اوبر درصدد برقی کردن کل ناوگان حمل‌ونقل خود است

چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اوبر در طرحی به‌نام green مسیر شرکت رقیبش لیفت را دنبال می‌کند تا هرچه بیشتر راننده‌ها به استفاده از خودروهای برقی تشویق شوند.
تبلیغات

اوبر از برنامه‌ای جدی رونمایی کرد که در آن تصمیم دارد تا تمامی ناوگان خود در شهرهای ایالات متحده، کانادا و اروپا را تا سال ۲۰۳۰ به خودروهای برقی مجهز کند. غول تاکسی‌های اینترنتی می‌گوید تا پایان دهه‌ی جاری، تمامی وسایل نقلیه‌ی ناوگانش اعم از خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها و اسکوترها از نوع برقی خواهند بود. برنامه‌ی جدید اوبر شباهت زیادی به طرح‌های اخیر شرکت رقیب، لیفت دارد که در ماه جون از تصمیم جدی برای برقی کردن کل ناوگان تا سال ۲۰۳۰ خبر داد.

دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، درباره‌ی برنامه‌ی جدید شرکتش در مسیر کاهش حداکثری انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت: «اوبر مسئولیتی مهم و شفاف دارد تا اثر فعالیت‌های خود بر محیط‌زیست را تا حد امکان کاهش دهد. امروز ما متعهد می‌شویم که با همکاری شهرهای متعدد، آینده‌ای بهتر را بسازیم و با بحران‌های اقلیمی مقابله کنیم. برنامه‌ای که بسیار جدی‌تر از گذشته اجرا خواهد شد».

قیمت بالاتر خودروهای برقی یکی از چالش‌های اصلی طرح خواهد بود

یک نکته‌ی مهم در برنامه‌ی جدید اوبر وجود دارد. اوبر و لیفت، هیچ‌کدام مالک خودروهای ناوگان خود نیستند. آن‌ها همچنین درگیری‌های قانونی متعددی در ایالات‌های کالیفرنیا و ماساچوست و مناطق دیگر جهان دارند تا اثبات کنند که راننده‌ها یا همان مالکان وسیله‌ی نقلیه، جزو کارمندان محسوب نمی‌شوند. درنتیجه برنامه‌های جدید اوبر و لیفت یعنی آن‌ها راننده‌هایی با درآمد و وضعیت مالی نه‌چندان مناسب را تشویق کنند تا خودروهای برقی گران‌تر را جایگزین خودروهای کنونی بکنند. راننده‌هایی که اکثرشان به‌صورت پاره‌وقت برای اوبر و لیفت و شرکت‌های مشابه کار می‌کنند. برنامه‌ی جدید اوبر، علاوه بر راننده‌ها، به همکاری سیاست‌گذاران و افراد تأثیرگذار در تصمیم‌گیری‌های اصلی و حتی مسافران هم وابسته است. آن‌ها همچنین نیاز به همکاری جدی شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی زیرساخت برقی هم دارند.

متخصصان تغییرات اقلیمی می‌گویند برنامه‌های جدید شرکت‌های تاکسی اینترنتی در مسیر برقی کردن خودروها تحسین‌برانگیز است. برنامه‌هایی که منجر به تغییرات جدی‌تر و گسترده‌تر در صنعت هم می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد تنها سه درصد از خودروهای فروخته‌شده در سال گذشته، برقی بوده‌اند. در ایالات متحده نیز که غول‌هایی همچون تسلا به‌عنوان پیش‌گام خودروهای برقی فعالیت می‌کنند، کمتر از دو درصد از خودروهای فروخته‌شده در سال گذشته، مجهز به باتری برقی بوده‌اند. البته در ماه‌های آتی خودروهای برقی در مدل‌های جدید و قیمت‌های پایین‌تر با باتری‌های قدرتمندتر به بازار عرضه می‌شوند. در مجموع اگر اوبر و لیفت باعث شوند که خودروهای برقی به گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه تبدیل شوند، شاید کل سیاره‌ی زمین از تصمیم آن‌ها سود ببرد.

اوبر لیفت

کارشناسان اعتقاد دارند تصمیم شرکت‌های بزرگی همچون اوبر و لیفت، نه‌تنها بر بازار تاکسی‌های اینترنتی بلکه بر کل صنعت تأثیر خواهد گذاشت. برخی مطالعات نشان می‌دهد که سفرهای انجام‌شده با تاکسی‌های اینترنتی، ۶۹ درصد بیشتر از سفرهای مشابه با وسایل نقلیه‌ی عمومی، پیاده یا خودروی شخصی، گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند. بخش مهمی از افزایش انتشار به این دلیل رخ می‌دهد که راننده‌ها در بین سفرها هم نیاز به جابه‌جایی دارند تا شاید منطقه‌ای با مسافر بیشتر پیدا کنند. درنتیجه حذف خودروهایی با سوخت فسیلی از ناوگان تاکسی‌های اینترنتی، اثر بزرگی روی کل انتشار گازها خواهد داشت. نتایج برخی تحقیقات می‌گوید که اثر برقی کردن خودروهای ناوگان تاکسی اینترنتی، سه‌برابر برقی کردن یک خودروی شخصی است.

برقی شدن خودروها به راننده‌ها هم کمک می‌کند. قطعات تعمیری خودروی برقی کمتر از نمونه‌های سنتی است و هزینه‌هایی همچون تعویض روغن و تعمیر ترمز نیز به مراتب کاهش می‌یابد. به‌علاوه، احتمال کمی وجود دارد که یک راننده در طول یک روز، کل شارژ باتری خود را در سفرهای داخل شهری مصرف کند. البته مشکل شارژرها همیشه وجود دارد. پریزهای برق معمولی خانگی شاید یک روز برای شارژ خودرو زمان نیاز داشته باشند. پریزهای مخصوص خودروی برقی هم در نمونه‌های خانگی چند ساعت نیاز دارند. تنها نمونه‌های شارژ سریع هستند که در نیم ساعت، یک خودروی برقی را شارژ می‌کنند و هنوز چالش زیادی برای توزیع و نصب گسترده‌ی آن‌ها در همه‌ی شهرها وجود دارد. نکته‌ی مهم‌تر اینکه هزینه‌ی چند هزار دلاری تعویض باتری خودروها نیز قطعا به راننده‌ها فشار وارد می‌کند.

چالش مهم‌تر خودروهای برقی، قیمت کنونی آن‌ها بوده که بیشتر از خودروهای بنزینی است و احتمالا برای راننده‌های تاکسی اینترنتی به‌صرفه نخواهد بود. این خودروها بسته به ابعاد و کلاس در بازار جهانی قیمت‌های ۲۰ تا ۴۰ هزار دلاری دارند و نمونه‌های دست‌دوم زیادی نیز از آن‌ها در بازار موجود نیست. اوبر می‌گوید تا سال ۲۰۲۵ سرمایه‌گذاری حدود ۱۶۰ میلیون دلار انجام می‌دهد تا راننده‌ها را تشویق به تعویض خودروهای خود بکند. آن‌ها همچنین به راننده‌های دارای خودروی برقی در ایالات متحده و کانادا به ازای هر سفر یک دلار بیشتر پرداخت می‌کنند. برنامه‌های تشویقی در شهرهای بیشتری اجرا خواهد شد و مسافران علاقه‌مند به خودروهای برقی نیز گزینه‌های جدیدی برای انتخاب خودروی برقی یا هیبریدی با هزینه‌‌ای کمی بیشتر خواهند داشت.

اوبر قبلا در سال ۲۰۱۸ هم برنامه‌ای مشابه را در ایالات متحده اجرا کرده بود که به‌خاطر ضعف انگیزه و تأمین مالی راننده‌ها با شکست روبه‌رو شد. آن‌ها در برنامه‌ی جدید، همکاری‌های بیشتری با شرکت‌های فروشنده و اجاره‌دهنده‌ی خودروهای برقی تنظیم کرده‌اند تا کمک‌هایی تخفیفی به راننده‌ها داده شود. اوبر همچنین برنامه‌هایی جدی برای حمایت از سیاست‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان اجرا می‌کند و برای تأمین هرچه بهتر و سریع‌تر امکانات شارژ خودرو نیز تلاش خواهد کرد. درنهایت اجرایی‌شدن برنامه‌ها بیش از همه چیز، نیاز به همکاری راننده‌ها دارد که شاید بزرگ‌ترین چالش اوبر و لیفت تا سال ۲۰۳۰ باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات