چرا اپل آیپد ۴ را زودهنگام و شاید باعجله عرضه کرد؟

چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۲
مطالعه 3 دقیقه
اپل نسل چهارم آیپد را تنها پس از گذشت ۷ ماه از معرفی نسل سوم، وارد بازار کرد، حرکتی که پیش از این هیچ‌بار توسط تکرار نشده بود. هر سال شاهد یک آیپد آن هم با تغییرات اساسی بودیم اما اپل این بار نسل چهارم آیپد را با ارتقاء سخت‌افزاری نسبت به نسل قبل معرفی کرد. حال دلیل این تغییر در استراتژی اپل چیست؟ چرا اپل با عجله آیپد نسل چهارم را معرفی کرد؟
تبلیغات

اپل امسال دو آیپد جدید دیگر را معرفی کرد، این شرکت که هر سال یک آیپد عرضه می‌کرد، اما امسال سه آیپد را معرفی کرده و فاصله بین عرضه آیپد نسل سوم و چهارم از حدود یک سال به ۷ ماه کاهش یافته است. اپل حدود ۷ ماه پیش نسل سوم آیپد را معرفی کرد و روز گذشته از آیپد مینی با صفحه‌نمایش ۷.۹ اینچ و آیپد نسل چهارم پرده‌برداری کرد.

هابرتی، یکی از سرمایه‌گذاران اپل، بر این باور است که سه دلیل برای این تغییر نگرش اپل و عرضه زودهنگام آیپد ۴ وجود دارد:

اول اینکه فروش نسل سوم آیپد که به اعتقاد تحلیل‌گران بازار «یک محصول پر زور اما کهنه» بوده، با ورود آیپد مینی ارزان‌قیمت، به‌شدت کاهش می‌یافت.

دوم فروش نسل سوم آیپد هرچند بسیار بالاتر از دیگر تبلت‌های بازار بود، اما به میزانی که اپل انتظار داشت،‌ نرسید. تحلیل‌گران دلیل اصلی این موضوع را نیز بهبودهای محدود انجام شده در آیپد ۳ نسبت به آیپد ۲ می‌دانند. با اضافه شدن تراشه A6 به آپید ۴، بازده آیپد دوبرابر شده و حداقل برخی از مشکلات گزارش شده در مورد آیپد ۳ مانند دمای بالا یا عدم توانایی پردازنده به اجرای صحیح بعضی از بازی‌ها در رزولوشن بسیار بالای نمایشگر را مرتفع می‌کند.

مورد آخر نیز، به اعتقاد تحلیل گران، اپل پیش از این تجربه تسریع بخشیدن به رشد فروش محصول را با بروز رسانی اینچنینی در آیپاد اول داشته است و به این امید بسته تا با ارتقاء new iPad مردم را به خرید بیشتر آن دعوت کند.

علاوه بر مواردی که هابرتی به آن‌ها اشاره کرد ممکن است اپل موارد دیگری را نیز در ذهن داشته باشد. نسل چهارم آیپد با پورت جدید Lightening همراه است، رابط جدیدی که در آیفون ۵ و آیپادهای جدید نیز بکار گرفته شده بود. بدین‌ترتیب تمام محصولات جدید اپل به این درگاه مجهز شده‌اند تا تولیدکنندگان لوازم جانبی نیز، محصولات خود را با این پورت سازگار کرده و از طرفی اپل بتواند با فروش مبدل‌های کانکتور قبلی به کانکتور جدید سود بسیار خوبی را به روانه شرکت کند. همان‌طورکه می‌دانید در حال حاضر کاربران لوازم جانبی بسیاری را با پورت ۳۰ سوزنه قدیمی دراختیار دارند که برای استفاده از آن‌ها در آیفون و آیپدهای جدید مجبور به خرید مبدل هستند. مبدلی که حاشیه سود بسیار بالایی برای اپل دارد.

از طرفی در این هفته موج عظیمی از تبلت‌های ویندوزی که در راس آن‌ها سرفیس مایکروسافت قرار دارد روانه بازار خواهند شد. تبلت‌هایی که مجهز به ویندوز ۸ هستند، سیستم‌عاملی که برخلاف اندروید به‌طور کامل با صفحه لمسی تبلت‌ها سازگار است و از نظر بهره‌وری به لطف مجموعه ارزشمند آفیس مایکروسافت در بالاترین سطح قرار دارد. شاید اپل با این اقدام خود تلاش کرده تا موج بزرگ مایکروسافت را تا حدی کاهش دهد.

نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما چرا اپل آیپد ۴ را اینقدر زود معرفی کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات