وزارت دادگستری آمریکا در ماه جاری پرونده ضدانحصار جدیدی علیه گوگل به‌راه می‌اندازد

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارشی جدید ادعا می‌کند که وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا قصد دارد در ماه جاری میلادی، پرونده‌ی ضدانحصار جدیدی علیه آلفابت، شرکت مادر گوگل، به‌راه بیندازند و این شرکت را به دادگاه بکشاند.
تبلیغات

خبرگزاری معتبر نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی به‌نقل از منابع آگاه نوشت که وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا قصد دارد طی هفته‌های آینده، اتهامات جدیدی را در دادگاه علیه شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت با محوریت نقض قوانین ضدانحصار (آنتی‌تراست) اعلام کند. نیویورک تایمز با اشاره به ثبت‌شدن پرونده‌ی آنتی‌تراست جدید علیه آلفابت، به‌طور دقیق‌تر می‌گوید این اتفاق ممکن است تا پیش از پایان ماه جاری میلادی رخ دهد.

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، با وجود مخالفت وکلای وزارت دادگستری قصد دارد شخصا این پرونده را پیگیری کند. وکلای وزارت دادگستری می‌گویند به زمان بیشتری برای آماده‌کردن مدارک پرونده‌ی ضدانحصار علیه آلفابت نیاز دارند و نگران هستند که ثبت کردن پرونده‌ی جدید در ماه جاری میلادی باعث تضعیف شدن آن شود. 

وزارت دادگستری آمریکا در حال به‌راه‌انداختن پرونده‌ای مهم علیه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری‌محور دنیا است. بنابراین در نگاه اول عجله‌ی دادستان کل آمریکا برای راه‌اندازی این پرونده عجیب به‌نظر می‌رسد، آن هم در شرایطی که وکلا به‌وضوح گفته‌اند به زمان بیشتری نیاز دارند. برخی تحلیلگران می‌گویند این کار حرکتی تاکتیکی ازسوی دولت ترامپ برای انتخابات بزرگ آمریکا در ماه‌های آینده به‌حساب می‌آید.

وزارت دادگستری آمریکا در ماه جون سال گذشته‌ی میلادی (خرداد و تیر ۱۳۹۹) تحقیقات گسترده‌ی خود را علیه گوگل آغاز کرد و گفت هدفش از تحقیقات، واکاوی دقیق عملیات‌های شرکت با هدف پیدا کردن رفتارهای نقض‌کننده‌ی قوانین ضدانحصار است. وزارت دادگستری بیشتر تمرکز خود را معطوف کسب‌و‌کار عظیم گوگل در حوزه‌ی جست‌و‌جوی آنلاین کرده است و دیگر بخش‌های این شرکت را نیز موردبررسی قرار می‌دهد. وزارت دادگستری آمریکا همچنین در ماه جولای سال گذشته (تیر و مرداد ۱۳۹۹) تحقیقات گسترده‌تری را آغاز کرد تا بفهمد که آیا شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری (موسوم‌به Big Tech) نظیر آمازون، گوگل، اپل و فیسبوک با استفاده از موقعیت غالب خود در بازار در پی حذف رقبا هستند یا خیر. نتیجه‌ی این تحقیقات درنهایت مدیران عامل شرکت‌های یادشده را در قالب جلساتی آنلاین به کنگره‌ی آمریکا کشاند تا آن‌ها به سؤالات سخت نمایندگان پاسخ دهند. 

وکلای وزارت دادگستری می‌گویند به زمان بیشتری نیاز دارند؛ اما دادستان کل آمریکا می‌خواهد همین ماه پرونده‌ی ضدانحصار را باز کند

وزارت دادگستری می‌گوید روند بررسی شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری با درنظرگرفتن نگرانی‌های گسترده‌ی مردم، کسب‌و‌کارها و کارآفرینان درباره‌ی فعالیت‌های اپل و آمازون و گوگل و فیسبوک انجام می‌شود. وزارت دادگستری اعلام کرد مردم و کسب‌و‌کارها می‌گویند نگرانی‌هایی درباره‌ی جست‌و‌جو در فضای آنلاین، حضور در شبکه‌های اجتماعی و خرید از برخی خرده‌فروشی‌های آنلاین دارند.

این نخستین باری نیست که وزارت دادگستری شرکت‌های حوزه‌ی فناوری را دادگاهی می‌کند. سال‌ها پیش مایکروسافت نیز با این ماجرا مواجه و درنهایت محکوم شد. گوگل نیز تاکنون چند بار در کنگره حضور پیدا کرده تا جواب‌گوی سؤالات نمایندگان باشد. 

ویلیام بار به‌دفعات نشان داده تمایل واضحی به انجام تحقیقات روی فعالیت‌های گوگل دارد. در ژانویه‌ی گذشته (دی و بهمن ۱۳۹۸) ویلیام بار در جلسه‌ای به سناتورهای آمریکایی گفت تمایل دارد که وزارت دادگستری روی فعالیت‌های تجاری شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری نظارت کند. او گفت: «فکر نمی‌کنم که بزرگ بودن این شرکت‌ها لزوما چیز بدی باشد. بااین‌حال معتقدم که بسیاری از مردم با خود فکر می‌کنند که چگونه این غول‌های صنعت فناوری در سیلیکون‌ولی شکل گرفته‌اند».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده، تاکنون بارها در سخنرانی‌هایش گوگل را به جهت‌گیری سیاسی متهم کرده و مدعی شده که این شرکت فعالیت‌هایی علیه ترامپ انجام می‌دهد. ترامپ در سال ۲۰۱۸ در توییتی نوشت جست‌و‌جو برای عبارت Trump News در گوگل، نتایجی کاملا منفی روی صفحه حاضر می‌کند. ترامپ مدعی شد: «گوگل و شرکت‌های دیگر حامی دموکرات‌ها هستند و اطلاعات و اخبار خوب را پنهان می‌کنند».

فردی به نمایندگی از گوگل به خبرگزاری نیویورک تایمز اعلام کرد که این شرکت قصد دارد به همکاری با تحقیقاتی که در جریان است ادامه دهد. این فرد به درخواست خبرنگار سایت ورج برای ارائه‌ی توضیحات بیشتر پاسخ منفی داد. وزارت دادگستری نیز فعلا ترجیح داده است درخواست خبرنگاران را بی‌پاسخ بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات