آمریکا شرکت چینی SMIC را نیز تحریم کرد

یک‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
سخت‌گیری‌های دولت ترامپ علیه شرکت‌های چینی ادامه دارد و اخیرا تحریم‌های صادراتی را نیز علیه بزرگ‌ترین شرکت چینی سازنده‌ی تراشه‌ اعمال کرده است.
تبلیغات

به‌گزارش فایننشال‌تایمز، آمریکا صادرات به شرکت SMIC را تحریم کرد. شرکت یادشده بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در چین و شرکت بین‌المللی ساخت نیمه‌رسانا است. وزارت بازرگانی آمریکا ۲۵ سپتامبر (۴ مهر) با ارسال نامه‌ به شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی تجهیزات تراشه‌ی آمریکایی اعلام کرد باید برای ارسال قطعات موردنیاز به SMIC مجوز بگیرند.

در سال‌های اخیر، آمریکا شرکت‌های چینی را به‌بهانه‌ی به‌مخاطره‌انداختن امنیت کشورش تحریم می‌کند. حال، وزارت بازرگانی آمریکا برای تحریم بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در چین مدعی است تجهیزات دریافتی این شرکت برای اهداف نظامی به‌کار می‌رود و تهدیدی بزرگی برای آمریکا محسوب می‌شود. شرکت SMIC با رد این ادعا گفت که ارتباطی با نیروهای مسلح چین ندارد.

آوریل امسال، دولت ترامپ قوانین سخت‌گیرانه‌ای‌ برای صادرات محصولات به چین در نظر گرفت. به‌گفته‌ی مقام‌های آمریکایی، تأمین منابع از شرکت‌های آمریکا می‌تواند ارتش چین را تقویت کند. حدود ۵۰ درصد از تجهیزات SMIC از آمریکا تأمین می‌شود و اعمال تحریم آمریکا، زنجیره‌ی تأمین این شرکت را متحول می‌کند که ممکن است روی تولید حسگرهای CMOS و PMIC (مدیریت جامع مدار برق) تأثیر منفی بگذارد.

چندی پیش، هواوی در فهرست شرکت‌های ممنوعه‌ی آمریکا با نام Entity List قرار گرفت و برای استفاده از فناوری‌های آمریکا نیاز به مجوز دارد. گفته می‌شود تحریم‌های درنظرگرفته‌شده برای SMIC به‌شدت هواوی نیست.

کوین ولف، وکیل امور بازرگانی در Akin Gump و مقام ارشد وزارت بازرگانی در دولت اوباما گفت: «قوانین استفاده‌ی نهایی محصولات در ارتش (MEU) برای کشورهای چین و ونزوئلا و روسیه درنظر‌گرفته شده تا از فناوری‌های آمریکا برای تقویت ارتش کشورشان استفاده نکنند.»

ژاو لیجیان، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین، استدلال‌های دولت آمریکا برای تحریم شرکت چینی را «چرندیات» خواند و به رسانه‌ی محلی پکن گفت:

آمریکا با اقدامات اخیرش، قوانین تجاری بین‌الملل را نقض و با تحول در زنجیره‌ها‌ی تأمین و ارزش صنعت جهانی، درنهایت به‌ضرر منافع ملی کشورش عمل می‌کند. از آمریکا می‌خواهیم که به‌بهانه‌ی به‌مخاطره‌انداختن امنیت ملی، از تحریم شرکت‌های خارجی دست بردارد.

هدف استراتژیکی که آمریکا در پیش گرفته، مشخص نیست. ممنوعیت دسترسی شرکت‌های چینی به منابع آمریکایی می‌تواند به‌ضرر شرکت‌های آمریکایی تمام شود و به تراز تجاری آمریکا با چین لطمه می‌زند و نفوذ آمریکا در چین را نیز کاهش می‌دهد؛ بدون اینکه در این میان هدفی مشخص شده باشد.

سخن‌گوی دفتر صنعت و امنیت (BIS) در وزارت بازرگانی درباره‌ی تحریم اخیر به رسانه‌ی CNET گفت که این سازمان به‌طور مداوم تهدید‌های علیه آمریکا را نظارت و بررسی می‌کند و برای تضمین بیشتر امنیت، اقدامات لازم را انجام خواهد داد. علاوه‌براین، اپلیکیشن‌های تیک‌تاک و اسنپ‌‌چت در آستانه‌ی مسدودی در آمریکا قرار دارند و بایت‌دنس، شرکت سازنده‌ی تیک‌تاک، در حال مذاکره با شرکت آمریکایی اوراکل و والمارت است تا سهام شرکتش در آمریکا را به آن‌ها واگذار کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات