
IBM در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت تا پایان سال ۲۰۲۱، واحدهای تجاری کم‌سودش را جدا می‌کند تا آن‌ها در قالب شرکتی جدید که فعلا NewCo خطاب می‌شود به فعالیت‌شان ادامه دهند.
تبلیغات

IBM دو روز پیش به‌صورت رسمی تأیید کرد که قصد دارد تا پیش از فرا رسیدن پایان سال آینده‌ی میلادی، شماری از واحدهای تجاری خود را که سود کمتری به‌همراه دارند جدا کند تا این واحدهای تجاری در قالب شرکتی جدید به فعالیت خود ادامه دهند. IBM می‌گوید پس از جدا شدن واحدهای تجاری کم‌سود، تمام تمرکز خود را معطوف سرویس‌های ابری پرسود می‌کند. آروینید کریشنا، مدیرعامل IBM، در جریان برگزاری جلسه‌ای توجیهی با سرمایه‌گذاران گفت این حرکت جدید «به‌شکلی درخورتوجه» نحوه‌ی کار IBM را متحول می‌کند. 

کریشنا در ادامه‌ی سخنان خود گفت تصمیم به تقسیم IBM به دو شرکت مجزا، جدیدترین اقدام IBM در راستای یک دهه واگذاری استراتژیک واحدهای تجاری است. IBM از سال‌ها پیش فرایند واگذاری برخی بخش‌های خود را آغاز کرده و در تلاش است همواره روی بخش‌های پرسود متمرکز باشد. آروینید کریشنا در ادامه‌ی سخنانش گفت IBM در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی واحد تجاری خود در حوزه‌ی شبکه‌سازی را واگذار کرد؛ در دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی شاهد واگذاری واحد تولید رایانه‌های شخصی (PC) بودیم و حدودا پنج سال پیش، واحد تجاری IBM در حوزه‌ی تجهیزات نیمه‌هادی نیز واگذار شد. کریشنا می‌گوید واحدهایی که واگذار شدند درآمد خیلی زیادی برای IBM نداشتند.

جزئیات تقسیم آی بی ام / IBM به دو شرکت

 آروینید کریشنا در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹) مدیرعامل IBM شد و جای جینی رومتی را گرفت. جینی رومتی که هشت سال مدیرعامل IBM بود امروزه به‌عنوان رئیس اجرایی هیئت‌مدیره‌ی شرکت فعالیت می‌کند. در نظر داشته باشید که تقسیم IBM به دو شرکت مجزا، حرکتی است که پایه‌های آن از چند سال پیش ریخته شده بود و تصمیمی نیست که توسط آروینید کریشنا گرفته شده باشد. IBM سال‌ها پیش در حوزه‌های زیادی فعالیت داشت و اکنون هم در برخی حوزه‌ها حضور دارد، بااین‌حال در تلاش است مدل کسب‌و‌کار خود را متمرکزتر از قبل کند.

شرکت جدیدی که شامل واحدهای تجاری نسبتا کم‌سود IBM است فعلا نامی رسمی ندارد، اما خود IBM در بیانیه‌ی جدیدی که به مسائل بازاریابی و سرمایه‌گذاران مربوط می‌شود، آن را NewCo خطاب می‌کند. بیانیه‌ی مطبوعاتی موردبحث IBM اعلام می‌کند این شرکت ازطریق برنامه‌اش برای تبدیل شدن به دو شرکت مجزا قصد دارد تمرکزش را بر پلتفرم ابری ترکیبی خود بیشتر کند؛ این پلتفرم فرصت حضور در بازاری به ارزش یک تریلیون دلار را به IBM می‌دهد.

IBM می‌گوید NewCo پس از بنیان‌گذاری شدن، فورا به برترین شرکت دنیا در حوزه‌ی ارائه‌ی خدمات «زیرساخت‌های مدیریت‌شده» تبدیل می‌شود. آن‌طور که بیانیه‌ی مطبوعاتی اعلام می‌کند، NewCo از همان آغاز کار تمامی مشتریان زیرساخت مدیریت‌شده‌ی بزرگ IBM یعنی Global Technology Services را دراختیار خواهد داشت که شامل حدودا ۴٬۶۰۰ حساب می‌شود. این ۴٬۶۰۰ حساب حدودا ۷۵ درصد از فهرست Fortune 100 را به‌خود اختصاص داده‌اند. 

نحوه فعالیت آی بی ام / IBM و نیوکو / NewCo پس از تقسیم در سال ۲۰۲۱

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، پس از تقسیم، IBM در حوزه‌ی خدمات ابری و موارد مرتبط و NewCo در حوزه‌ی میزبانی زیرساخت و موارد مرتبط فعالیت خواهند کرد

خبرگزاری روئیترز در گزارشی اختصاصی به تقسیم شدن IBM به دو شرکت مجزا اشاره کرد. این خبرگزاری نوشت یکی از تحلیلگران برجسته‌ی مؤسسه‌ی پژوهشی Wedbush Securities اعتقاد دارد تصمیم IBM برای جدا کردن واحد تجاری زیرساخت‌های مدیریت‌شده، تصمیمی هوشمندانه بوده است. این تحلیلگر گفت این واحد تجاری IBM نه‌تنها سود کمی داشت بلکه همواره درحال کوچک‌تر شدن بود. طبق گفته‌ی این تحلیلگر، IBM با تمرکز روی حوزه‌ی خدمات ابری می‌تواند به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند. 

در پی اعلام خبر تقسیم شدن IBM به دو شرکت مجزا، سرمایه‌گذاران این شرکتِ ۱۰۹ ساله واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. در روز انتشار بیانیه‌ی مطبوعاتی IBM سهام این شرکت به‌میزان هفت درصد رشد پیدا کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات