رئیس مایکروسافت، اپل را به نقض قوانین ضدانحصار متهم کرد

جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
رئیس مایکروسافت چند هفته پیش به مجلس نمایندگان آمریکا دعوت شده تا برخی توضیحات ارائه دهد. ظاهرا او در این جلسه مدعی شده اپل با اپ استور، قوانین ضدانحصار را نقض می‌کند.
تبلیغات

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، به‌تازگی در گفت‌‌و‌گو با قانون‌گذاران ایالات متحده نگرانی‌هایی خود را درمورد قوانینی که اپل برای اپ استور اتخاذ کرده، بیان کرده است. برد اسمیت به قانون‌گذاران آمریکا گفته اپل در رابطه با اپ استور، رفتارهایی ضدرقابتی از خود نشان می‌دهد. این گزارش به‌تازگی توسط فردی که نخواسته نامش فاش شود، دراختیار رسانه‌ی بلومبرگ قرار گرفته است.

اسمیت که امروزه به‌عنوان مدیر ارشد حقوقی مایکروسافت هم شناخته می‌شود، مدتی پیش به محل برگزاری جلسات مجلس نمایندگان ایالات متحده‌ی آمریکا دعوت شد تا برخی توضیحات ارائه دهد. کمیته‌ی فرعی مجلس نمایندگان آمریکا که به‌صورت ویژه روی قوانین ضدانحصار (آنتی‌تراست) متمرکز است از برد اسمیت خواست تجربیات شخصی خود را از اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی، یعنی همان روزهایی که مایکروسافت درگیر نبردی حقوقی بر سر قوانین ضدانحصار با دولت آمریکا بود، بیان کند.

درواقع مجلس نمایندگان پیش از به‌چالش‌کشیدن اپل و چند شرکت بزرگ دیگر در جلسه‌ای که به‌زودی برگزار می‌شود، قصد داشته دیدگاه مایکروسافت را در رابطه با این قضایا بداند؛ شرکتی که سال‌ها پیش به‌شدت درگیر نبرد حقوقی ضدانحصار بود. جلسه‌ی بین مجلس نمایندگان و اسمیت که ظاهرا هفته‌‌ها پیش برگزار شده، حاوی مباحث مهمی بوده که از جزئیات تمامی آن‌ها خبر نداریم. بااین‌حال آن‌طور که منبع وب‌سایت بلومبرگ ادعا می‌کند، در حین برگزاری این جلسه، اسمیت درمورد مشکلات مایکروسافت با اپل بحث کرده. 

برد اسمیت پیش‌تر در مصاحبه‌ای جداگانه به‌صورت غیرمستقیم از اپل انتقاد کرده بود

کمیته‌ی فرعی مجلس نمایندگان که در حوزه‌ی قوانین ضدانحصار فعالیت دارد، طبق اطلاعیه‌ای که چند وقت پیش منتشر کرد می‌خواهد روز ۲۷ ژوییه ۲۰۲۰ (۶ مرداد ۱۳۹۹) جلسه‌ی دادرسی مشترک با مدیران عامل شرکت‌های اپل، آمازون، فیسبوک و آلفابت (شرکت مادر گوگل) برگزار کند. بلومبرگ دوشنبه‌ی گذشته با یکی از مدیران مایکروسافت برای ارائه‌ی توضیحات بیشتر ارتباط برقرار کرده اما فعلا این فرد پاسخی نداده است.

برد اسمیت ماه گذشته در مصاحبه‌‌ای جدید با رسانه‌ی Politico اعلام کرد نهادهای رگولاتوری باید قوانین فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور را به‌دقت موردبازرسی قرار دهند. اسمیت در مصاحبه با Politico گفته بود: «آن‌ها پیش‌نیازهایی به توسعه‌دهندگان تحمیل می‌کنند که به‌شکلی افزاینده می‌گوید به‌منظور استفاده از پلتفرم ما تنها یک دروازه پیش‌روی خود دارید و آن هم دروازه‌ای است که خودمان خلق کرده‌ایم. در برخی مواقع، صاحبان فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور هزینه‌ی زیادی را در قالب عوارض از توسعه‌دهندگان دریافت می‌کند. گاهی اوقات ۳۰ درصد از درآمد باید دراختیار صاحب فروشگاه قرار گیرد. اکنون زمانش فرا رسیده تا جلساتی بسیار متمرکزتر درمورد ماهیت فروشگاه‌های آنلاین اپلیکیشن، قوانین وضع‌شده برای آن‌ها، هزینه‌ی استفاده و عوارض اضافی برگزار کنیم. همچنین باید بررسی کنیم که این فروشگاه‌ها و سیاست‌هایشان واقعا تابع قوانین ضدانحصار هستند یا خیر». 

اسمیت می‌گوید قوانینی که اپل برای اپ استور وضع کرده، در مقایسه با رویکردی که مایکروسافت ۲۰ سال پیش برای ویندوز در پیش گرفته بود، مانعی بسیار بزرگ‌تر برای رقابت عادلانه ایجاد می‌کنند. مایکروسافت ۲۰ سال پیش به خاطر سیاست‌هایی که برای ویندوز اتخاذ کرده بود، در دادگاه به‌دلیل نقض قوانین ضدانحصار جریمه‌ی سنگینی شد. اسمیت در مصاحبه‌ی عمومی با Politico به‌صورت مستقیم اسمی از اپل به زبان نیاورد؛ بااین‌حال یکی از مدیران اجرایی مایکروسافت مدتی پس از برگزاری مصاحبه‌ی موردبحث مدعی شد منظور برد اسمیت، تولیدکننده‌ی گوشی‌های سری آیفون بوده است. 

مدیران اپل، آلفابت،‌ فیسبوک و آمازون دوشنبه در کمیته‌ی ضدانحصار مجلس نمایندگان حضور پیدا می‌کنند

ظاهرا برد اسمیت گفته نگرانی‌های مطرح‌شده درمورد سیاست‌های اپل صرفا محدود به خود او نیست و نگرانی‌های شرکت مایکروسافت به‌حساب می‌آید. اسمیت برای اثبات ادعای خود مباحث مختلفی مطرح کرده؛ ازجمله برخی سیاست‌های غلط اپل برای تأیید اضافه‌شدن اپلیکیشن‌ها به اپ استور که اسمیت آن‌ها را «سیاست‌هایی خودسرانه» خطاب می‌کند. اپل ۳۰ درصد از درآمدی که اپلیکیشن‌ها از روش‌هایی مثل پرداخت درون‌برنامه‌ای یا هزینه‌ی اشتراک کسب می‌کنند را از توسعه‌دهندگان می‌گیرد؛ این موضوع یکی دیگر از مباحثی بوده که اسمیت روی آن مانور داده است. اسمیت همچنین می‌گوید پیش‌نیازهایی که اپل برای سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای تعیین کرده، رنگ‌و‌بوی ضدرقابتی دارند. 

دیدگاه‌های برد اسمیت درحالی منتشر می‌شود که چند روز پیش نهادهای رگولاتوری قوانین ضدانحصار در اروپا در اطلاعیه‌ای رسمی از آغاز بررسی سیاست‌های اپل خبر دادند. این نهادها در آن زمان اعلام کردند شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند اپل احتمالا به‌شکلی ناعادلانه توسعه‌دهندگان را مجبور می‌کند سهمی خاص از درآمد اپلیکیشن‌ها را دراختیار اپ استور قرار دهند. ناگفته نماند رسانه‌ی اینفورمیشن نیز در گزارشی جداگانه به جلسه‌ی برگزارشده در بین کمیته‌ی فرعی مجلس نمایندگان با برد اسمیت پرداخته است.

مایکروسافت تاکنون اپلیکیشن‌های متنوعی را در اپ استور اپل منتشر کرده است. طبق قوانینی که اپل تعیین کرده، مایکروسافت موظف است ۱۵ تا ۳۰ درصد از درآمدی را که از هر مشترک سرویس مایکروسافت ۳۶۵ دریافت می‌کند به اپل ارائه دهد (منظور آن دسته از کاربرانی است که ازطریق پلتفرم اپل برای تهیه‌ی اشتراک مایکروسافت ۳۶۵ اقدام می‌کنند). همان‌طور که اشاره کردیم تیم کوک، جف بزوس، سوندار پیچای و مارک زاکربرگ قرار است دوشنبه‌ی پیش‌رو در کمیته‌ی ضدانحصار مجلس نمایندگان آمریکا حضور پیدا کنند. جزئیات این جلسه را در اخبار آینده به‌اطلاع شما خواهیم رساند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات