اپل از گیپ به اتهام فروش مجدد غیرقانونی ۱۰۰ هزار دستگاه‌ بازیافت‌‌پذیر شکایت کرد

یک‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل می‌گوید بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه آیفون و آیپد و اپل واچ که قرار بوده در شرکتی کانادایی با نام Geep بازیافت شوند، به‌صورت غیرقانونی مجددا در بازار فروخته شده‌اند.
تبلیغات

اپل به‌تازگی علیه یک شرکت کانادایی در حوزه‌ی بازیافت قطعات الکترونیکی با نام گیپ (Geep) اقامه دعوا است؛ اپل ادعا می‌کند Geep بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ دستگاه این شرکت را که قرار بوده بازیافت شوند به‌شکلی غیرقانونی به‌فروش رسانده است تا از آن درآمد کسب کند. Geep در اطلاعیه‌ای اعلام کرد سه نفر از کارکنانش که به‌صورت خودسرانه دستگاه‌های بازیافت‌شدنی را فروخته‌اند، مسئول این کار غیرقانونی بوده‌اند. موضوع مهمی که رسانه‌ها به آن پی برده‌اند این است که سه کارمند یادشده، کارمند عادی نبودند. بر اساس شنیده‌ها، سه نفری که دستگاه‌ها را فروخته‌اند جزو مدیران اجرایی Geep هستند. 

این خبر که نخستین بار توسط رسانه‌ی iPhone Addict منتشر شد اعلام می‌کند اپل مدعی شده بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ دستگاهی که گیپ به‌فروش رسانده شامل آیفون و آیپد و اپل واچ می‌شده. اپل به گیپ اعلام کرده که این دستگاه‌ها باید بازیافت شوند، اما ظاهرا مدیران اجرایی گیپ از این کار سر باز زده‌اند. رسانه‌ی 9to5Mac به‌نقل iPhone Addict می‌نویسد اپل به‌دقت روی فعالیت‌های گیپ تمرکز کرده است. 9to5Mac شمار دقیق دستگاه‌های بازیافت‌شدنیِ‌ فروخته‌شده را ۱۰۳٬۸۴۵ واحد عنوان می‌کند و می‌گوید گیپ موظف بوده قطعات آن‌ها را جدا و بازیافت کند.

زمان زیادی از انتساب اتهام به گیپ از سوی اپل نگذشته بود که شاهد انتشار بیانیه‌ی گیپ بودیم. گیپ در این بیانیه تلاش کرد مسئولیت این اشتباه بزرگ را از دوش خود بردارد و بگوید که از این اتفاق خبر نداشته است. درحالی‌که گیپ ادعا می‌کند سه نفر به‌صورت خودسرانه چنین کاری انجام داده‌اند، اپل می‌گوید این سه نفر مدیر اجرایی گیپ هستند. در بخشی از گزارش iPhone Addict می‌خوانیم: «گیپ۷ فروش غیرقانونی دستگاه‌های بازیافت‌شدنی را تکذیب نکرده است،‌ اما اطمینان می‌دهد این اتفاق توسط سه کارمند انجام شده و این افراد به کس دیگری اطلاع نداده بودند؛ بنابه‌گفته‌ی اپل،‌ سه فرد خاطی مدیر اجرایی گیپ هستند».

ظاهرا شکایت اپل علیه گیپ در ماه ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (دی و بهمن ۱۳۹۸) ثبت شده، اما اسناد مربوط به پرونده به‌تازگی دردسترس رسانه‌ها قرار گرفته است. همچنین گفته می‌شود که گیپ در ماه جولای ۲۰۲۰ (تیر و مرداد ۱۳۹۹) پرونده‌ای جداگانه در دادگاه ثبت کرده است. آن‌طور که رسانه‌ها به‌نقل از منابع آگاه می‌نویسند، اپل درحال برآورد هزینه‌ی نهایی است تا از گیپ غرامت دریافت کند. گفته می‌شود این هزینه شامل سود تمام دستگاه‌های فروخته‌شده به‌همراه ۲۳٫۳ میلیون دلار دیگر است. گیپ می‌خواهد مدیرانی که باعث این اشتباه شده‌اند، خودشان خسارت‌های احتمالی را پرداخت کنند.

در بخشی از گزارش iPhone Addict می‌خوانیم: «اپل به‌محض ورود به پرونده خواستار دریافت ۱۰۰ درصد سود ناشی از فروش محصولات فروخته‌شده به‌همراه ۳۱ میلیون دلار کانادایی (معادل ۲۳٫۳ میلیون دلار آمریکایی یا ۱۹٫۸۷ میلیون یورو) شد. گیپ می‌خواهد درصورتی‌که دادگاه حق را به اپل داد، سه کارمند خاطی مسئولیت پرداخت خسارت را برعهده بگیرند». سؤالی که پیش می‌آید این است که اپل چگونه توانست بفهمد گیپ دستگاه‌ها را بازیافت نکرده است؟ iPhone Addict گزارشی جالب در این باره دارد.

iPhone Addict می‌نویسد اپل چند ماه پیش، از انبارهای شرکت گیپ بازرسی کرد و در همین موقع بود که متوجه سرقت شماری از دستگاه‌هایی شد که امکان فروخته‌شدن آن‌ها وجود داشت. اپل سپس سراغ بررسی شماره‌ سریال دستگاه‌ها رفت و متوجه شد ۱۸ درصد از تمام دستگاه‌هایی که به‌منظور بازیافت برای گیپ ارسال شده بوده‌اند، در شبکه‌ی همراه چند اپراتور مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اپل همچنین می‌گوید منطقا شمار دستگاه‌هایی که دزدیده شده و سپس مجددا فروخته‌ شده‌اند باید بیشتر از ۱۰۳٬۸۴۵ واحد باشد؛‌ زیرا آیپدها و اپل واچ‌ها صرفا با شبکه‌ی وای‌فای سازگاری دارند و نمی‌توان در شبکه‌ی اپراتورها متوجه فعال شدن‌شان شد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات