تلاش اینتل برای افزودن پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی Radeon به هوش مصنوعی

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
اینتل به‌هنگام معرفی وان API اعلام کرد این پلتفرم روی سخت‌افزار شرکت‌های دیگر نیز متمرکز خواهد بود. تیم آبی در همکاری با دانشگاه هایدلبرگ در تلاش است این وعده را محقق کند.
تبلیغات

اینتل ضمن تولید تراشه‌های مدرن برای رایانه‌ها، فعالیت‌های دیگری نیز انجام می‌دهد. این شرکت پلتفرمی تحت عنوان oneAPI دارد؛ oneAPI به‌گونه‌ای طراحی شده تا سخت‌افزار را از توسعه‌ی هوش مصنوعی و دیگر کدهای داده‌محور بی‌نیاز کند. این پلتفرم که نوامبر ۲۰۱۹ (آبان و آذر ۱۳۹۸) راه‌اندازی شد تاکنون توسط مؤسسه‌های تحقیقاتی متعددی مورداستقبال قرار گرفته است. هفته‌ی گذشته اینتل با همکاری مرکز رایانش دانشگاه هایدلبرگ آلمان (موسوم به URZ) پروژه‌ای جدید تحت عنوان مرکز تعالی دانشگاهی (CoE) راه‌اندازی کرد که قرار است حامی تحقیقات روی پلتفرم وان API باشد و در این تحقیقات مشارکت کند.

خبر همکاری بین اینتل و دانشگاه هایدلبرگ درحالی منتشر می‌شود که اینتل چند روز پیش اعلام کرده بود پلتفرم وان API بهبودهایی متعددی تجربه کرده و اکنون نسخه‌ی ۱٫۰ آن دردسترس قرار دارد. رسیدن به نسخه‌ی یکم دستاورد بسیار مهمی برای اینتل به‌حساب می‌آید. این نسخه از وان API به مشارکت‌کنندگان در پروژه امکان می‌دهد روی پیاده‌سازی نسخه‌ی پایدار و استاندارد سخت‌افزار متمرکز شوند؛ بدون اینکه نگران عدم سازگاری با وان API باشند.

مرکز رایانش دانشگاه هایدلبرگ در اطلاعیه‌ای به مزیت‌هایی اشاره کرد که وان API دراختیار مؤسسه‌های مختلف قرار می‌دهد. واحد URZ دانشگاه هایدلبرگ می‌گوید تمرکز ویژه‌ای روی رفع‌کردن چالش‌ها برای دستیابی به رایانش بسیار پرقدرت (HPC) دارد. امروزه رایانه‌های مختلف برای انجام انواع محاسبات به چند نوع سخت‌افزار مجهزند. سخت‌افزارهای شتاب‌دهنده نظیر واحد پردازش گرافیکی (GPU) و آرایه‌های دروازه‌ی برنامه‌پذیر در محل (FPGA) به‌همراه پردازنده‌های مرکزی عادی (CPU)‌ در رایانه‌ها استفاده می‌شوند.

URZ در بیانیه‌ای خود می‌گوید استفاده از چند نوع سخت‌افزار پیشرفته باعث می‌شود رایانه‌‌های شخصی بسیار قدرتمند باشند و بتوانند تنوع بالایی از کارهای مختلف را به‌سادگی انجام دهند. بااین‌حال آن‌طور که URZ می‌گوید ناهمگون بودن قطعات سخت‌افزاری باعث می‌شود توسعه‌ی نرم‌افزار برای این رایانه‌ها کاری بسیار سخت باشد؛ به‌خصوص با درنظرگرفتن این حقیقت که رایانه‌ها مجهز به قطعاتی تخصصی هستند که توسط شرکت‌های مختلف ارائه می‌شوند.

یکی از دلایل اصلی برای پیچیده‌شدن روند توسعه‌ی نرم‌افزار، این است که اکثر معماری‌های رایانه‌ای نیازمند مدل‌های برنامه‌نویسی اختصاصی خودشان هستند. به‌همین دلیل است که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار محبورند به‌منظور توسعه‌ی نرم‌افزار برای قطعات سخت‌افزاری مختلف سیستم‌ها، چند نوع زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرند و از آن‌ها استفاده کنند (این زبان‌ها گاهی اوقات کاملا اختصاصی هستند). این موضوع باعث می‌شود روند توسعه‌ی نرم‌افزار بسیار سخت باشد؛‌ به‌علاوه انعطاف فرایند توسعه،‌ کاهش پیدا می‌کند.

دقیقا همین‌جا است که پلتفرم اینتل کاربرد پیدا می‌کند. وان API زبانی تحت عنوان ++Data Parallel C (موسوم به ++DPC)‌ برپایه‌ی استاندارد SYCL شرکت Khronos Group دارد که از انواع معماری‌های رایانه‌ای پشتیبانی می‌کند و باعث می‌شود توسعه‌ی نرم‌افزار در ++C برای سیستم‌های متشکل‌از قطعات متنوع ساده شود. ++Data Parallel C مدل توسعه‌ی یکپارچه‌ای دارد و با اتکا بر همین موضوع، چالشی را که برای توسعه‌ی نرم‌افزار برشمردیم از بین می‌برد. به‌لطف پلتفرم مدرن اینتل، نرم‌افزارهای مختلف در زمانی سریع برای انوع سیستم‌ها توسعه داده می‌شوند. 

اینتل به‌هنگام معرفی وان API گفته بود که این پلتفرم قرار است مزیت‌های بسیار ویژه‌ای در حوزه‌ی سخت‌افزار ارائه دهد؛ همکاری بین اینتل و گروه URZ دانشگاه هایدلبرگ قدم روبه‌جلویی در راستای تحقق همین وعده است. اینتل به‌وضوح اعلام کرد مزیت‌های وان API صرفا به قطعات سخت‌افزاری خود این شرکت خلاصه نمی‌شود و انوع قطعات را در بر می‌گیرد. ظاهرا فرایند توسعه‌ قرار است توسط اکسل الپای رهبری شود. الپای در تلاش است بتواند پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی سری رادئون AMD را به وان API بیاورد.

نمودار اکوسیستم SYCL با حضور hipSYCL

برای بهتر فهمیدن همکاری بین اینتل و گروه URZ، باید نگاهی دقیق‌تر به فناوری‌هایی انداخت که وان API از آن‌ها نشئت می‌گیرد. همان‌طور که اشاره کردیم وان API برپایه‌ی ++Data Parallel C اینتل ساخته شده و خود ++Data Parallel C نیز متکی‌بر ++C و استاندارد Khronos SYCL است. اکسل الپای توسعه‌دهنده‌ی اصلی استاندارد hipSYCL (یکی از زیرشاخه‌های SYCL) محسوب می‌شود. پروژه‌ای که الپای مدیریت می‌کند توانایی پشتیبانی از چندین پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌های گرافیکی مجهز به هسته‌ی کودای انویدیا و پردازنده‌های گرافیکی AMD را ازطریق ROCm دارد.

از قرار معلوم گروه تحقیقاتی URZ قصد دارد الپای و اعضای تیمش را استخدام کند تا بتواند توانایی‌های ++DPC را به hipSYCL اضافه کند؛ hipSYCL درحال‌حاضر توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های مرکزی اینتل و AMD و همچنین پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و پردازنده‌های گرافیکی رادئون AMD را به‌صورت بومی دارد.

به‌موجب قرارداد جدید، توسعه‌دهندگان و محققان URZ می‌توانند به شبکه‌ای بین‌المللی از متخصصان این حوزه که شامل متخصصان اینتل هم می‌شود دسترسی پیدا کنند. URZ همچنین به منابع چند نهاد دانشگاهی و دولتی دسترسی خواهد داشت. وینسنت هیوولین،‌ مدیر ارشد اطلاعات در دانشگاه هایدلبرگ و مدیر واحد URZ می‌گوید دسترسی این واحد علمی به متخصصان زبده‌ی دنیا و همکاری نزدیک‌ با آن‌ها اتفاقی «فوق‌العاده» است. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات