اینتل مجبور به توقف فروش تجهیزات و پردازنده به شرکت چینی Inspur شد

شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
فشارهای آمریکا بر شرکت‌های چینی ادامه دارد و در جدیدترین رخداد، اینتل از فروش پردازنده و تجهیزات به شرکت چینی Inspur منع شد.
تبلیغات

دولت ایالات متحده، به اینتل دستور داد تا فروش تجهیزات را به یک شرکت عظیم چینی متوقف کند. این شرکت را می‌توان بزرگ‌ترین فعال صنعت سرور دانست که شاید تاکنون نام آن را هم نشنیده باشید. شرکت چینی Inspur اگرچه به اندازه‌ی غول‌هایی همچون دل و HPE بزرگ نیست، اما سومین شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی سرور در جهان محسوب می‌شود. ۱۱/۷ درصد از سهم بازار جهانی در فصل سوم سال گذشته، دراختیار این شرکت بود. آن‌ها بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌ی تجهیزات سرور در چین هستند.

اینتل عرضه‌ی محصولات به اینسپر را متوقف کرد، اما می‌گوید که فروش، تا دو هفته‌ی دیگر به روال قبلی باز می‌گردد. یکی از منابع خبری چین در گزارش اخیر خود ادعا کرد که شرکت آمریکایی، به‌صورت موقت فروش و عرضه‌‌ی محصول را متوقف کرد تا طبق قوانین جدید ایالات متحده، تغییراتی جزئی در زنجیره‌ی تأمین ایجاد کند.

اینسپر سومین تولیدکننده‌ی بزرگ سرور در جهان و بزرگ‌ترین تولیدکننده در چین است

پنتاگون هفته‌ی گذشته فهرست جدیدی از شرکت‌های چینی منتشر کرد که نام اینسپر هم در بین آن‌ها دیده می‌شود. پنتاگون ادعا می‌کند ۲۰ شرکت‌ حاضر در این فهرست، با حزب کمونیست چین در ارتباط هستند یا حتی تحت کنترل آن‌ قرار دارند. وزارت دفاع آمریکا باید در سال ۱۹۹۹ نام شرکت‌های مرتبط با ارتش آزادی‌بخش چین را منتشر می‌کرد که فهرست اخیر سال ۲۰۲۰، به‌نوعی شامل همان موارد می‌شود.

سخنگوی پنتاگون، جاناتان هافمن، در مصاحبه با بلومبرگ در ارتباط با تصمیم اخیر وزارت دفاع گفت: «وقتی جمهوری خلق چین مرزهای مشخص بین بخش‌های خصوصی و نظامی خود را از بین می‌برد، آشنایی و شناخت خریدار و فروشنده‌ی بازار اهمیت پیدا می‌کند. ما اعتقاد داریم که این فهرست برای دولت ایالات متحده ابزار مناسبی محسوب می‌شود. همچنین شرکت‌ها، سرمایه‌گذارها، مؤسسه‌های دانشگاهی و شرکای عملیاتی دیگر هم می‌توانند شراکت و همکاری خود را با شرکت‌های مذکور، اصلاح و مدیریت کنند. فهرست منتشرشده قطعا اصلاح و بزرگ‌تر هم خواهد شد».

سهم بازار Inspur در بازار سرور هوش مصنوعی چین

بلومبرگ هفته‌ی گذشته گزارشی پیرامون فهرست جدید وزارت دفاع ایالات متحده منتشر کرد. بسیاری از کارشناسان تصور می‌کردند که فهرست منتشرشده، حکم نمایشی دارد. درواقع آن‌ها اعتقاد داشتند که دولت ایالات متحده، شرکت‌ها را ملزم به قطع فروش تجهیزات به سازمان‌های موجود در فهرست نخواهد کرد. ظاهرا فهرست منتشرشده، نمایشی نیست و فشارهای قابل‌توجهی به شرکت‌ها آمریکایی وارد می‌کند. البته اکنون سؤال ایجاد می‌شود که اینتل چگونه می‌تواند در دوره‌ی زمانی کوتاه، فرایندهای خود را اصلاح کند و فروش تجهیزات به اینسپر را ادامه دهد؟ رخدادی مشابه قبلا برای AMD و شرکت مشترکش در چین یعنی THATIC venture اتفاق افتاده بود که ظاهرا منجر به عدم تمدید و ادامه‌‌ی فعالیت‌ها در آن کشور شد.

چین و ایالات متحده از مدت‌ها پیش درگیری‌های متعددی در ارتباط با شرکت‌های فناوری دارند. هر دو کشور، از قدرت خود برای تأثیرگذاری در شرکت‌های فناوری استفاده می‌کنند و سیاست‌ها، اجازه‌ی خرید تجهیزات از شرکت‌های تولیدکننده و دیگر فشارها را به دولت می‌دهد.

شاید اینتل بتواند با تغییر بخش‌هایی از زنجیره‌ی تأمین خود، فروش تجهیزات و محصولات به اینسپر را ادامه دهد. شاید هم سیاست‌ها به گونه‌ای پیش برود که آن‌ها تنها اجازه‌ی فروش برخی از تراشه‌های خود را به چین داشته باشند. درنهایت دولت ایالات متحده می‌تواند بزرگ‌ترین فروشنده‌ی سرور در چین را وارد فهرست تحریمی کند تا اجازه‌ی خرید برخی از پردازنده ‌ها را نداشته باشد. شاید هم تحریم‌ها به‌گونه‌ای پیش برود که مثلا تنها پردازنده‌های استاندارد به اینسپر فروخته شوند و اینتل، از فروش FPGA یا شتاب‌دهنده‌‌‌‌های مرتبط با هوش مصنوعی منع شود. درنهایت، راهکارهای احتمالی، ارتباط زیادی به نحوه‌ی سیاست‌‌گذاری و ممنوعیت‌های دولت آمریکا دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات