هواوی باوجود تحریم‌ها و ممنوعیت‌ها سهم خود را از بازار بین‌المللی مخابرات افزایش داد

چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
لوگوی هواوی / Huawei
سهم غول چینی دنیای مخابرات با وجود تحریم‌ها و فشارهای گاه‌ و بی‌گاهی که ازسوی مقام‌های سیاسی وارد می‌شود، در بازار بین‌المللی افزایش یافت.
تبلیغات

هواوی، غول چینی دنیای مخابرات در نیمه‌ی اول سال جاری موفق به حفظ موقعیت خود به‌عنوان فرمان‌روای بازار بین‌المللی تجهیزات مخابراتی شد. این شرکت که انواع تحریم‌ها و محدودیت‌ها را ازلحاظ فروش تجهیزات تحمل می‌کند، باز هم به افزایش سهم خود در بازار ادامه داد. دولت ایالات متحده، از مدت‌ها پیش خرید تجهیزات شبکه‌ی 5G از هواوی را ممنوع اعلام کرده است که ظاهرا تأثیری بر بازار این شرکت ندارد. گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که بیش از همه، توسعه‌ی سریع شبکه‌ی 5G در چین منجر به حفظ سهم هواوی در بازار شده است و آن‌ها در ۶ ماهه‌ی اول سال جاری، ۳۱ درصد از سهم بازار جهانی تجهیزات مخابراتی را دراختیار داشته‌اند.

سرعت گرفتن پروژه‌های 5G در چین عامل مهمی در افزایش فروش تجهیزات هواوی بوده است

آمارهای جدید، روند مثبتی را برای هواوی در بازار تجهیزات مخابراتی نشان می‌دهند. شرکت چینی در نیمه‌ی اول سال جاری نه‌تنها به‌عنوان پیش‌گام بازار تجهیزات مخابراتی 5G در جهان شناخته شد، بلکه سهم خود را نیز نسبت به دوره‌ی مشابه سال ۲۰۱۹، افزایش داد. سهم ۳۱ درصدی هواوی از بازار بین‌المللی مخابرات، در مقایسه با سهم ۲۸ درصدی مدت مشابه در سال گذشته، رشدی تقریبا مناسب را نشان می‌دهد.

رشد هواوی در بازار تجهیزات مخابراتی در دورانی رخ داد که کل صنعت فرایند رشد خوبی را طی می‌کرد. پس از سقوط چهار درصدی سرعت رشد در فصل اول سال که تحت تأثیر رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بود، روند رشد مجددا پی گرفته شد. در فصل دوم سال، سرعت بالای چین در پیاده‌سازی تجهیزات 5G کمک زیادی به رشد کل صنعت کرد. از میان تجهیزاتی که رشد مناسبی را ازلحاظ فروش در بازار ثبت کردند می‌توان به 5G Radio Access Network, 5G Core, Gigabit Passive Optical Networks و سوئیچ‌های اترنت اشاره کرد.

فهرست برترین شرکت‌های فعال در صنعت مخابرات جهانی در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ دستخوش تغییر زیادی نشد. پس از هواوی، شرکت فنلاندی نوکیا مجددا در رتبه‌ی دوم قرار گرفت. در رتبه‌های بعدی هم شرکت‌های اریکسون و ZTE و سیسکو دیده می‌شوند. در فهرست مذکور، تنها سهم نوکیا مانند دوره‌ی مشابه سال گذشته عدد ۱۴ درصد را مشاهده کرد، درحالی‌که سهم همه‌ی شرکت‌های دیگر در بازار با کاهش روبه‌رو شد.

آمار درآمد شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات مخابراتی

یک خبر جدید و جالب دیگر از هواوی اینکه ظاهرا شرکت چینی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و فشارهای ناشی از آن، دست یاری به سمت کارمندان خود دراز کرده است. آن‌ها از کارمندان می‌خواهند که درآمد خود را مجددا در شرکت سرمایه‌گذاری کنند. کارمندان شرکت که سابقه‌ای بیش از پنج سال دارند، مجوز خرید «سهام مجازی» دریافت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند ۲۵ درصد از درآمد خود در پنج سال گذشته را برای خرید سهم مجازی هواوی به ارزش ۷/۸۵ یوآن به‌ازای هر سهم (ارزش سهام شرکت در پایان سال ۲۰۱۹) هزینه کنند.

ساختار مالکیت در شرکت هواوی منحصربه‌فرد است. این شرکت به‌طور کامل تحت مالکیت کارمندان قرار دارد. سهم جدیدی که برای کمک به شرکت فروخته می‌شود، امکان خرید و فروش بین کارمندان ندارد، اما آن‌ها می‌توانند سهم خود را مجددا به شرکت بفروشند. سهام شرکت دراختیار شرکت دیگری به‌نام Huawei Investment & Holdings قرار دارد که خود مالک ۹۹/۰۶ درصد از سهام هواوی است.

کارمندانی که سابقه‌ی فعالیت کمتر از هشت سال در هواوی دارند، پیش از ترک شرکت باید سهام خود را واگذار کنند. درآمد ناشی از خرید و فروش سهام نیز در داخل هواوی در بخش تحقیق و توسعه هزینه می‌شود. کارمندان درنهایت بخشی از سهام خود در شرکت را تحت مالکیت خواهند داشت و بخشی از سهام نیز به‌صورت تقسیم سهم در زمان فعالیت به آن‌ها اهدا می‌شود.

اخبار جدید هواوی در زمانی منتشر می‌شوند که شرکت نه‌تنها فرایندهای استخدام خود را در بخش تحقیق و توسعه سرعت بخشیده است، بلکه ازطرفی سفارش قطعات برای محصولات خود را کاهش می‌دهد. قیمت محصولات هواوی هم‌اکنون هم با گسترش شایعه‌هایی مبنی بر کاهش تولید پردازنده‌های کرین، با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند. پردازنده‌های کرین در کارخانه‌های TSMC تولید می‌شدند که اکنون به‌خاطر تحریم‌های ایالات متحده، عرضه‌ی قطعات به شرکت چینی را متوقف می‌کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات