اپل نیز به‌دنبال تصاحب تیک تاک است؟

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
درحالی که از مایکروسافت به‌عنوان اصلی‌ترین مذاکره‌کننده با بایت‌دنس بر سر تصاحب تیک‌تاک یاد می‌شود، گزارشی جدید می‌گوید اپل نیز به تصاحب این شبکه‌ی اجتماعی علاقه‌مند است
تبلیغات

خبرگزاری اکسیوس به‌تازگی مدعی شده است اپل تمایل خود را به تصاحب تیک‌تاک (TikTok) ابراز کرده است. تیک‌تاک، اپلیکیشنی چینی است که از بایت‌دنس به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی آن یاد می‌شود. مدتی پیش شاهد مسدود شدن تیک‌تاک در هند بودیم. درحالی که گفته می‌شد ایالات متحده نیز قصد دارد رویکری مشابه پیش بگیرد، گزارشی ازسوی رسانه‌ی رویترز منتشر شد که نشان می‌داد مقامات تیک‌تاک با دولت آمریکا به‌توافق رسیده‌اند. ظاهرا مایکروسافت از مدتی پیش با بایت‌دنس وارد مذاکره شده تا واحد تجاری تیک‌تاک در آمریکا را تصاحب کند. تاکنون نامی از اپل به‌میان آورده نشده بود.

اکسیوس به‌نقل از چندین منبع آگاه که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود می‌‌نویسد اپل جزو شرکت‌هایی است که تاکنون به تصاحب تیک‌تاک علاقه نشان داده‌اند. اکسیوس می‌گوید هیچ‌یک از منابع آگاهش در داخل اپل حضور ندارند. سازنده‌ی گوشی‌های محبوب خانواده‌ی آیفون در ابتدا تصمیم گرفت به درخواست خبرنگاران برای شفاف‌سازی بیشتر پاسخ ندهد، اما پیگیری رسانه‌ها نشان داد اپل علاقه‌ای به تصاحب تیک‌تاک ندارد. بلومبرگ در گزارشی اختصاصی به‌نقل از اپل می‌نویسد که اپل «هیچ‌گونه مذکراتی با تیک‌تاک انجام نداده» و همچنین «تمایلی به تصاحب این شرکت ندارد».

تیک‌تاک محفلی برای به‌اشتراک‌گذاری ویدئوهای کوتاه است که طی چند سال اخیر به‌شدت محبوب شده و نفوذ زیادی در بازار آمریکا دارد. بررسی مؤسسه‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد امروزه بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در آمریکا کاربر تیک‌تاک هستند. دنیاگیری ویروس کرونا باعث خانه‌نشین‌شدن افراد بسیار زیادی شد؛ در بحبوحه‌ی دنیاگیری، میزان استفاده از تیک‌تاک هم افزایش پیدا کرد. دفتر مرکزی تیک‌تاک در پکن تحت نظارت بایت‌دنس است. دولت آمریکا ادعا می‌کند بایت‌دنس با دولت چین در ارتباط است و اطلاعاتی که در تیک‌تاک ذخیره می‌شوند احتمال دارد برای اهداف جاسوسی مورداستفاده قرار گیرند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، مدتی پیش اعلام کرده بود که دولت گزینه‌ی مسدودسازی تیک‌تاک را روی میز قرار داده و به آن فکر می‌کند. دونالد ترامپ جمعه‌ی گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد به‌زودی شبکه‌ی اجتماعی تیک‌تاک را در اقدامی فوری، مسدود می‌کند. با این‌حال مسدودسازی تیک‌تاک اتفاق نیفتاد؛ زیرا مدیران برند با فروش واحد تجاری تیک‌تاک در آمریکا موافقت کرده‌اند. مدیر تیک‌تاک در آمریکا چند روز پیش گفت که این شرکت «هیچ‌ برنامه‌ای برای ترک ایالات متحده ندارد». 

شایعه‌های آغاز مذاکرات مایکروسافت با تیک‌تاک از مدت‌ها پیش شنیده شدند، تا این‌که ردموندی‌ها به‌صورت رسمی تأیید کردند مذاکرات‌شان با تیک‌تاک در جریان است. گزارش اولیه‌ی رویترز می‌گفت مایکروسافت قرار است وظیفه‌ی حفاظت از داده‌های کاربران آمریکایی تیک‌تاک را برعهده داشته باشد و شرکتی دیگر، این برند را تصاحب می‌کند. با این‌حال ظاهرا خود مایکروسافت به فکر تصاحب تیک‌تاک افتاده است.

در ساعات پایانی روز گذشته بود که رسانه‌ی معتبر فاکس بیزنس به‌نقل از منابع آگاه گفت گوگل و فیسبوک در گذشته تمایل خود را به تصاحب تیک‌تاک ابزار کرده‌اند و تیک‌تاک در حال حاضر هم چند مشتری دارد. گوگل و فیسبوک فعلا ترجیح داده‌اند به درخواست خبرنگاران برای ارائه‌ی توضیحات بیشتر پاسخ ندهند. با همه‌ی این‌ها اطلاعیه‌ای که اپل در اختیار رسانه‌های مختلف قرار داده نشان می‌دهد تصاحب تیک‌تاک توسط اپل منتفی است. این قرارداد در نگاه اول هم بسیار غیرمعمول به‌نظر می‌رسد. اپل مدت‌ها است که به‌شکل جدی، تبلیغات هدف‌دار را موردانتقاد قرار می‌دهد (تبلیغات هدف‌دار یکی از اصلی‌ترین روش‌های کسب‌ درآمد تیک‌تاک به‌حساب می‌آیند).

مذاکرات بین مایکروسافت و تیک‌تاک، جدی‌تر از همیشه در جریان است و احتمالا در آینده‌ای نزدیک، قرارداد رسمی بین این دو شرکت امضا می‌شود. مایکروسافت می‌گوید قصد دارد واحدهای تجاری تیک‌تاک را در ایالات متحده، کانادا، استرالیا و نیوزیلند به‌تصاحب خود دربیاورد. ظاهرا دونالد ترامپ به مایکروسافت پیشنهاد داده که چنین کاری انجام دهد. مایکروسافت تاکنون چند بار تلاش کرده سرویسی برای رقابت جدی با فیسبوک و یوتیوب راه‌اندازی کند؛ برخی تحلیلگران می‌گویند تصاحب تیک‌تاک، قدرت لازم را به مایکروسافت می‌دهد تا جدی‌تر در دنیای شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات