ایلان ماسک فلز نیکل را طلای جدید می‌داند

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
نیکل مهم‌ترین فلز در ساخت باتری خودروهای الکتریکی است. با افزایش کمبود نیکل و نیاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه، قیمت عنصر یادشده در آینده‌ی نزدیک به‌شدت افزایش می‌یابد.
تبلیغات

در تصوارت رایج، قوای محرکه‌ی وسایل نقلیه‌ی الکتریکی برخواسته از عنصر لیتیوم است. بااین‌حال، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، می‌گوید اصطلاح باتری‌های لیتیوم‌یونی نادرست است؛ زیرا این محصولات آن‌قدرها هم لیتیوم ندارند. در جلسه‌ی سال ۲۰۱۶ سهام‌داران، ماسک گفت:

اگرچه [به این باتری‌ها] لیتیوم‌یونی گفته می‌شود، میزان واقعی لیتیوم در هر سلول لیتیوم‌یونی ۲ درصد است. ازنظر فنی، سلول‌های [باتری] ما باید نیکل‌گرافیت نامیده شوند؛ زیرا ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها نیکل است.

ایلان ماسک به‌تازگی باردیگر بر اهمیت نیکل تأیید کرده ‌است؛ به‌گونه‌ای که این عنصر را برای ساخت وسایل نقلیه نیازی ضروری می‌داند. او هنگام ارائه‌ی جدیدترین گزارش مالی برای سه‌ماهه‌ی گذشته گفت:

دوباره تأکید می‌کنم شرکت‌های استخراج معدن تقاضا می‌کنم نیکل بیشتری استخراج کنید. در هر کجای جهان هستید، تقاضا می‌کنم نیکل بیشتری استخراج کنید و به‌دنبال معدن‌کاوی این عنصر با کارایی و حجم فراوان به‌گونه‌ای سازگار با محیط‌زیست باشید. اگر نیکل را به‌طور کارامد و با روشی مطابق با قوانین محیط‌زیستی استخراج کنید، تسلا قرارداد بزرگی برای طولانی‌مدت با شما خواهد بست.

باتوجه‌به مشکلات موجود در بخش عرضه، برآورده‌کردن سطح پیش‌بینی‌شده از تقاضا برای عنصر ۲۸ جدول تناوبی ممکن است چندان هم آسان نباشد. مایکل بک، مدیر اجرایی شرکت مشاوره‌ای Regent Advisors، اخیرا در مصاحبه با وب‌سایت Kitco News گفته است از دید او «طوفانی تمام‌عیار» در تجارت نیکل در شرف وقوع است. بک به گزارشگر وب‌سایت یادشده گفته است هر خودرو تسلا مدل 3 درحدود ۳۰ کیلوگرم نیکل دارد. او خاطرنشان کرده است:

نیکل به‌احتمال زیاد مهم‌ترین ترکیب فلزی در ساخت باتری است. این عنصر در قسمتی قرار دارد که تمام انرژی [الکتریسیته] در آنجا ذخیره و مواد شیمیایی باتری با روندی افزایشی پالایش می‌شود تا امکان گنجایش حجم بیشتری از نیکل تا حد ممکن پدید آید. نیکل بیشتر به‌معنی ظرفیت انرژی [الکتریسیته] بیشتر در باتری است.
عنصر نیکل در معدن

توجهات روی نیکل براساس پیشرفت‌های اخیر در حوزه‌ی وسایل نقلیه‌ی الکتریکی است. بک خاطرنشان می‌کند ارزش عنصر مذکور در سال ۲۰۰۷ سقوط کرد و از آن زمان، توسعه‌ی ظرفیت تولید بسیار کُند بوده است. او درادامه می‌گوید در این فاصله‌ی زمانی حدودا ۱۲ ساله، سرمایه‌گذاری عمده‌ای برای ایجاد ظرفیت تولید جدید نشده است. ۱۲ سال افت سرمایه در این حوزه، حاصل موجودی بیش‌از حد بوده و این دوره رو‌به‌پایان است. جهش تقاضا برای نیکل، تنها آغاز توسعه‌ی سرمایه‌گذاری روی این عنصر است.

در چند سال آینده کمبود نیکل آشکار می‌شود و شرکت‌هایی که با نیکل سروکار دارند، سود بیشتری خواهند برد

عامل دیگری که باید در نظر گرفت، مدت طولانی برای به‌کارگیری نیکل استخراج‌شده در خط‌تولید است. مایکل بک زمان لازم برای استفاده از محصولات تولیدی پروژه‌های جدید استخراج نیکل را بین ۷ تا ۱۰ سال می‌داند. او ادامه می‌دهد:

تمامی اجزای طوفان تمام‌عیار پیش ‌رویتان است. در ۱۲ سال آینده، با کسری ساختاری مواد استخراج‌شده روبه‌رو هستید و در ۱۸ ماه آینده، موجودی انبارها تقریبا صفر خواهد شد. همچنین، تقاضای فعلی برای عنصر نیکل هیچ‌گاه وجود نداشته است.

کن هافمن، کارشناس ارشد شرکت مشاوره‌ای McKinsey، استدلال می‌کند نیاز تسلا برای عنصر نیکل، برای تسریع انقلاب خودروهای الکتریکی است. تجمیع تمامی موضوعات یادشده فرصتی برای سرمایه‌گذاری اشخاص است. بک می‌گوید در جهانی مملو از فلزات، نیکل عنصری محبوب است. با افزایش کمبود نیکل و نیاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه، در دو تا سه سال آینده افزایش عظیم قیمت عنصر یادشده را شاهد خواهیم بود.

باتوجه‌به آنچه گفته شد، کدام شرکت‌ها آماده‌ی بهره‌گیری از فرصت پیش‌آمده درنتیجه‌ی افزایش قیمت نیکل هستند؟ شاید جالب‌‌ترین شرکت با ظرفیت بیشتر از میان بازیگران اثبات‌شده‌ی این حوزه Norilsk است. شرکت مذکور دومین تولیدکننده‌ی بزرگ نیکل در جهان و مقر آن در روسیه است. در ظرفیت‌های تولیدی عظیم، Norilsk بهترین گزینه برای عرضه‌ی نیکل است. این شرکت تولیدکننده‌ی بزرگ فلز است و درنتیجه‌ی افزایش قیمت نیکل، ارزش سهام آن بیشتر می‌شود. در میان تولیدکنندگان این حوزه با ظرفیت تولید اندک، نام چندین شرکت معدن‌کاوی کوچک و توسعه‌دهندگان نوظهور به‌چشم می‌خورد.

بک معتقد است در چند سال آینده، کمبود نیکل آشکار می‌شود و شرکت‌هایی که با نیکل سروکار دارند، سود بیشتری خواهند برد؛ بااین‌حال، در‌این‌بین عامل دیگری وجود دارد. تسلا و دیگر تولیدکنندگان وسایل نقلیه‌ی خودران به‌طور طبیعی مایل هستند مواداولیه‌ی خودشان را از منابع پایدار تأمین کنند. این صنعت برای حذف کبالت از زنجیره‌ی تأمین تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کلانی  کرده است. درخواست اخیر ایلان ماسک برای نیکل بیشتر مشخص می‌کرد که این مواد باید مطابق با قوانین ‌زیست‌محیطی استخراج شوند. باوجوداین، شرکت Norilsk به‌تازگی نه فقط در یک نقطه، بلکه در دو نقطه از بخش شمالگان روسیه درگیر حادثه‌ی نشت نفت بوده است.

تعبیه باتری لیتویوم یونی با حجم نیکل بالا در خودروی الکتریکی

شرکت Giga Metals، واقع در ونکوور کانادا، سریعا به درخواست ایلان ماسک پاسخ داد و گفت در حال توسعه‌ی منبعی سازگار با محیط‌زیست از عنصر نیکل است. به‌گزارش وب‌سایت Mining Technology، گیگا متالز (Giga Metals) در شمال مرکزی استان بریتیش‌کلمبیا املاکی با نام Turnagain دارد که یکی از معادن بزرگ توسعه‌نیافته‌ی سولفید نیکل در دنیا به‌نظر می‌رسد و عنصر کبالت دارد.

کشور کانادا معادن نیکل فراوانی دارد؛ ولی تصور شرکت Giga Metals درمقایسه‌با املاک Turnagain منحصربه‌فرد است. مارتین ویدرا، رئیس Giga Metals می‌گوید:

هدف ما این است که اولین معدن کربن طبیعی در جهان باشیم. قصد داریم از شبکه‌ی انرژی پاک شرکت BC Hydro استفاده کنیم که هزینه‌ی بیشتری از گزینه‌های جایگزین خواهد داشت؛ اگرچه این اقدام کار درستی است.

منظور از معادن کربن طبیعی در توضیحات ویدرا، ایجاد تعادل بین انتشار کربن و جذب کربن از اتمسفر است. مارک جارویس، مدیرعامل شرکت Giga Metals می‌گوید:

اگر نیکلی می‌خواهید که مطابق با قوانین زیست‌محیطی باشد، واقعا فکر می‌کنم لازم است به بخش‌هایی از جهان با بیشترین میزان از منابع سولفید ازجمله استرالیا و کانادا نگاه کنید. کانادا چندین کانسار بسیار بزرگ و با دهانه‌ی باز و کم‌عمق از سولفید نیکل دارد که می‌توان آن‌ها را توسعه داد. این معادن شامل کانسار Crawford شرکت نیکل کانادا (Canada Nickel) و کانسار Dumont شرکت Waterton و کانسار Turnagain خود ما است. کانادا سخت‌ترین مقررات زیست‌محیطی در جهان را دارد؛ درنتیجه، اگر نیکل خودتان را از کانادا بخرید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که این قسمت از زنجیره‌ی تأمینتان از نظر اخلاقی مشکلی ندارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات