IBM عملکرد رایانش کوانتومی خود را دوبرابر کرد

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت IBM با توسعه‌ی دوبرابری عملکرد رایانش کوانتمی خود، حجم کوانتم ۶۴ را ثبت و برتری خود را درمقایسه‌با رقبا مستحکم‌تر می‌کند.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته، شرکت IBM اعلام کرد رکورد بیشترین حجم کوانتمی خود را شکسته و به حجم کوانتمی ۶۴ رسیده است. این رکورد بعد از ۴ سال تلاش و ۲۸ کامپیوتر کوانتمی به‌دست آمده است.

براساس تعاریف IBM، حجم کوانتمی درواقع معیاری برای سنجش عملکرد کامپیوترهای کوانتمی جدید و تقریبا مانند کامپیوترهای قدیمی است که با تعداد ترانزیستور ارزیابی می‌شدند. علاوه‌براین، IBM قصد دارد حجم کوانتمی دستگاه‌های خود را هرساله دوبرابر کند.

بعداز ارتقای یکی از سیستم‌های کلاینت ۲۷ کیوبیتی، IBM توانست رکورد حجم کوانتمی ۶۴ را ثبت کند. از بین ۲۸ سیستم رایانش کوانتمی که در ابر IBM مستقر شدند، فقط هشت سیستم حجم کوانتمی ۳۲ دارند و به‌روزرسانی جدید باعث شد که رکورد قبلی دوبرابر شود و مسیر توسعه را به سطح بیشتری برساند.

برای دستیابی به این سطح از حجم کوانتم، تیم IBM مجموعه‌ای از شیوه‌های بهینه‌سازی را به‌کار گرفتند تا سخت‌افزار را به‌گونه‌ای بهینه کنند که راه‌اندازی جریان‌های حجم کوانتمی بازدهی بیشتری داشته باشد. این توسعه به‌خصوص زمانی‌ خود را نشان می‌دهد که در‌مقایسه‌با نسخه‌ی قبلی ارزیابی شود.

کیت Qiskit که کیت توسعه‌ی نرم‌افزار متن‌باز (مانند SDK) است، IBM برای علاقه‌مندان به توسعه‌ی نرم‌افزار برای کامپیوترهای کوانتمی ارائه داده است. براساس گزارش IBM، این به‌روزرسانی‌های اخیر در SDK متن‌باز درسترس قرار خواهد گرفت. بدون شک، درنهایت کامپیوترهای کوانتمی خواهند توانست پردازش داده‌ها را با بازدهی بیشتری از کامپیوترهای قدیمی انجام دهند. شرکت IBM این موضوع را «مزیت کوانتمی» می‌نامد و گوگل آن را «برتری کوانتمی» نام‌گذاری کرده است و ادعا می‌کند سال گذشته به هدف برتری کوانتمی دست یافته است؛ اما شرکت IBM مخالف ادعای مطرح‌شده‌ی گوگل است.

جی گامباتا، معاون اجرایی در شرکت آی‌بی‌ام کوانتم در بیانیه‌ای گفته است:

همواره درحال کشف راه‌های جدید برای کاهش محدودیت‌های سیستم‌های خود هستیم؛ بنابراین، می‌توانیم فعالیت‌های عظیم و پیچیده‌تری در حوزه‌ی کوانتم مدیریت کنیم و فورا به مزیت کوانتمی دست پیدا کنیم. رویکرد جامع IBM راه خلاقانه‌ای برای توسعه‌ی سخت‌افزارهای هماهنگ با اپلیکیشن‌ها، الگوریتم‌ها ارائه می‌کند که همگی روی ناوگان سخت‌افزاری کوانتم بسیار گسترده و قدرتمند راه‌اندازی خواهند شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات