فاکسکان درصدد انتقال کارخانه‌های خود از چین به مکزیک است

سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
احتمال دارد که شرکت‌های بزرگی مانند فاکسکان، بخش بزرگی از کارخانه‌های خود را به مکزیک منتقل کنند.
تبلیغات

تنش‌های موجود میان دو دولت چین و آمریکا سبب شده است تا بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید‌کننده قطعات و تجهیزات به فکر خروج از کشور چین بیفتند. درحال‌حاضر سامسونگ کارخانه‌های خود را به هند منتقل کرده و بخش بزرگی از تولید گوشی‌های هوشمند شرکت کره‌ای قرار است در کارخانه‌های جدید هندی انجام شوند.

بااین‌حال، سامسونگ تنها شرکتی نیست که چنین اقدامی را انجام داده است. گویا سه شرکت بزرگ تولید قطعات و تجهیزات فاکسکان، پگاترون و لاکس‌شیر نیز می‌خواهند در کشور مکزیک کارخانه‌های بزرگی احداث کرده و تجارت خود را از چین به کشور مکزیک منتقل کنند. فاکسکان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده قطعات برای آیفون‌های اپل است و تولید سری آیفون ۱۲ نیز توسط فاکسکان انجام خواهد شد. بااین‌حال، منابعی به رسانه رویترز اطلاع داده‌اند که اپل در تصمیم فاکسکان برای جابه‌جایی به مکزیک نقشی نداشته است.

چنین اقداماتی گویا درنتیجه تعرفه‌های سنگینی است که آمریکا برای محصولات ساخته‌شده در چین قرار می‌دهد. در ادامه گزارش رویترز ذکر می‌شود که انتقال کارخانه‌های سه شرکت بزرگ می‌تواند به آن‌ها از برخورداری از مزایای توافق‌نامه میان سه کشور کانادا، ایالات متحده و مکزیک کمک شایانی کند. یکی از مزایای موجود در توافق‌نامه نیز عدم نیاز به پرداخت محصولات سه شرکت به پرداخت تعرفه برای صادرات کالا به ایالات متحده خواهد بود.

توافق‌نامه‌ی صورت‌گرفته میان سه کشور باعث شده، بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های موجود در آسیا به‌خصوص در کشور چین علاقه‌مند به انتقال کارخانه‌هایشان به قاره آمریکا شوند. گویا چنین تصمیماتی منافع دولت آمریکا را نیز تأمین می‌کند‌؛ زیرا کشور چین با احداث کارخانه‌های بزرگ توانسته اقتصادی شکوفا داشته باشد و رفتن آن‌ها از چین طبیعتا به اقتصاد کشور آسیایی ضربه خواهد زد.

پیش‌تر گزارشی منتشر شد مبننی بر اینکه فاکسکان کارخانه‌های خود را به هند منتقل می‌کند و برای چنین اقدامی نیز یک میلیارد دلار در نظر گرفته است؛ اما توافق‌نامه امضاشده میان سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک گویا برای فاکسکان به‌قدری جذاب بوده است که در تصمیمات خود بازنگری کند.

لیو یانگ‌وی، مدیرعامل فاکسکان، چندی پیش طی مصاحبه‌ای گفت که به دلیل تنش به‌وجود‌آمده میان دو ابرقدرت جهان، در نظر دارد کارخانه‌های خود برای تأمین قطعات مورد نیاز شرکت‌ها را به دو دسته تقسیم کند. گفته می‌شود که تصمیم نهایی فاکسکان برای انتقال کارخانه‌های خود به مکزیک در اواخر سال ۲۰۲۰ رسانه‌ای خواهد شد. بااین‌حال، امکان بازنگری در تصمیمات مقامات فاکسکان وجود دارد.

در سال ۲۰۱۷ فاکسکان تصمیم به احداث کارخانه‌هایی در ویسکانسین آمریکا گرفت؛ اما پس از مدتی پروژه لغو شد. انتقال کارخانه‌ها به مکزیک چالش‌هایی نیز خواهد داشت؛ زیرا این کشور با بیماری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و مقامات آن نتوانسته‌اند ابتلای شهروندان مکزیکی به بیماری کرونا را کنترل کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات