احتمال تعلیق فعالیت‌های هواوی در بریتانیا در حوزه‌ی تجهیزات 5G قوت گرفت

سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
زمزمه‌هایی از اتمام فعالیت هواوی در زمینه گسترش شبکه 5G در انگلستان به گوش می‌رسد. آن طور که پیداست، هواوی یک شوک دیگر را باید تحمل کند.
تبلیغات

تا مدتی قبل، انگلستان درباره احتمال جاسوسی هواوی از طریق راه‌اندازی و گسترش شبکه‌های 5G، دیدگاه دوگانه‌ای داشت، اما هم اکنون به نظر می‌رسد موضع خود را تغییر داده است. بر اساس اطلاعات منتشرشده در گاردین، دولت در حال تهیه راهکارهایی مبنی بر حذف تجهیزات هواوی تا ۶ ماه آینده است. این مسئله پس از تجدیدنظر آژانس اطلاعاتی GCHQ پیرامون خطرناک بودن فعالیت‌های هواوی، جدی شد. گاردین در ادامه از وادار شدن هواوی به استفاده از تراشه و فناوری‌های غیرقابل اعتماد پس از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا خبر داد. مسئولان انگلستان به این نتیجه رسیده‌اند که امکان مدیریت این خطر برای آن‌ها وجود ندارد.

این گزارش در طول این هفته به دست بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان خواهد رسید. مدتی قبل هم سخنگوی دولت اظهار کرده بود که نتایج بررسی تحریم‌های ایالات متحده آمریکا به زودی در اختیارشان قرار خواهد گرفت. آن‌ها مدعی شدند بوریس جانسون با توجه به جدی بودن اتهامات، ممکن است مجبور شود بررسی‌های کارشناسی را تا پایان ماه ژوئیه (تیر و مرداد ۹۹) به مجلس ارائه دهد.

بریتانیا در ماه ژانویه (دی و بهمن سال ۹۸) تصمیم گرفته بود که به هواوی اجازه دهد از تجهیزات خود و سایر شرکت‌هایی که همکاری با آن‌ها ریسک بالایی دارد به منظور گسترش شبکه‌های 5G در سطح کشور استفاده کند. البته این فعالیت هواوی، فقط محدود به ۳۵ درصد شبکه‌های اتصال دستگاه‌ها و سایر سخت افزارهای مربوط به گوشی‌های هوشمند بود، اما درادامه هم گزارش‌هایی درباره احتمال اخراج هواوی از بازار انگلستان در طول ۳ سال، شنیده شد.

آمریکا معتقد است هواوی، ZTE و سایر شرکت‌های چینی خطرناک هستند و به طور بالقوه، می‌توانند به چین در جاسوسی کمک کنند. مقامات به صورت علنی، هیچ تمایلی به تشریح توانایی‌های جاسوسی هواوی ندارند، اما گزارش‌های غیررسمی از دسترسی به بک دورهایی خبر می‌دهند که امکان دارد ابزاری مشترک برای شبکه باشند. هواوی کماکان بر بی‌گناه بودن خود تاکید می‌کند.

فرقی ندارد کدام یک از طرفین، واقعیت را بیان می‌کنند، مهم این است که هواوی در حال دست‌وپنجه نرم کردن با یک بحران دیگر در عرصه بین‌الملل است. با این که خروج اجباری هواوی از ایالات متحده آمریکا تعجب‌آور نیست، اما جایگاه آن هم‌اکنون به شدت در خطر افتاده است. این تجدیدنظر در انگلستان هم می‌تواند خروج هواوی از یک بازار دیگر را رقم بزند. اگر سایر متحدین آمریکا هم تصمیم مشابهی گرفتند، نباید تعجب کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات