های‌ سلیکون، بازوی تراشه‌ساز هواوی در آستانه راه‌اندازی خط تولید جدید خود با بحران نیروی انسانی روبه‌رو شد

یک‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ظاهرا تعدادی از مهندسان هواوی های‌سیلیکون در آستانه‌ی برنامه‌های جدی این شرکت برای راه‌اندازی خطوط تولید ۴۵ نانومتری، تصمیم به استعفا گرفته‌اند.
تبلیغات

تحریم‌ها و تهدیدهای ایالات متحده علیه غول چینی صنعت مخابرات، هواوی، روز‌به‌روز جدی‌تر می‌شود و فشار را بر این شرکت افزایش می‌دهد. درمیان چالش‌های مذکور، ظاهرا دشواری‌هایی در ساختار داخلی هواوی هم دیده می‌شود. زیرمجموعه‌ی طراحی و تولید تراشه‌ی هواوی، های‌سیلیکون، با مشکل جدی خروج مهندسان روبه‌رو شده است.

دیجی‌تایمز ادعا می‌کند که مهندسان های‌سیلیکون درحال ترک این شرکت هستند. در بخشی از گزارش این رسانه ادعا می‌شود که های‌سیلیکون فشارهای زیادی را به‌خاطر تحریم‌های ایالات متحده تحمل می‌کند و بسیاری از طراحان و مهندسان، بخش طراحی شرکت در تایوان را ترک کرده‌اند.

ادعای دیجی‌تایمز، به نقل‌قول‌هایی از منابعی نزدیک به هواوی استناد می‌کند. ازطرفی تصمیم به خروج از شرکت ازسوی مهندسان تایوانی، در شرایط کنونی های‌سیلیکون عجیب به‌نظر می‌رسد. شرکت چینی از مدت‌ها پیش تلاش می‌کند تا استعدادهای مطرح در صنعت تراشه را از تایوان و دیگر نقاط جهان جذب کند. ظاهرا تلاش‌های آن‌ها به‌مرور نتیجه‌ی عکس داده‌اند.

نکته‌ی مهم در اخبار جدید، تأثیر خروج مهندسان بر برنامه‌های توسعه‌ای هواوی است. چندی پیش در اخبار گفته شد که هواوی تصمیم دارد کارخانه‌ی جدید ۴۵ نانومتری راه‌اندازی کند. اگرچه روش‌های تولید ۴۵ نانومتری امروزه آن‌چنان مرسوم نیستند و خصوصا در بازار مهم هواوی یعنی گوشی‌ هوشمند کاربرد زیادی ندارند، اما به‌هرحال راه‌اندازی کارخانه قدم اولی در مسیر توسعه‌های بعدی بود. درصورت صحت گزارش‌های اخیر، همین برنامه هم شاید به ایده‌ای بلندمدت و دست‌نیافتنی تبدیل شود.

مهندسان هواوی، احتمالا در واکنش به اخبار جدیدی پیرامون محدودیت‌های ایالات متحده، تصمیم به ترک شرکت گرفته‌اند. اخبار جدید ادعا می‌کردند که دولت ترامپ، مجوزهای موقتی تجارت با هواوی را تمدید نخواهد کرد. آن‌ها قبلا مجوزهایی کلی صادر کرده بودند که امکان همکاری با هواوی را در مدت محدود برای شرکت‌هایی فراهم می‌کرد که از تراشه‌های طراحی‌شده در ایالات متحده استفاده می‌کنند. مجوزهای مذکور، چند روز پیش منقضی شدند. شرکت‌ها اکنون برای ادامه‌ی همکاری با هواوی باید به‌دنبال مجوزهای اختصاصی جدید باشند که احتمال صادر شدن آن‌ها نیز آن‌چنان زیاد نیست.

محدودیت‌های ایالات متحده، به شرکت‌های متعددی در سرتاسر جهان فشار وارد می‌کند. از میان مهم‌ترین‌ها می‌توان به TSMC اشاره کرد که ابتدا تصمیم به ادامه‌ی همکاری با هواوی داشت. منتهی آن‌ها هم چندی پیش اعلام کردند که از تاریخ ۱۴ سپتامبر، دیگر هیچ سفارشی به هواوی تحویل نمی‌دهند. فراموش نکنید که های‌سیلیکون برای ساخت تراشه‌های خود با TSMC همکاری می‌کرد، چون مرکز تولیدی اختصاصی نداشت.

هواوی اکنون برنامه‌های رونمایی پرچمدارهای جدید خود، میت ۴۰ و میت ۴۰ پرو را در دستور کار دارد. شاید این گوشی‌ها، آخرین محصولات غول چینی باشند که از پردازنده‌های سفارشی های‌سیلیکون بهره می‌برند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات